Vi växer med systemet i takt med att våra behov förändras

Ebba Sandström är administratör och arbetsledare på familjeföretaget Sandström Elfirma, en anrik elfirma som firande 100 år förra året. Sandström Elfirma är ett relativt litet företag med 20 anställda som arbetar med såväl större entreprenader som privatpersoner. Ebba sköter det mesta av sitt arbete från kontoret, medan montörerna hittar lösningar på diverse elarbeten i den lokala trakten runt Sigtuna. De tvekar inte inför att ta sig an udda och utmanade innovationsprojekt, till exempel en ny elväg och en bränsledepå på Arlanda.

Molntjänsten har bidragit med många fördelar. Det är lättillgängligt för alla i företaget och går mycket snabbare. Vi har varit kunder hos SoftOne länge och när de lanserade en molnlösning ville vi vara med från början. I takt med att våra behov förändras har vi växt med systemet.

Ebba SandströmAdministratör och arbetsledare på familjeföretaget Sandström Elfirma

För att få ordning på företagets ekonomi, ordrar och fakturering har de valt att använda det molnbaserade affärssystemet SoftOne GO. Ebba hade ingen tidigare erfarenhet av affärssystem men kom snabbt in i det nya arbetssättet. Här berättar hon om teknikskiftet de genomgått, arbetssättet och fördelarna med det molnbaserade affärssystemet SoftOne GO.

Sandström Elfirma har länge använt SoftOnes client server-lösning men var tidiga att hoppa på digitaliseringståget i och med att SoftOne lanserade den helt molnbaserade lösningen SoftOne GO.

Hur skulle du beskriva skillnaden?

Molntjänsten har bidragit med många fördelar. Det är lättillgängligt för alla i företaget och går mycket snabbare. Vi har varit kunder hos SoftOne länge och när de lanserade en molnlösning ville vi vara med från början. I takt med att våra behov förändras har vi växt med systemet. Vi har till exempel precis börjat använda inscanning av fakturor. Det funkar bra och sparar oss både tid och ger oss större kontroll. När vi har allt samlat i systemet missar vi ingenting”.

Alla i företaget använder systemet utifrån de olika rollerna de har. Montörerna använder främst appen och Ebba själv använder webblösningen. Oavsett vilka delar de olika medarbetarna arbetar med i sitt dagliga arbete är allt samlat på ett och samma ställe.

Det underlättar vår vardag mycket. Jag kan också se historiken och kan enkelt söka och följa upp gamla ärenden”, fortsätter hon.

Tillgängligheten gör att Ebba direkt har tillgång till de funktioner och det underlag hon behöver, men tillgängligheten har även en annan aspekt för Ebba som arbetar en del hemifrån.

Allt jag behöver är mitt inlogg. Det är en frihet att inte behöva vara knuten till en server. Vi slipper också backuper och krånglande hårdvara”.

Hur upplevde ni övergången till molnet?

Skiftet från klientserver-lösningen till molnsystemet har gått smidigt för såväl för mig som för mina kollegor på kontoret och montörerna. Digitaliseringen har tagits emot väl av montörerna som uppskattar att kunna sköta administrationen direkt i mobilen. De tycker att det är enkelt och smidigt att ha allt samlat; tid, material och checklistor. De kan fokusera på sitt jobb istället för att slösa tid på onödig administration.

Är det något som du upplevt som svårt med systemet? Hur har ni i så fall hanterat det?

Stöter vi på problem går det snabbt att få en lösning. Oftast mejlar jag in till supporten och brukar få snabb återkoppling. Ibland ringer jag också och då löser de mindre problem direkt.

Skulle du rekommendera SoftOne GO till andra företag inom elbranschen?

Ja, det skulle jag helt klart kunna göra. Systemet fungerar bra i det stora hela och supporten är guld värd. För mig är det viktigt att få ut det bästa av systemet på ett enkelt sätt, och det får jag.

Vad uppskattar du mest med SoftOne GO?

  • Tillgänglighet

    Alla arbetar i samma system som alltid är tillgängligt och uppdaterat.

  • Kontroll

    Vetskapen om att allt registreras, såväl dokumentation som arbetade timmar och materialåtgång, och inget hamnar mellan stolarna.

  • Trygghet

    Tryggheten med den kompetenta supporten som hjälper till när vi stöter på problem eller fastnar.