Karl Kirkevold, Produktspecialist på Service & Kvalitet, ser lösningar istället för problem

Karl Kirkevold, Produktspecialist inom avdelningen för Service & Kvalitet, har korats till Årets Medarbetare 2019

Varje år utses två medarbetare inom SoftOne Group till Årets medarbetare. I år valdes Karl Kirkevold, Produktspecialist inom avdelningen för Service & Kvalitet på moderbolaget SoftOne AB (publ) och Cia Tengman, Verksamhetskonsult på SoftOne Sverige AB. Här får ni lära känna Karl närmare.
Karl, du har vunnit utmärkelsen Årets Medarbetare 2019, bland annat för att du är en stark intern förebild och ditt exceptionella arbete för SoftOne Group under det gångna året där du alltid sätter kunden i fokus. Hur känns det?

Jag är fortfarande i chock, det var inte något jag förväntat mig. Kriterierna för priset definierar vad jag strävar efter att uppnå varje dag i mitt jobb. Det är otroligt hedrande och jag är jätteglad att jag vann. Det är ett kvitto på att mitt jobb uppskattas och jag antar att det betyder att jag gjort något rätt! Det finns så många duktiga medarbetare på SoftOne och jag trodde att några andra kandidater skulle vinna.

Varför tror du att just du vann priset Årets Medarbetare?

Jag tror att det är för min positiva inställning. Jag ser det som behöver göras och får det gjort. Istället för att se problem ser jag lösningar. Det finns få saker som gör mig gladare än att hjälpa en kund med ett problem de har framför sig. Lyckas jag omvända en arg användare till en glad är min dag gjord. Den inställningen tror jag kunderna uppskattar. Samtidigt ser jag mig själv som en del i en kedja. Alla jobbar stenhårt för att företaget ska lyckas. Jag försöker att alltid se till laget först och främst.

Kan du beskriva dina arbetsuppgifter?

Fokuset i mitt jobb är kundservice, att hjälpa kunderna att arbeta utefter affärssystemets förutsättningar så att de ska få så stora vinster som möjligt. Mitt mål är att göra de som hör av sig glada, att de kan hitta en lösning på det problem de upplever. Och det går nästan alltid. Det är därför vi heter Service och Kvalitet. Vi tar inte bara emot kunders frågor och slussar dem vidare. Vi förmedlar best practice.

Jag har tagit över huvudansvaret för en av våra största kunder, Axfood, där jag är kontaktperson och ser till att deras frågor och behov möts av rätt instans inom företaget. Jag är även Second line, vilket betyder att jag löser lite mer komplicerade eller tidskrävande ärenden.

Priset för Årets Medarbetare är en resa till valfri stad i Europa i samband med en Microsoft-utbildning. Hur ser du på det?

Det är ett fantastiskt pris och något jag verkligen ser fram emot. Jag har inte bestämt vart det bär av än.

Hur är det att arbeta på SoftOne?

SoftOne är en väldigt rolig arbetsplats. Vi har högt i tak i vår arbetsgrupp och det är överlag ett väldigt fint samarbete. Det är roligt att vara på ett mellanstort företag. Man vet vilka alla är och vad alla gör. Vi ligger i teknisk framkant och vi är bra på det vi gör, vilket är roligt. Det är kul att vara på ett företag som det går bra för. Det är ett härligt gäng som jobbar här och man märker tydligt att alla som jobbar här vill vara här.