Kundcase: Gunilla Johansson på JoSwe EL
JoSwe El har försett Gotland med helhetslösningar inom el för såväl privatpersoner som kommuner och statliga verksamheter i över 20 år. Gunilla Johansson är ekonomiansvarig och har hand om personalfrågor för de 20 anställda likaväl som ekonomifrågor för verksamheten som har en årlig omsättning på 30 miljoner.
Gunilla gick från revisionsbyrån Grant Thornton till det familjeägda företaget JoSwe El 2015. Vid den tidpunkten hade JoSwe El redan börjat arbeta med SoftOne GO Order/mobilorder, Redovisning, Kund- och Leverantörreskontra, Projektredovisning och EDI. Med erfarenhet från andra liknande system sedan tidigare var det inte en stor omställning för Gunilla.
Inom elbranschen är affärssystem likställt med SoftOne. Det är ett helhetssystem som är skräddarsytt för hantverkare och deras branschspecifika behov.
Elmontörerna på JoSwe El använder appen för att för att rapportera tid, projekt och order.
Hur har SoftOne GO förändrat ert sätt att arbeta?
Affärssystem är avgörande i vårt dagliga arbete. När så mycket av arbetet sker digitalt och automatiserat får vi betydligt mycket mer tid och kan ha flera projekt på gång parallellt. Det har gjort att vi kunnat sätta nya, effektivare rutiner i vårt administrativa arbete.
Den största skillnaden för våra elmontörer är helt klart appen. Den förenklar deras arbete enormt. I och med att de alltid har telefonen med sig kan de enkelt och korrekt göra klart arbetsorderna direkt vilket även underlättar för oss på kontoret.
I och med att systemet är molnbaserat behöver vi aldrig tänka på uppdateringar av programvara eller prislistor och inte heller back-up. Systemet är dessutom alltid tillgängligt, var man än befinner sig. Jag har kunnat arbeta från en strand i Thailand likaväl som från kontoret.
Vi uppskattar också miljöaspekten. Vi sparar in på så mycket papper och slipper arkivering och otaliga pärmar då allt ligger lagrat i systemet. Jag har gått från 40 pärmar till två.
När vi stött på problem i systemet har vi fått snabb och professionell hjälp av både vår säljkontakt och supporten.