SoftOnes ansvar

Inför grunduppsättning

Projektledare eller ansvarig konsult skickar frågeformulär till kund inför uppsättningen av SoftOne GO Affärssystem. Datum och tider för projektet bokas i samband med denna kontakt.

Konsulttid

SoftOnes konsultarbete

  • Projektledare eller ansvarig konsult går tillsammans med kunden igenom hur GO Affärssystem ska sättas upp enligt frågeformuläret som fyllts i av kunden. Utifrån detta genomför konsulten grunduppsättningen.
  • Konsulten sätter även upp ett demobolag om kunden så önskar.

Vid den tekniska driftsättningen kan SoftOne importera följande information till GO Affärssystem:

Formatet ska vara Excel eller textfil.

  • Kundregister
  • Leverantörsregister
  • Artiklar
  • Struktur i artikelregistret sätts upp
  • Aktivering av EDI och avtal med grossister
  • Aktivering av SoftOne Mobil
  • Kontoplan
  • Verifikationer via SIE-fil
  • Kund- eller leverantörsfakturor läses ej in

Inläsning sker endast till de funktioner kunden beställt till GO Affärssystem, och sker under förutsättning att materialet inkommit till SoftOne i tid.  Se kundens ansvar.

Utbildning efter driftsättning

  • Genomgång med kundens systemadministratör
  • Allmänt om systemet och var olika rutiner och funktioner finns

Utbildningen avser de moduler kunden beställt

  • Inställningar och regelverk
    • Genomgång av inställningar
    • Justeringar av inställningar och regler görs löpande under utbildning.
  • Fakturering
    • Offert
    • Order
    • Faktura
    • Artikel
    • Kund
    • Import/export
    • Rapporter
    • Inställningar
  • Ekonomi
    • Redovisning
    • Leverantör
    • Kund
    • Import/export
    • Rapporter
    • Inställningar
  • Administration

Konsulten överlämnar övningsuppgifter som kan utföras i demobolaget

 

Kundens ansvar

Före uppsättning

  • Kunden ska senast 3 arbetsdagar innan det första överenskomna datumet för uppsättningen ha skickat det ifyllda frågeformuläret till SoftOnes konsult
  • Kunden ska ha SIE-filer från befintligt system tillgängligt för inläsning i GO Affärssystem
  • Aktuella rabattbrev, kundnummer och prislistor från grossister ska finnas tillgängligt för SoftOnes konsult
  • Kundens logotyp ska finnas tillgänglig för SoftOnes konsult

Efter uppsättning

  • Sätt av extra tid för att bekanta er med det nya systemet. Normalt så tar administrationen lite längre tid än vanligt i början då hanteringen är ny.
  • Kunden ansvarar för att kontrollera att kontering, nummerserier, kund- och leverantörsregister, momskonton, SIE-fil och att övriga inlästa uppgifter är korrekta.
  • Minst ett uppföljningsmöte skall vara inplanerat med SoftOne konsult ca två veckor efter uppstart.