Banu Özcetin är personalchef på ICA Maxi Stormarknad Solna, ett spännande och utmanande uppdrag som hon haft sedan 2009. Med 139 anställda är variationen under en arbetsdags stor och ingen dag är den andra lik.

ICA Maxi Stormarknad Solna har valt att använda SoftOne’s affärssystem för ICA, vilket inkluderar Schemaplanering, Tidrapportering & Bemanningsplanering. Hon har själv varit involverad i hela processen, från utvärdering av system till implementation och användande av SoftOne GO sedan de gick skarpt under hösten 2018. Butiken valde SoftOne GO för att de inte fick ut vad de önskade av de systemen de använt tidigare. Banu upplevde att de systemen saknade den komplexitet hon eftersökte. ICA Maxi Stormarknad Solna ville också ha en funktion för HR-administration och bemanningsoptimering, och först och främst ville de arbeta i ett modernt, integrerat system där allt de behövde fanns samlat på ett ställe. De ville dessutom ha en leverantör med den kompetens som krävdes för att hantera de nya krav som ställdes i samband med GDPR. De hittade vad de sökte i SoftOne’s molntjänst SoftOne GO.

”SoftOne GO är ett modernt, omfattande och komplext system, betydligt mer komplext än de system jag använt tidigare. Det ställer krav på användaren, du behöver veta vad du håller på med. Systemet är så pass bra byggt att det inte blir fel. Det är användarvänligt och flaggar så fort någonting fylls i på fel sätt. Det gör att man som användare leds till att göra rätt. Man får reflektera över den data man fyller i, istället för att bara slentrianmässigt mata in information”, säger Banu.

Banus favoritfunktioner

Funktionen att medarbetarna kan ställa sig i kö för lediga pass som de sedan kan acceptera digitalt uppskattar jag mycket. Jag slipper ringa och jaga de anställda vilket besparar mig mycket tid och arbete. Jag gillar också anställningskortet. Där är allt samlat på ett ställe vilket förenklar personalhanteringen betydligt.

Ser fram emot fortsatt utveckling av systemet

Jag ser på det första året som en läroperiod och vi blir mer och mer nöjda för varje dag som går. Vi är också mycket nöjda med den supportkontakt vi fått. De är alltid lyhörda inför de utmaningar vi stött på. Även om det ibland tar längre tid än vi önskar får vi alltid den hjälp vi behöver, så väl med praktiska utmaningar som med utvecklingsönskemål.

SoftOne GO är ett bra system som jag gärna ser att fler butiker ansluter sig till. Jag ser fram emot att det tillkommer ännu fler undermoduler. Jag ser också fram emot att komma igång med Bemanningsoptimeringen”, säger Banu.

 

Banu tipsar

 

  • Komplexiteten är bra men förutsätter att du lär dig hur systemet fungerar
    Jag gillar komplexa system. Ju mer komplext desto bättre. Det betyder att det finns många funktioner och en stor inbyggd potential. När man lär sig använda rätt modul vid rätt tillfälle är tjänsten fantastisk. Det är viktigt att man blir bäst på de delar man själv jobbar med och då är konsultens roll viktig. Ju mer du lär dig, desto mer kommer du få ut av systemet. De som arbetar dagligdags i systemet behöver en annan utbildning som de kan få från de inom butiken med rätt kunskap.
  • Ha en röd tråd i hur du bygger scheman
    I vår butik har vi två personer som är ansvariga för att bygga scheman, varav jag är en av dem. Vi har sedan kassaledare och driftansvariga som arbetar med schemat på en daglig basis. Det är ett upplägg med en ansvarsfördelning som passar oss bra.
  • Var inte rädd för omställningen
    Det är en omställning att byta affärssystem, speciellt när man jobbat i ett annat system under en längre tid, men jag vill aldrig gå tillbaka. Jag ser enbart alla möjligheter som kommer att komma med SoftOne GO. Jag skulle vilja uppmana andra butiker att inte vara rädd för det ”stora” utan istället se möjligheterna med det och våga ta klivet.