Coop Färingsö fick en effektiv verksamhetsplanering med SoftOne GO

Coop Färingsö är en butik med 30 anställda och ytterligare 30 behovsanställda. Innan man kom i kontakt med SoftOne gjordes det mesta av verksamhetsstyrningen utan systemstöd. Schemat gjorde man i Excel och någon tidrapportering hade man egentligen inte, utan man utgick från att folk arbetade efter schemat. Inför den månatliga lönekörningen hade man ett ganska stort arbete i att omvandla schemat till något som lönesystemet kunde hantera. VD Anders Sjölinder förstod att det fanns möjlighet att effektivisera detta. Detta var 2013. Anders begav sig till Butiksmässan i syfte att hitta det bästa personalsystemet. Han hade tidigare jobbat med ett annat system, och trodde egentligen att det var det systemet han behövde. Men så träffade han SoftOne. I juni 2013 körde de igång med SoftOne GO Bemanning och SoftOne Lön.

”Vi sparar massor av tid med SoftOne GO”, berättar Anders Sjölinder, VD, Coop Färingsö.

Enkelt att boka in extrapersonal via app

Idag har man en person på butiken som ansvarar för schemahanteringen. De anställda använder sig av stämpelklocka när de kommer och går och mycket annat sköter de med hjälp av mobilen, bl.a. önskar de lediga pass. De ser också sina lönespecifikationer och årsbesked direkt i sina mobiler, något som bidrar till att personalen blir mer involverad och även frigör tid från den ansvarige. Nu kan ansvarig i butiken boka in vikarier och extra personal med bara ett par knapptryckningar. Anders berättar: ”Det sker en hel del missar när man jobbar manuellt på det sättet som vi gjorde. Dessutom är det både tidskrävande och tråkigt att sitta och rätta fel.”

Något Anders uppskattar alldeles särskilt är SoftOnes mobillösning:

”Appen är super! Ungdomarna använder den hela tiden och även de flesta äldre kör den. Tidigare var vi tvungna att sitta och ringa in extra personal – nu bokar de passen själva i appen!”