Jonas Söderlind berättar om arbetet bakom kulisserna på ICA Maxi Lindhagen

Intervju med Jonas Söderlind, Ekonomiansvarig på ICA MAXI Stormarknad Lindhagen.

Er butik var nyligen med i ett reportage av influencern Therese Lindgren, ”Bakom kulisserna på ICA”, som producerades i samarbete med Handelsrådet för att uppmärksamma de olika yrkesmöjligheterna som finns i en MAXI-butik. Klippet har över en kvarts miljon visningar och över 250 kommentarer. Hur upplevde du det?

Det var kul. Therese är proffsig och rolig, och hon har över en miljon följare. Reportaget har absolut fått ringar på vattnet. Det är många som hör av sig efter att de sett klippet.

I reportaget fick vi följa er personal bakom kulisserna. Varför tror du att intresset för det var så stort?

Alla har en relation till matvarubutiker, men man tänker sällan på hur de verkligen fungerar. Få har nog en uppfattning om allt som händer bakom dörrarna, allt som krävs för att få butiken att fungera. Det är kul att se att intresset för vardagen i en butik är så stort.

Ni är totalt 151 medarbetare i butiken. Du är en av sex anställda som arbetar på kontoret. Vilka är dina ansvarsområden?

Jag är ekonomiansvarig. För en butik som är så stor som vår är det en hel del administration som bland annat innefattar fakturering, bokföring, redovisning och analyser. Jag är även involverad i schemaläggning och bemanning.

I reportaget ser man att du har affärssystemet SoftOne GO öppet i bakgrunden. Hur ser ditt arbete i SoftOne GO ut?

Jag jobbar nästan uteslutande i SoftOne GO under mina arbetsdagar. Vi började med kundfakturering i SoftOne GO Ekonomi för tre år sedan och sedan dess har det bara växt på. Vi har precis satt igång med Schemaplanering och Tidrapportering i SoftOne GO. Vi skulle ha utökat vår användning i Ekonomimodulen men skjuter på det till efter sommaren på grund av Coronautbrottet.

I och med att ni utökat ert användande av SoftOne GO till att även inkludera Schema och Tid är det inte bara de ekonomirelaterade arbetsuppgifter som sköts i affärssystemet utan alla anställda är involverade. Hur har det gått?

Jag har drivit utrullningen i butiken och jag skulle säga att det har gått bra att få med alla. Vi är bara mellan 10-15 som använder webblösningen dagligen. De övriga anställda i butiken använder mobilappen och den är smidig. Det fanns en osäkerhet initialt för att börja arbeta med ett nytt system och arbetssätt men de har tagit till sig det snabbt och det rullar på. Det är ett viktigt redskap för dem där de ser sina scheman, rapporterar frånvaro och ansöker om lediga pass.

Hur har er butik drabbats av Coronautbrottet?

Personalmässigt har vi inte varit så drabbade av sjukdomar. Belastningsmässigt har vi känt av ett ökat tryck, speciellt i mitten av mars, under bunkringsveckan, då många kunder vallfärdade till butikerna för att bunkra konserver. Allt sålde slut! Det var en tuff vecka som vi fortfarande återhämtar oss från. Nu har vi märkt av ett annat handlingsmönster, som mer börjar likna det normala där man handlar såväl färsk- som skafferivaror.

Vi har, liksom många andra, uttryckt vår tacksamhet till dagligvaruhandeln som kämpar på i butikerna för att få samhället att gå runt. Hur har ni som butik anpassat er för att hantera krisen?

Vi har vidtagit många olika åtgärder för att minska risken för smittspridning för såväl personal som för de 32 000 kunderna vi har varje vecka. Vi var snabba med att montera in tvättställ vid kassalinjen och erbjuder kunderna plasthandskar som de kan använda under tiden de handlar, samt påminner dem om att hålla avståndet till varandra. Som butikspersonal har vi inget annat val än att jobba på i det tysta, oavsett hur myndigheternas restriktioner ser ut.