Låångs El har gjort en resa inom teknikens utveckling

Joel Låång driver elfirman Låångs El i Gävle som med sex anställda tar sig an elinstallationsuppdrag mot både privat och offentlig sektor. För tio år sedan tog han över verksamheten från sin far Göran Låång som drog igång firman redan 1987. Låångs El valde SoftOnes affärssystem redan vid starten för över 30 år sedan och har sedan dess gjort en resa genom olika teknikskiften för att nu tillgodogöra sig fördelarna av ett helt molnbaserat system. Joel Låång berättar om såväl skillnaderna med den digitala tekniken som vikten av ett välfungerande affärssystem.

Hur skulle du beskriva betydelsen av ett affärssystem?

Joel Låång tillsammans med sin far Göran Lång som startade elverksamheten 1987.

Vi har använt SoftOnes affärssystem sedan starten. Först använde vi client server-systemet men i samband med att jag tog över verksamheten bytte vi till den då nyutvecklade molnlösningen. Vi har aldrig använt ett annat affärssystem och har aldrig känt ett behov av att se oss om efter ett annat. Vi är beroende av att affärssystemet fungerar i vår dagliga verksamhet och jag tycker att arbetet i SoftOne GO går så bra.

Varför bytte ni till den molnbaserade tjänsten SoftOne GO?

Det var jag som drev övergången till molntjänsten. Vi använder främst Order, Fakturering och Projekt. Orderfunktionen är fantastisk. Tack vare EDI-kopplingen mot grossisterna får vi in alla artiklar på rätt order till rätt pris, utan manuell handpåläggning. Vi har mycket småuppdrag och tidigare blev det mycket handknappning och många turer till grossisten. Vi sparar mycket tid på den automatiserade materialhanteringen, och det är en av de främsta orsakerna till att vi bytte till molntjänsten. Installatörerna kan själva lägga upp kunden och ordern i appen så att jag direkt får in det fakturaunderlag jag behöver.

Vilka är den största skillnaderna med att ha verksamhetsstödet i molnet?

Allt är helt automatiserat nu. Tidigare behövde jag mata in underlag manuellt men nu ligger allt samlat i systemet. Jag sparar otroligt mycket tid på automatiseringen. Nu räcker det att jag spenderar två dagar åt administration istället för fyra. De resterande dagarna kan jag vara ute på fältet vilket betyder att jag kan ta in dubbelt så många kunder. Det har gjort att vi kunnat växa. Tidigare var vi två installatörer, men nu är vi sex stycken.

Den manuella inmatningen kunde även få andra konsekvenser. Det var lätt att missa artiklar eller följesedlar och saker kunde glömmas bort. Nu har jag full kontroll och översikt i realtid. Allt underlag kommer in direkt och jag kan enkelt göra de justeringar av material som behövs. Vi har också full koll på alla pågående projekt tack var Projektmodulen. Vi ser direkt vad uppdraget kommer kosta och kan därför ge kunderna mer korrekta prisuppskattningar.

Allt underlag är dessutom sparat i molnet så jag behöver inte oroa mig för att datorn går sönder. Bara jag kommer åt en dator och internet, har jag allt jag behöver för att kunna göra mitt jobb.

Hur har du upplevt digitaliseringen och teknikskiftet som molntjänsten inneburit? 

Vi fick bra stöd och utbildning under övergången och jag tycker att övergången kändes smidig. Supporten har också hjälpt oss snabbt och professionellt om problem uppstått och det känns väldigt tryggt. Mycket var bekant då vi redan använt SoftOnes system under så pass många år, men mycket var också nytt. Jag minns att jag tyckte att molntjänsten kändes så modern.

Jag använder främst webbtjänsten och installatörerna använder appen. De tycker också att det är smidigt och enkelt och det brukar gå snabbt för nyanställda att komma in i arbetssättet. Jag skulle säga att det är ett enkelt system.

Har teknikskiften kommit med några utmaningar?

Vi var tidiga användare av molntjänsten. Det var lite barnsjukdomar i början men det är sådant man får räkna med.

Hur skulle ni vilja se att SoftOne GO utvecklas i framtiden? Är det några funktioner som ni saknar?

Vi har haft några utvecklingsönskemål tidigare. Det har vi lyft med SoftOne via Supporten och då har den funktionalitet vi efterfrågat utvecklats. Man kan säga att det vi behövt hjälp med har ni löst.

Vi är jättenöjda och tycker att det fungerar bra. Den funktionalitet vi behöver finns redan i systemet. Jag skulle däremot själv kunna utveckla användandet av systemet i min verksamhet. Det finns säkert många funktioner som jag inte känner till.

Jag funderar på att även börja använda Tidsrapporteringen. Idag använder vi en hederlig tidssedel och skriver ner lönerapporter och vi skulle säkert gynnas av att digitalisera även det.