26 november 2020

Releasenyheter

Allmänt

En nyhet för hela plattformen SoftOne GO är att aktuellt menyalternativ visas i webbläsarens flik. Många kunder arbetar med systemet i flera öppna flikar och detta är tänkt att underlätta för att navigera bland flikarna. Tidigare visades ”SoftOne: Företagsnamn” och numera visas ”Företagsnamn: Menyalternativ”. Företagsnamnet klipps efter 15 tecken för att lämna utrymme till menyalternativets namn.

SoftOne Akademi – din kunskapsbank för SoftOne® GO

I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.

App

OBS! Den nya app-versionen finns tillgänglig måndagen efter webb-releasen

Numera finns det i Attestera tid i appen ett eget val för att visa inlånad personal.
Anledningen till utvecklingen är att det ska vara lättare att se vilka anställda som varit på min avdelning men har en annan tillhörighet.

Under filterknappen i Attestera tid finns valet Visa inlånade

Inlånade personer kommer då att visas i attestlistan.

För att se den anställdes tider trycker man på namnet och sedan Visa detaljer så kommer de dagar den anställda har jobbat på min avdelning att visas.

  • Order
    • Numera anges ’Vår referens’ automatiskt vid registrering av en order i appen. Beteendet är detsamma som på webben, dvs. att ’Vår referens’ antingen blir personen som skapar ordern (Användarinställningar) eller en generell angiven referens (Försäljningsinställningar).
    • Åtgärdat att notifikationer för tilldelad order inte fungerade.

Tid/Bemanning

Numera finns det i Attestera tid ett eget val för att visa inlånad personal.
Anledningen till utvecklingen är att det ska vara lättare att se vilka anställda som varit på min avdelning men har en annan tillhörighet.

Chefen kommer i detta läge att kunna se vilka personer som varit inlånade, samt se vilka dagar de har arbetat på avdelningen.

I exemplet visas en anställd som har arbetat tre dagar i min butik under månaden.

Markeras gruppen Inlånade i attestträdet till vänster visas en summering över de inlånade anställda.

Med valet Dölj dagar utan min tillhörighet går det att välja att inte visa dagar då ens personal varit utlånad till annan avdelning.

I detta fall har den anställde varit utlånad till en annan avdelning 13, 18, och 19 november.

Bockas ”Dölj dagar utan min tillhörighet” i kommer dessa dagar inte att visas.

Numera är det möjligt att attestera dagar för en anställd som varit utlånad till en annan (Sekundär) avdelning men som tillhör mig som chef.

Inställningen ställs in på attestrollen under Administrera > Attest > Roller


Om en anställd tillhör min avdelning som standard men har jobbat på en annan avdelning kommer jag att ha möjlighet att kunna attestera dennes persons tider.

I exemplet har den anställde varit utlånad till en annan avdelning, 18 och 19 november.

Med inställningen att kunna attestera min personal som varit utlånad till annan avdelning är det därför möjligt att attestera dessa dagar.

 

Valet som är satt Lägsta konteringsnivå i väljare under Administrera > Företagsinställningar > Ekonomisk tillhörighet är det val som kommer att vara det lägsta att kunna väljas.

Under t ex Attestroller, Ekonomisk tillhörighet, Mottagargrupper.

 

Det är möjligt att ställa in att bocken ”Visa inlånade” i Attestera tid ska som default vara i bockad.
Om inställning är påslagen kommer ”Visa inlånade” alltid att vara i bockad när man går i Attestera tid.

Inställningen finns under Inställningar > Företagsinställningar

  • Kostnadsrapport
    Rapporten Kostnadsrapport utfall inkl påslag visade tidigare egna påslag, detta är nu åtgärdat.
  • Fel branschvana
    Om man tidigare la in ett justeringsvärde i branschvana, t ex minus 2 så tog inte rapporten anställningsbeviset hänsyn till minus-tecken.

    I exemplet önskade man utfallet 0 månader. Detta är nu åtgärdat.

  • Chef för ej aktiv ekonomisk tillhörighet får frånvaroanmälan
    Om anställd hade avslutet en tillhörighet och börjat på en ny tillhörighet och slutdatum fanns på den avslutade tillhörigheten men den avslutade tillhörigheten fortfarande var satt som standard, så fick den tidigare chefen den anställdes frånvaroanmälan. Detta är nu åtgärdat.
  • Fel vid arbetstidsregler
    Felaktig varning kom upp om att anställd bröt mot arbetstidsregler i Aktivt schema, detta är nu åtgärdat.

Lön

Numera är det möjligt att ställa in så att sjuklön faller ut först efter 14 dagars anställningstid.

För att använda sig av den funktion krävs en inställning på löneavtalet.

Inställning finns under Anställda > Register > Löneavtal
Gå in på löneavtalet som ska följa dessa inställningar.
Scrolla sedan ner till expandern Inställningar och bocka i ”Rätten till sjuklön regleras enligt lagen”

Numera finns även antal i SIE-filen. Filen tas ut som vanligt

Längst ut till höger i filen framgår det hur många antal det är per kontering

Ni har väl inte missat att vi sedan tidigare har stöd för integration till Arbetsgivarintyg.nu?

Vi satsar på att bygga ut våra integrationer från SoftOne GO Lön till våra myndigheter och andra externa mottagare. Först ut är till Sveriges A-kassor via arbetsgivarintyg.nu. Dagens rapportfunktion kan nu ersättas med denna integration. Ett alternativ för ”Skicka till Arbetsgivarintyg.nu” kommer att finnas att bocka i under standardrapporten för arbetsgivarintyg. I samband med att utskriften görs skickas den anställdes uppgifter om lön, arbetstid, och eventuella förmåner direkt till Arbetsgivarintyg.nu där arbetsgivaren sedan har möjlighet att kontrollera och signera intyget.

Under analys är för närvarande även en integration av utmätning till Kronofogden. Häng med och använd våra nya integrationer genom att utöka er licens med modulen ”Löneintegrationstjänst Plus”. Läs mer om den nya tjänsten på https://www.softone.se/softones-serviceerbjudande/. Vilka andra löneintegrationer är viktiga för dig? Hör av dig till oss via support@softone.se!

Vi kommer inom kort att släppa bokföring av semesterskuld
  • KLP rapport PDF
    PDF visade i vissa fall dubbel arbetad tid.
  • Konteringsfördelning 50/50
    Vid konteringsfördelning vid t ex 50/50 på två olika kostnadsställen och dagens arbetstid var 8:15 så fördelades tiden felaktigt vilket gjorde att den totala arbetstiden blev totalt 8:14.

Ekonomi

Efter inkomna önskemål om att kunna använda olika konton för det automatiska momsavräkningsverifikatet, beroende på om företaget ska erhålla eller betala moms till Skatteverket, har vi nu utökat baskontot för Momsredovisning till två baskonton:

  • Momsredovisning kredit = skuld till SKV
  • Momsredovisning debet = fordran hos SKV

 

Önskar företaget fortsatt boka all moms på ett och samma konto behöver inga ändringar utföras. Om endast baskontot ’Momsredovisning kredit’ är angivet kommer detta alltid användas när momsavräkningsverifikatet skapas.

Sidan för Leverantörsfakturor har fått ett tillskott i form av en ny flik benämnd Kostnadsuppföljning. Syftet med den nya sidan är att användare snabbt ska kunna stämma av en om leverantörsfaktura är vidarefakturerad till någon order eller har belastat något projekt.

Tidigare har det varit omständligt för användare att säkerställa att alla kostnader från leverantörer och underentreprenörer, som inte läses in via EDI, faktiskt belastar en order eller ett projekt. Detta har i sin tur gjort det svårt att kontrollera att inget missas vid fakturering av löpande arbeten. Den utvecklade lösningen handlar om att på ett överskådligt sätt se vilka fakturor som är kostnadsförda och ännu viktigare – vilka som inte är det.

I dagsläget visas alla leverantörsfakturor i listan, men från och med nästa release kommer EDI-fakturor som belastat en order samt de fakturor där EDI-orderbekräftelsen kostnadsförts på en order filtreras bort.


Urval

I huvudet på sidan finns tre alternativ för vilka fakturor som ska visas:

  • Ej kostnadsfört: Fakturor som varken har vidarefakturerats eller kopplats mot projekt
  • Delvis kostnadsfört: Fakturor där en del av fakturabeloppet har vidarefakturerats eller kopplats mot projekt
  • Helt kostnadsfört: Fakturor där hela eller mer än fakturabeloppet har vidarefakturerats eller kopplats mot projekt

De två förstnämnda alternativen är förvalda som standard då utgångsläget är att de fakturor som behöver hanteras ska visas.

Det finns även möjlighet att ange hur lång period som användaren vill se fakturor för. Systemet kommer ihåg den valda perioden till nästa gång användaren går in på sidan.

 


Kolumner

Listan innehåller information om fakturan och dess leverantör, vilka ordrar och/eller projekt som fakturan är knuten till och nedan kolumner för möjlighet till avstämning:

  • Vidarefakturerat belopp: Summan av kolumnen Belopp i expandern Vidarefakturering
  • Kopplat belopp: Summan av kolumnen Belopp i expandern Koppla mot projekt. Checkboxen ’Belasta projekt’ måste vara vald för att beloppet ska räknas med
  • Diff: Summan av Vidarefakturerat belopp + Kopplat belopp – Belopp ex. moms


Öppna en faktura

En faktura kan öppnas genom att dubbelklicka på en rad eller genom att klicka på pennan på respektive rad. Denna genväg till fakturan kan exempelvis vara lämplig om användaren önskar hantera en faktura som inte har vidarefakturerats eller kopplats mot projekt.


Ikon för status

För att snabbt se statusen för en faktura visas en ikon längst till höger i listan. De olika färgerna indikerar de olika statusarna:

  • Ej kostnadsförd
  • Delvis kostnadsförd
  • Helt kostnadsförd


Summeringar

Längst ned på sidan visas tre summeringar för att snabbt stämma av om något saknas:

  • Summa ej kostnadsfört
  • Summa vidarefakturerat
  • Summa kopplat mot projekt



Behörighet

Den nya fliken visas i dagsläget endast om behörigheten ‘Koppla lev.faktura mot projekt [684]’ är aktiverad. I nästkommande release kommer även de som använder vidarefakturering av lev.fakturor få tillgång till den nya sidan.

Vi har utfört två justeringar i rapporten Avskrivningsprognos:

 
  • Lagt till summeringar för respektive kolumn som avser belopp.
  • Filtrerat bort avskrivningar som saknar värde kvar att skriva av.
  • Budget
    • Nu fungerar funktionsknappen Rensa i redigeringsläget av en budget.
  • Lev.fakturor
    • Rättat problem med checkboxen ’Visa summeringar inkl. moms’.
    • Numera föreslås inställd attestgrupp på leverantören i dialogen ’Till attest’.
    • Optimering av laddtiden för hämtning av tolkade fakturor har utförts.
    • Nu är det möjligt att ändra förfallodatum, bifoga dokument samt vidarefakturera och koppla mot projekt trots att en leverantörsfakturas bokföringsdatum inträffar i en stängd period.
  • Momskontroll
    • Åtgärdat att en ev. diff för momspliktig försäljning alltid visades som positiv.
  • Periodkonteringar
    • Beräkningstypen ’Totalbelopp’ och dess tillhörande fält har tagits bort då denna typ inte har implementerats och har samma funktionalitet som typen ’Belopp’.
  • Rapporter
    • Rapporten ’Kravbrev’ visar numera korrekt belopp att betala oavsett kombination av kredit- och debetfakturor.
  • Verifikat
    • Nu har vi möjliggjort att valet ’Alla’ i rullgardinsmenyn för verifikatserie sparas till nästa gång användaren navigerar till sidan Verifikat.

Försäljning

  • För att förhindra att differenser uppstår mellan tidboken och artikelraderna på en order har kryssen för artikelrader som genererats från tidboken dolts.
  • Framöver kommer borttagning av tider utföras direkt under expandern Tid- och projektredovisning, precis som vid redigering av antal timmar.
  • Artikelraderna uppdateras automatiskt utifrån den eller de tider som tagits bort från tidboken.
 

I föregående releasenyheter informerade vi om nyheten att ange barn vid registrering av t.ex. föräldraledighet på sidan Tidrapport på webben samt i appen. Nu har vi utvecklat motsvarande funktionalitet på sidan Veckorapport på webben.

Instruktion

  1. Lägg till en ny tidrad och ange en orsak där inställningen ’Ange barn’ är aktiverad
  2. Nu visas en ikon föreställandes ett barn till vänster i listan
  3. Klicka på ikonen
  4. Nu öppnas nedan dialog som visar det eller de datum på den aktuella tidraden där Arbetad tid har angivits
  5. Klicka på OK i dialogen och sedan på sidans Spara-knapp


Övrig information

  • Om endast ett barn har registrerats på anställdakortet så är detta barn förvalt i dialogens rullgardinsmeny
  • Vid sparning visas ett felmeddelande om användaren har missat att ange barn för en eller flera tider

Från och med 30 november 2020 kommer Silverlight-versionen av sidan Tidrapport att stängas av och kommer därmed inte längre vara tillgänglig.

  • Artiklar
    • Rättat att det inte gick att spara artiklar där borttagna prislistor fanns angivna.
  • Offert/Avtal
    • Numera skapas projekt automatiskt när offerter och avtal förs över till order.
  • Order
    • Täckningsbidraget för en order uppdateras nu korrekt även om inköpspriset på en artikel är noll.
    • Rättat beräkningen av ’Kvar att fakturera’ vid a conto-fakturering.
    • Åtgärdat ett visningsfel vid ändring av Leverans- och Fakturaadress. Denna rättning släpptes i en servicerelease 2020-11-19.
    • En nyhet är att det går att spara en order trots att TB understiger -10 000 000.
  • Order till lön
    • Nu går det återigen att ändra orsak på befintliga tidrader som avser frånvaro.
    • Om en frånvarotid har registrerats via Personalmodulen och ett barn har angivits visas barnet numera upp i registreringsdialogen på sidan Tidrapport.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt