Från och med 1:a april 2019 är det lagstiftat för alla myndigheter och statliga verksamheter att kunna ta emot e-fakturor. Det betyder att du som företagare som fakturerar offentlig sektor måste skicka e-fakturor. E-fakturorna ska följa den europeiska standarden PEPPOL, Pan-European Public Procurement On-Line. SoftOne GO följer alla de nya kraven för e-fakturor enligt PEPPOL-standarden via vårt partnerskap med InExchange.
Skicka och ta emot e-fakturor med SoftOne GO
Sedan 2016 får kunder hos SoftOne inte bara ett kostnadseffektivt alternativ för sin fakturahantering utan även en möjlighet till att minska sin administration. Då helintegrerade nämligen SoftOne sitt molnbaserade affärssystem SoftOne GO med InExchange Network via API integration. Det innebär att SoftOnes kunder kan skicka, och inför 1:a april även kommer kunna ta emot, fakturor elektroniskt, direkt från sitt affärssystem.
För att kunna skicka e-fakturor i SoftOne GO behöver du ett tilläggsavtal. Det är enkelt att få på plats och går snabbt att aktivera. Kontakta din säljkontakt så får du hjälp att komma igång!
[av_button label=’KONTAKTA OSS’ link=’mailto:marknad@softone.se’ link_target=’_blank’ size=’large’ position=’center’ icon_select=’yes’ icon_hover=’aviaTBicon_hover’ icon=’ue805′ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ admin_preview_bg=” av_uid=’av-131sxie’]
“Vårt mål är alltid att det ska vara enkelt för våra kunder att sköta sin affärskommunikation. Att fakturor automatiskt och elektroniskt kommer in och ut ur våra affärssystem utan krångliga mellansteg är en självklarhet för oss. En självklarhet som nu även kommer vara lagstadgad från och med den 1:a april,” säger Håkan Lord, VD för SoftOne Group.
SoftOne GO’s e-fakturering i samarbete med InExhange
Fördelar för företagaren:
- Slipp den manuella processen med utskrift, kuvertering och frankering av pappersfaktura
- Slipp väntetider – fakturan når mottagaren direkt
- Fakturauppgifterna registreras snabbt och korrekt i mottagarens system
Fördelar för myndigheten, kommunen eller landstinget:
- Slipper manuell hantering av post
- Minimerar fel när fakturor inte skannas från papper
- Slipper manuell registrering – fakturauppgifterna i leverantörsfakturorna läggs in automatiskt i programmet.
Vad är egentligen en e-faktura?
En e-faktura är en faktura som utfärdas, översänds och tas emot i ett strukturerat elektroniskt format som gör det möjligt att behandla den automatiskt och elektroniskt. Lagkravet innebär att t.ex. fakturor i PDF-format och inskannade fakturor inte godkänns.
Fakta om nya lagen
Den nya lagen klubbades i riksdagen juni 2018 och innebär att offentlig sektor (statliga myndigheter, kommuner och landsting) i Sverige bara skall ta emot e-fakturor från sina leverantörer. Den är baserad på ett EU-direktiv, en standard vid namn PEPPOL. PEPPOL är ett standardiserat sätt att utbyta elektroniska dokument inom och över EU:s gränser. E-faktura är ett lagkrav i många andra länder sedan flera år tillbaka. När lagen börjar gälla den 1 april 2019, gäller lagkravet de upphandlingar som påbörjats efter att lagen träder i kraft.
Lagen beräknas påverka 300 000 leverantörer och fler än 30 miljoner fakturor per år. Lagkravet förväntas leda till stora besparingar tack vare förenklad fakturahantering och minskade portokostnader, men även långsiktiga och kortsiktiga samhällsekonomiska och miljömässiga vinster.
Före 1:april behöver du ha stöd för e-faktura.
[av_countdown date=’04 / 01 / 2019′ hour=’12’ minute=’0′ min=’1′ max=’5′ align=’av-align-center’ size=” style=’av-colored-style’ av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” admin_preview_bg=” av_uid=’av-n4xn8m’]
Du kan lära dig mer om det nya lagkravet för e-fakturor till offentlig sektor i den här filmen producerad av DIGG, Myndigheten för digital förvaltning.