Personalprofilen: Veneta Lassus Pappas

Vad är din roll på SoftOne?

Jag är verksamhetskonsult och jobbar främst mot våra hantverkarkunder. Jag sätter upp vårt affärssystem SoftOne GO åt kunden baserat på deras unika behov och utbildar dem så att de får maximal användning och resultat av systemet.

Hur länge har du arbetat på SoftOne?

Jag började som Produktspecialist på Supportavdelningen 2011. Efter ett halvår blev jag tillfrågad om jag ville börja som verksamhetskonsult och det har jag fortsatt med sedan dess. Rollen passar mig perfekt då jag älskar kundkontakten och den stora variationen som rollen innebär.

Vad är din bakgrund?

Jag är utbildad ekonom men tyckte att det var tråkigt att bara arbeta med siffror. Därför sökte jag mig till SoftOne. Här har jag dagligen användning av min kunskap som ekonom samtidigt som jag får arbeta med människor.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?  

Ingen dag är den andra lik. Det är viktigt för mig att kunden känner sig trygg. Den personliga kontakten är viktig och alla har olika behov och förutsättningar. Det tar jag alltid i beaktning när jag planerar en implementation och utbildning, även om vi i grunden alltid utgår från SoftOnes beprövade processer i ett nära samspel mellan sälj, konsult och supportavdelningen.

Vad tycker du om mest med ditt jobb?

Jag älskar variationen och kundkontakten. Jag trivs väldigt bra med att arbeta med hantverkarna. Jag är en rak person och har märkt att de generellt uppskattar den egenskapen. Jag förstår deras behov och kan den branschen väl.

Vad är viktigt för dig för att lyckas i din roll?

Struktur är det allra viktigaste att förmedla. Både i mitt sätt att arbeta och utbilda kunden.  Då kan de ta till sig av kunskapen mer effektivt och kan därmed utnyttja systemet mer framgångsrikt. Innan jag träffar kunden vill jag veta allt om dem för att göra en så bra uppsättning som möjligt. Därför är det interna samspelet mellan oss på konsultavdelningen och säljarna viktigt.

Jag gillar att ha ordning och är processinriktad. Det är egenskaper som gör mig till en bra verksamhetskonsult.

Vilka är de största utmaningarna för kunderna?

Att börja arbeta i ett nytt affärssystem kan vara tufft. Det är mycket att gå igenom och mycket information kunderna ska ta till sig. Därför jag gör allt för att underlätta den processen. Jag brukar till exempel boka in halvdagsutbildningar med några dagars mellanrum så att kunden får möjlighet att smälta informationen och tillräckligt med tid för att själv testa sig fram.

Den vanligaste utmaningen är brist på tid. Planerar man väl och avsätter tid för att testa systemet kommer övergången gå betydligt smidigare.

Vilka är dina bästa tips för en lyckad implementation?

Jag sätter alltid upp ett demoföretag där kunderna själva kan lära sig systemet på sina egna villkor. Min starka rekommendation är att kunderna tar sig tid att arbeta dubbelt under en tid, det vill säga både i det system de använt tidigare och i SoftOne GO. Det skapar en möjlighet att successivt lära sig det nya arbetssättet. Det är ett tillvägagångssätt som uppskattas mycket av de kunder som tar sig tid till det.

Ett annat tips är att gå igång med ett begränsat antal användare initialt. På så vis får vissa utvalda nyckelpersoner, de med störst intresse och insikt i nyttan med ett systembyte, den kunskap de behöver som de sedan kan förmedla vidare till resten av teamet. Tar man det stegvis blir övergången ofta smidigare.

Jag rekommenderar också alla kunder, nya som befintliga, att gå de utbildningar som SoftOne anordnar. Vi har ett välfyllt utbildningsschema med olika inriktningar och på olika erfarenhetsnivåer. Efter ett år brukar jag uppmana kunder att boka in en utbildning. Då har man kommit igång ordentligt och är mer mottaglig för att ta till sig information om nya funktioner.

Vi erbjuder också skräddarsydda utbildningar vilket kan vara ett perfekt alternativ om du vill uppdatera dig kring de senaste nyheterna i SoftOne GO. Ett annat tips är att delta i de konferenser och kundträffar vi anordnar. Det är ett perfekt tillfälle att träffa andra systemanvändare och få nya idéer på användningsområden och lösningar. Kundträffen SoftOne-Dagen som anordnas den 25 oktober brukar vara mycket givande och uppskattad.

Vi släpper systemuppdateringar varannan vecka och nyheterna står väl beskrivna i Releasenyheterna. För att utnyttja systemets potential behöver man som användare hålla sig uppdaterad, så läs dem!