Elkedjan och SoftOne har tagit fram ett specialpaket för medlemmarna i Elkedjan till en attraktiv månadshyra. Med SoftOne för Elkedjan får du ett komplett affärssystem med Order, Fakturering, Elektronisk fakturahantering, Lager och prishantering. SoftOne erbjuder även Ekonomi med elektronisk fakturahantering, avtalsfakturering och koncernredovisning. Det betyder att du har en leverantör, vilket förenklar din vardag och ger dig kostnadsfördelar.

Elkedjanpaketet

Order

Administrera på kundens tid

Tack vare vår kraftfulla app kan du registrera tid och material under tiden som du arbetar. På detta sätt minimeras risken för svinn samtidigt som ordervärden alltid är uppdaterade. Eftersom registreringen görs direkt så görs administrationen på kundens tid. Det finns även stöd för obligatoriska egenkontroller och underskrifter av utförare och kund innan klarmarkering av order. När ordern klarmarkeras på fältet med korrekt faktureringsunderlag så kan ordern faktureras direkt, vilket effektiviserar faktureringsarbetet.

Tidbok

All tidregistrering generar en Tidbok som kan bifogas till en faktura. Tidboken är också underlag för Lön, som du antingen kan använda Lönehanteringen i SoftOne GO eller exportera till annat lönesystem.

Orderplanering

Orderplaneringen skapar överblick över både planerade och icke planerade ordrar. Den anställde ser var den ska vara och när i mobilappen. Samtidigt ser man sina kollegors uppdrag och tider. Eftersom samtliga uppdrag, bokningar och frånvaro ligger i Orderplaneringen så kan du smidigt planera in nya jobb utefter tillgänglig tid. I orderplaneringen ser administratören orderns status. Det finns även möjlighet att planera uppdrag direkt i appen.

Fakturering

Arbetar du i Order är fakturan klar med en knapptryckning

Tack vare en omfattande orderlista så kan man skapa och samfakturera order med korrekt status direkt. Du kan fakturera med eller utan tidbok, d.v.s. de tiderna som du rapporterat in i koppling till ett projekt. När fakturan är skapad så faktureras den via epost, e-faktura eller på traditionellt vis. Integration mot nätverket InExchange möjliggör e-fakturering. Fakturan skickas på det sätt som kunden föredrar (e-faktura, papper, epost) utan att du behöver tänka på det. Fakturan kan komma som EDI-filer alternativt via e-post eller post för att scannas in för tolkning.

Med ett effektivt ROT/RUT-flöde så exporteras underlag till Skatteverket via fil.

Grossistsamarbeten inom EDI

SoftOne samarbetar med de flesta större grossister, för att våra hantverkarkunder ska kunna få följesedeln på materialet direkt in på arbetsordern. Som installatör/entreprenör har du mycket att tjäna på integrationen mot grossister. Du har alla dina grossisters prislistor och rabattbrev i systemet vilket gör att allt du köper får rätt pris automatiskt.

När du hämtar ut material från dina grossister läses det automatiskt in i SoftOne GO som orderrader. Det gör att du kan fakturera snabbare och säkrare. Överblicken ger dig möjlighet att fatta faktabaserade beslut kring dina inköp.

Grossisternas erbjudanden och möjligheter till integration skiljer sig åt, men majoriteten stödjer uppdatering av prislistor, EDI-koppling på orderbekräftelse och leverantörsfaktura och rabattbrev. Vilka grossister vi hanterar och vad de stödjer för integrationer ser du här.

Projektredovisning

Få överblick och kontroll över dina projekt i Projektcentralen

Projektcentralen ger dig kontroll över dina projekt från budget och utförande till uppföljning. Du ser under hela projektets gång det ekonomiska läget och kan efter slutförda projekt använda dessa som beslutsunderlag för att välja framtida lönsamma affärer. Projekt kan byggas upp i hierarki med huvud- och underprojekt för en detaljerad uppföljning, per projekt eller för hela projektgruppen. I projektcentralen samlas all information om projektet, men det även finns tillgång till olika rapporter för enkel projektuppföljning.

Alltid uppdaterad projektstatus

När Tid, Order, Fakturering och Leverantörsreskontra hanteras i samma system så är  projektet alltid uppdaterat med de senaste siffrorna.

Lager med lagerkoppling

Med vår Lagerredovisning får du koll på din lagerstatus. Du registrerar in- och utleveranser och har koppling till Order. Denna koppling har du tillgång till även i vår mobilapp. Du kan importera och inventera lager utifrån dina behov. I Lagerredovisningen kan du hantera flera lagerställen.

Vi har också en lagerkoppling till Elkedjan Nära. Elkedjan Nära är en tjänst där Elkedjan hanterar ert lagersaldo via beställningspunkter med automatisk påfyllnad. När ni plockar varor från lagret så kommer varorna in i SoftOne GO till rätt order. Det finns även möjlighet att ha ett speglat lager i SoftOne GO där redovisningen hanteras automatiskt.

Prishantering

Med den grafiska Prishanteringen i SoftOne GO kan du utifrån ditt netto producera kundprislistor med antingen påslag eller rabatt.

SoftOne erbjuder även Ekonomi, Lön, Avtalsfakturering och Koncernredovisning.

Det betyder att du har en leverantör, vilket förenklar din vardag och ger dig kostnadsfördelar.En fördel med SoftOne GO Molntjänst är även att det behövs inga investeringar i hård och mjukvara, teknikkonsulter. I Molntjänsten ingår backup tagning och uppdatering av prislistor.

Fördelar med SoftOne GO

  • Komplett molntjänst

  • En leverantör

  • Tidsbesparingar

  • Attraktiv prismodell

  • Integration butikssystem

  • Uppdatering i realtid

“Vi använder Elkedjanpaketet som Elkedjan har tagit fram tillsammans med SoftOne för Elkedjans medlemmar. SoftOnes molntjänst erbjöd alla de funktionerna vi behövde och dessutom har ett ramavtal med Elkedjan, så valet var enkelt. Det finns många fördelar med SoftOne GO och appen är mycket bra för montörerna.”

Läs om hur det gick till när Jonas Johansson och Svalebergs Elektriska gick över till det molnbaserade affärssystemet SoftOne GO.

Jonas JohannsonVD, Svalebergs Elektriskahttps://www.softone.se/svalebergs-kundcase/

”Det här var ett riktigt bra beslut!  Våra montörer är hantverkare, inte sekreterare och nu har de allt i mobilen. Responsen från montörerna är väldigt bra. Man kan nästan vända på det och säga att de krävde att få det här systemet för att underlätta sin vardag.”

Håkan JohanssonOrdförande i Svenska Elkedjan och driver Svenska Elkedjan Ba:s Elektriska Varahttps://www.softone.se/svalebergs-kundcase/

Övriga tjänster för dig som medlem i Elkedjan

Användarförening för Elkedjan

Användarföreningen syftar till att öka kundnyttan och inflytandet över utvecklingen av SoftOne GO för alla Elkedjan-anslutna kundföretag. Elkedjanpaketet erbjuder stora fördelar och många funktioner för dess användare. För att maximera användandet och gemensamt säkerställa att utvecklingen av systemet går i linje med de Elkedjananslutna kundföretagens behov har en Användarförening grundats. Föreningen träffas regelbundet och arbetet sker i nära dialog med SoftOne och Elkedjan.

Användarförenings styrelse består av Patrik Johansson, LANI Eltjänst AB, Ellinor Johansson, Vara EkonomiPartner/Ba:s Elektriska och Jan Lidén, Eltjänst i Åräng

Integration med FDT’s butiksdatasystem

FDT System och SoftOne Group har ingått ett strategiskt samarbete med syfte att integrera FDTs butiksdatasystem med SoftOne GO Ekonomisystem bestående av redovisning, leverantör- och kundreskontra samt Elektronisk Fakturahantering för kontoret. Integrationen sker via API-integration d.v.s. att det sker momentant för alltid aktuell information.

”Med vårt strategiska och långsiktiga samarbete kan våra gemensamma kunder känna sig trygga med sin lösning såväl i butiken som på kontoret. Med våra gemensamma resurser skall vi säkerställa att över tid kontinuerligt erbjuda våra kunder det bästa som vi med ny teknologi och säkerhet kan erbjuda.”

Christian Borell, CEO FDT System och vvd Elon Group

Låt mig visa vilka möjligheter SoftOne ger dig.

Har du frågor om SoftOne och våra lösningar? Kontakta oss direkt på hemsidan eller via mail/telefon.

Mer information

Att vara kund hos SoftOne

Samarbetsavtal Elkedjan

Läs om samarbetsavtalet här.

Samarbetsavtal FTD System

Läs om samarbetsavtalet med FTD System här.