SoftOnes årsredovisning visar på stark tillväxt

2019 var ett år då vi tog stora steg och rustade oss för snabbare tillväxt tillsammans med våra kunder. Vi stärkte oss som företagsgrupp samtidigt som vi ökade avtalsstocken med 19%. Vi ökade vår omsättning tvåsiffrigt, något vi är mycket stolta över.

Läs gärna vår Årsredovisning här!

Några av höjdpunkterna under 2019

Vi återinvesterar i verksamheten med bibehållande av svarta siffror, dvs varenda krona används för att stärka vårt kunderbjudande. Siktet är nu inställt på att dubbla tillväxttakten 2020 och 30% fr.o.m. 2021. När vi nu går in i 2020 har vi stärkt ledningen ytterligare, kompletterad med Anna Westerlind som CPO (Chief Product Officer) samt Joel Köhl som VD för SoftOne Sverige, som ansluter slutet av Q1, med ansvaret för att utveckla försäljningen,  konsultverksamheten och löneoutsourcingen på i första hand den svenska marknaden.

Utvecklingsprocessen har förfinats och trimmats in under året och vi har tillfört resurser till såväl Service och Kvalitet för ökad service och problemanalys, som Produktavdelningen och även utvecklingsresurser gällande främst mobil utveckling. Utvecklingskapaciteten är god och kvalitetsnivån med åtföljande effektivitet har höjts systematiskt. Vi har lanserat SoftOne GO 2.0 och vi har lyckats tillföra stora kundvärden allteftersom under året med våra automatiska publiceringar varannan vecka.

Vi är även glada att kunna slutföra vår största utrullning hitintills inom Tid och Bemanning, för en av Sveriges största dagligvarukedjor med cirka 11 500 anställda, och utrullningen har gått mycket bra inom loppet av ett kalenderår. Inför 2020 planerar vi att investera utökat i forskning och utveckling, där vi kommer fokusera på de idag 65 000 slutanvändarna i sina olika roller för att tillföra features och förenkla arbetsvardagen för dessa. Parallellt sker investeringar i att utöka och förbättra funktionaliteten för kommunikation och analys. Härutöver genomför vi olika initiativ benämnda Lönelyftet,
Projektlyftet, Finsk Lön och Inköp, men även tillämpningar inom AI (Artificiell Intelligens) rörande främst lön och HR-sidan.

Vill avslutningsvis tacka alla kunder och partners för det fina arbete som görs tillsammans i referensgrupper, workshops, governance och den dagliga dialogen inom Service och Kvalitet, med säljare och konsulter och inom andra fora. Ett särskilt tack till alla våra kunder som delar med sig av
sina erfarenheter och ”best practice” i sina digitaliseringsresor, som ju är utmanande och samtidigt inrymmer så stora vinster.

Ett alldeles särskilt tack till ICA Maxi Linköping och JoSwes El i Visby som vann SoftOnes Digitaliseringspriser och därmed blev årets digitala vinnare.
Ser fram emot ett 2020 där våra kunder på SoftOne-Dagen den 2 oktober 2020 kan konstatera att vi gemensamt ökat konkurrenskraften ytterligare för kunderna tack vare fortsatta kraftfulla investeringar i affärssystemet SoftOne GO.

//Håkan Lord, CEO & Grundare SoftOne Group