Svalebergs Elektriska bytte till SoftOne GO och Elkedjanpaketet och vill inte byta tillbaka

Jonas Johannson är VD på elfirman Svalebergs Elektriska. De är anknutna till Elkedjan och driver också en ELON-butik i kommunen Grästorp norr om Göteborg. Firman har växt från att ha varit ett enmansföretag då företaget grundades 2007 till att idag ha 18 anställda.

Jonas roll som VD innefattar såväl att driva firman och dess anställda framåt som att ta hand om dess administration. Efter att ha arbetat i några olika affärssystem valde Jonas för ett år sedan att gå över till SoftOnes molnlösning SoftOne GO.

Jonas Johannson, VD på elfirman Svalebergs Elektriska

Varför valde du SoftOne GO?

Jag hade varit i kontakt med en säljare på SoftOne under en tid, men att byta hela sitt verksamhetsstöd är inte helt enkelt så jag hade dragit mig för det ett tag. Till slut kände jag att det var dags, då flera funktioner som Elkedjan har och integration med FDT, saknades i det konkurrerande system som vi använde och de inte visade intresse av att utveckla den funktionaliteten. Då SoftOnes molntjänst erbjöd alla de funktionerna och dessutom har ett ramavtal med Elkedjan var valet enkelt. Vi använder Elkedjanpaketet som Elkedjan har tagit fram tillsammans med SoftOne för Elkedjans medlemmar.

Hur gick det att byta till SoftOne GO?

Jag var van att arbeta i ett annat system och det tog ett tag att ställa om och hitta ett bra arbetssätt. Det var självklart lite frustration i början, innan jag lärt mig systemet ordentligt. Precis när vi bytte höll SoftOne också på med att migrera systemet vilket gjorde att man ibland behövde byta läsare, men nu är det löst och systemet är helt plattformsoberoende.

Tillsammans med konsulten på SoftOne satte vi ett startdatum då allt arbete skulle ske i SoftOne GO. Det var nervöst. Det är många ordrar och mycket pengar i omlopp så inget fick gå fel. Men övergången gick bra och jag hade tät kontakt med konsulten under hela tiden och fick den hjälp jag behövde. Jag gick en webbaserad kurs för att lära mig systemet och efter ett halvår hade jag en heldagsutbildning med en konsult. Då hade vi kommit in i arbetet ordentligt och fick hjälp med de frågor som dykt upp.

Hur togs bytet emot av montörerna?

Det gick väldigt smidigt för dem att komma in i det nya arbetssättet. Många är yngre med datorvana. Jag hade bara en kort genomgång på en halvtimme och sedan var de igång. Även montörerna uppskattar mobilappen mycket. Materialet syns nästan direkt på ordern efter att vi hämtar upp det från grossisten eller Elkedjan Nära. Innan vi hade SoftOne GO fick vi inte in materialet direkt på ordern vilket gjorde att vi missade att skriva upp massvis med artiklar. Ett onödigt svinn som vi slipper. Nu går materialet från grossisten direkt in på ordern så att vi får med allt.

Allt material du har på en order kan du plocka fram och se. Det är en stor fördel för montören som ser direkt på alla orderrader att rätt saker är med. De beställer på ordernumret så att materialet går in direkt på ordern. För vår del är det bara materialet i bilarna vi behöver plocka ut och skriva in manuellt men Elkedjan kommer med en lösning för det inom kort, där även bilen är ett lagerställe så att även det kan scannas in direkt på ordern.

Vad är de största fördelarna med SoftOne GO?

Appen i SoftOne GO är mycket bättre än den mobilapp som vi använde tidigare. Det är lättare att söka och dela ordrar. Det finns också fler funktioner. Vi använder modulerna för Order, Fakturering och Ekonomi. Nu kan alla montörer gå in och uppdatera direkt i systemet och jag får en helt annan överblick över projekt och kostnader. Vi har många beställare av småjobb och nu kan vi söka bland ordrar och projekt så smidigt. De är sökbara på ett bra sätt.

Vi använder checklistor vilket fungerar bra i appen. Det är en kvalitetssäkring som vissa beställare kräver. Varje montör gör en check på utfört jobb och skriver under. Det är en klar förbättring.

Prislistorna från grossisterna uppdateras också automatiskt, något som jag tidigare behövde ladda ner manuellt. Det var ett meck. Det här är betydligt enklare.

Nu scannas fakturorna också in automatiskt. Tidigare sparade jag allt i pärmar vilket resulterade i hyllmeter med fakturor. Allt sparas i molnet och jag behöver inga kopior. Alla funktioner i SoftOne GO gör mitt arbete överlag enklare.

Hur är det att arbeta i ett helt molnbaserat affärssystem?

Tidigare hade jag programmet på en server. Jag upplevde att det gick lite snabbare men fördelarna med att arbeta i molnet överväger. Nu kan jag arbeta var som helst. Tidigare var jag bunden till att arbeta på kontoret. Uppdateringarna sker helt automatiskt utan att jag behöver ladda ner något.

Planerar ni att växa med SoftOne GO?

Nu när vi kommit in i arbetssättet ordentligt ska vi även lägga till modulen för Lön. I samband med det ska vi ta hjälp av SoftOnes samarbetspartner Vara EkonomiPartner för lönehanteringen.

Är du nöjd över bytet till SoftOne GO?

Jag är nöjd med systemet. Jag kan inte tänka mig att byta tillbaka till de system vi hade tidigare. Det finns många fördelar med SoftOne GO och appen är mycket bra för montörerna. Det är ett stort och komplext system och visst finns det några saker som skulle kunna förfinas. Affärssystemet är vitalt för vår verksamhet och jag behöver lita på att det fungerar. Det gör jag med SoftOne GO. Jag är glad att vi bytte, och jag är glad över att vara klar med bytet.