Alltfler ICA-butiker väljer SoftOnes affärssystem SoftOne GO

För att möta den tillväxt ICA-gruppen visar krävs ett systemstöd med djup funktionalitet. Allt fler butiker väljer att digitalisera sin verksamhet och för många har det naturliga valet av affärssystem varit molntjänsten SoftOne GO. SoftOne GO växer starkt inom ICA och några av de butiker som valt att ansluta sig är Maxi ICA Stormarknad Västervik, Maxi ICA Stormarknad Lindhagen, Maxi ICA Stormarknad Alingsås, Maxi ICA Stormarknad Västerås, Maxi ICA Stormarknad Uddevalla, ICA Kvantum Uppsala, ICA Kvantum Malmborgs och ICA Kvantum Höllviken.

SoftOne har strukturerat satsat på lösningar för dagligvaruhandeln under en längre tid och har idag uppnått cirka 25% marknadsandel. SoftOne satsar systematiskt för att utveckla och ytterligare penetrera marknaden. Antalet anslutna ICA-handlare till molntjänsten SoftOne GO ökade till cirka 280 handlare under 2019.

Ramavtal sedan 2016

I slutet av 2016 tecknade SoftOne AB (publ) och ICA Sverige AB ett ramavtal för att erbjuda ICA-handlarna en komplett HR-molntjänst med funktionalitet för Schema, Tid och Bemanningsoptimering med syftet att förse dem med ett modernt och effektivt verktyg för arbetsledning som ökar kontrollen, minskar administration och genomgående ökar effektiviteten. Samtliga medarbetare nyttjar SoftOnes rollbaserade mobilapplikation som riktar sig till såväl chefer som till anställda.

Sedan 2003 har SoftOne ett ramavtal främst för de större ICA butikerna som önskar ett eget affärssystem anpassat efter ICA:s krav gällande bland annat bruttovinstredovisning, integrationer med kassasystem och onlinefakturering.

En av ICA-butikerna som nyligen anslutit sig till SoftOne GO är ICA Kvantum Höllviken. I videon berättar de om sin upplevelse av digitaliseringsprocessen och delar med sig av lärdomar, utmaningar och planer på framtida digitalisering.

“Molntjänsten SoftOne GO ligger i teknologisk framkant med ett enhetligt, flexibelt och rollbaserat gränssnitt där all data ligger samlad i en databas och enbart lagras en gång. Därmed slipper användarna olika gränssnitt och kostsamma och riskabla synkroniseringar. Vi är stolta över samarbetet med ICA och hur långt ICA-butikerna kommit i sin digitalisering”,
säger Johan Edén, Försäljningschef på SoftOne® Group.

Ett nära partnerskap ligger till grund för utvecklingen

Molntjänsten SoftOne GO har vidareutvecklats i nära samarbete med ICA Sverige och olika referensgrupper med ICA-butiker för att löpande effektivisera och utveckla branschanpassade systemlösningar i teknisk framkant. Exempel är koppling av försäljningsdata med möjligheten att få ut nyckeltal och grafer i schemaplaneringen. Givetvis är SoftOne GO integrerat med ICA Butikslön.

Affärssystemet SoftOne GO utvecklas ständigt, i nära dialog med dess användare. Under 2019 lanserades det en rad nya funktioner, till exempel försäljningsbudget med nyckeltal och ett nytt gränssnitt. Under hösten 2019 erbjöd SoftOne en kostnadsfri utbildningsturné på tolv orter i Sverige, samt webbaserade utbildningar, för de 280 butiker som är anslutna till molntjänsten SoftOne GO. Utbildningen syftade till att säkerställa att ICA-butikerna utnyttjar kapaciteten i systemet på bästa sätt.

Vill du veta mer om hur SoftOne GO fungerar och hur affärssystemet kan gynna dig i din verksamhet? Tveka inte att kontakta oss för en kostnadsfri demo!