Releasenyheter
2022-01-13
Svep för att se mer!
Svep över innehållet under ikonerna för att växla till nästa område i nyheterna.
2022-01-13
Svep över innehållet under ikonerna för att växla till nästa område i nyheterna.
SoftOne GO Analys: Anställningsuppgifter
Här finner du större delen av medarbetarnas anställningsuppgifter.
Syftet med den Globala analysvyn är att du ska ha tillgång till all information och själv kunna göra dina val och på så sätt kunna anpassa ”rapporten” så den passar just ditt/din koncern/region/enhet/avdelning/grupp.
Det innebär att du numera kan kombinera flera utav rapporterna i anställda och exkludera de fält du inte vill ha med.
Just nu finns det 63 olika tillgängliga fält i Analysvyn – Anställningsuppgifter.
Under anställd i rapportfliken finns idag 8 olika rapporter att välja på.
Med hjälp av analysvyn får du nu större möjligheter än tidigare när vi endast hade fasta rapporter, nu kan du tex enkelt och snabbt granska att du har korrekta uppgifter inlagda, genom att ta ut den information du vill granska till Excel kan du grupper och sortera som du vill.
Titta på statistik, genom att gruppera på olika kolumner, tex löneavtal kan du snabbt se hur många anställda som hör till visst löneavtal.
Utöka rapporterna: Nu när du kan kombinera de olika rapporterna så kan du utgå ifrån en ”vanlig rapport” och lägga till de kolumnerna som vi vill ha med.
Rapporten ovan kan ersättas med samma fält i analysvyn men här kan du även välja hur sorteringen ska vara med hjälp utav pilarna, vill du utöka rapporten med någon kolumn så lägger du bara till den på samma sätt.
Analysvyn är uttagen i tabell.
Informationen går lika bra att ta ut i Excel. Detta gör du genom att välja Excel istället för tabell. Vill du ha Excel som standardutskrift, går du in på kugghjulet i rapporten och väljer Excel i rapporttyp.
Väljer du att ta rapporten till Excel gör du det enkelt genom att välja Excel
Det går att välja Excel som standardutskrift på själva rapporten, du går in i kugghjulet och väljer Excel i rapporttyp.
Rapporten ovan kan ersättas med samma fält i analysvyn men här kan du även välja hur sorteringen ska vara med hjälp utav pilarna, vill du utöka rapporten med någon kolumn så lägger du bara till den på samma sätt.
Analysvyn är tagen till tabell.
Informationen går lika bra att ta ut i Excel. Detta gör du genom att välja Excel istället för tabell. Vill du ha Excel som standardutskrift, går du in på kugghjulet i rapporten och väljer Excel i rapporttyp.
Rapporten ovan kan ersättas med samma fält i analysvyn men här kan du även välja hur sorteringen ska vara med hjälp utav pilarna, vill du utöka rapporten med någon kolumn så lägger du bara till den på samma sätt.
Analysvyn är tagen till tabell
Informationen går lika bra att ta ut i Excel. Detta gör du genom att välja Excel istället för tabell. Vill du ha Excel som standardutskrift, går du in på kugghjulet i rapporten och väljer Excel i rapporttyp.
Rapporten ovan kan ersättas med samma fält i analysvyn men här kan du även välja hur sorteringen ska vara med hjälp utav pilarna, vill du utöka rapporten med någon kolumn så lägger du bara till den på samma sätt.
Har dock ännu inte kategorin att välja.
Analysvyn är tagen till tabell
Informationen går lika bra att ta ut i Excel. Detta gör du genom att välja Excel istället för tabell. Vill du ha Excel som standardutskrift, går du in på kugghjulet i rapporten och väljer Excel i rapporttyp.
Rapporten ovan kan ersättas med samma fält i analysvyn men här kan du även välja hur sorteringen ska vara med hjälp utav pilarna, vill du utöka rapporten med någon kolumn så lägger du bara till den på samma sätt.
Analysvyn är tagen till tabell.
Informationen går lika bra att ta ut i Excel. Detta gör du genom att välja Excel istället för tabell. Vill du ha Excel som standardutskrift, går du in på kugghjulet i rapporten och väljer Excel i rapporttyp.
Rapporten ovan kan ersättas med samma fält i analysvyn, enligt nedan, vill du utöka rapporten med någon kolumn så lägger du bara till den på samma sätt.
Analysvyn är tagen till tabell och i detta fall grupperad på löneavtal
Informationen går lika bra att ta ut i Excel. Detta gör du genom att välja Excel istället för tabell. Vill du ha Excel som standardutskrift, går du in på kugghjulet i rapporten och väljer Excel i rapporttyp.
Aktuell lön finns i dagsläget inte valbar i fälten i analysvyn. Kalkylkostnad per timme är baserad på det som är inlagt under anställningsuppgifter – Övrigt – Kalkylkostnader.
Kategori eller ekonomisk tillhörighet finns ännu inte som valbar i analysvyn.
De 63 val som finns att välja på just nu under Anställda Analys är:
Anställningsnummer, namn, förnamn, efternamn, personnummer, kön, exkluderas i lön, vakant, användarnamn, språk, standard företag, standardroll, utdelningsadress, e-post, mobiltelefon, telefon, närmast anhörig, kalkylkostnad per timme, notering, anställningsdatum, slutdatum, LAS-Dagar, anställningsform, löneavtal, tidavtal, semesteravtal, veckoarbetstid, sysselsättningsgrad, arbetsplats, utbetalningsmetod, clearingsnummer, kontonummer, SSYK-Kod, SSYK, SCB personkategori, SCB arbetstidsart, SCB anställningsform, SCB arbetsplatsnummer, SCB CFAR-nummer, SCB arbetsställe, delägare i fåmansföretag, förmån som pensionär, FORA kategori, FORA speciellt avtal, FORA arbetsplastsnummer, FORA kod för deltidspension, Collectum för ITP-plan, Collectum kostandsställe, Collectum avtal produkt, Collectum avanmäld datum, Collectum avanmäld tjänstledig, KPA perionärsålder, KPA tillhörighet, KPA avslutskod, KPA typ av avtal, Bygglösen avtalsområde, Bygglösen fördelningsavtal, Bygglösen kommunkod, Bygglösen avtalad lön, skapad, skapad av, ändrad, ändrad av.
Om du vill ha en rapport i analysvyn och ersätta den gamla rapporten behöver du spara urvalen för att förenkla.
Nedan kommer ett exempel på telefonlista:
I anställd (analys)
Ska du ha med alla medarbetare behöver du inte välja någon, vill du göra en lista för tex en avdelning väljer du den kategorin, och spar det urvalet och ger den ett namn. Har du behörighet att skapa publika listor har du möjlighet till det.
I den nedre bilden väljer du vilka fält du ska ha med, nu har jag valt de efter en ”vanlig telefonlista” nu kan jag enkelt lägga till en kolumn om jag vill utöka rapporten.
Jag spar urvalet så jag kan välja det enkelt nästa gång.
Nu är min rapport sparad, nästa gång jag går in under Anställdauppgifter väljer jag endast de sparade valen och skriver ut.
Väljer jag att stjärnmärka Anställd (analys) finner jag även den under favoriter.
SoftOne GO Analys: Närvarostämplingar
Här finner du information kring medarbetarnas Närvarostämplingar.
Syftet med den Globala Analysvyn är att du ska ha tillgång till all information och själv kunna göra dina val och på så sätt kunna anpassa ”rapporten” så att den passar just ditt/din koncern/region/enhet/avdelning/grupp.
Det innebär att du numera kan kombinera flera utav rapporterna i Tid – Stämplingar och exkludera de fält du inte vill ha med.
Just nu finns det 20 olika tillgängliga fält i Analsyvn – Närvarostämplingar
Med hjälp av analysvyn får du nu större möjligheter än tidigare när vi endast hade fasta rapporter.
Rapporten ovan kan ersättas med samma fält i analysvyn men här kan du även välja hur sorteringen ska vara med hjälp utav pilarna, vill du utöka rapporten med någon kolumn så lägger du bara till den på samma sätt.
Analysvyn är uttagen i tabell.
Informationen går lika bra att ta ut i Excel. Detta gör du genom att välja Excel istället för tabell. Vill du ha Excel som standardutskrift, går du in på kugghjulet i rapporten och väljer Excel i rapporttyp.
Väljer du att ta rapporten till Excel gör du det enkelt genom att välja Excel
Det går att välja Excel som standard utskrift på själva rapporten, du går in i kugghjulet och väljer Excel i rapporttyp.
Rapporten tagen till Excel:
Rapporten ovan kan ersättas med samma fält i analysvyn men här kan du även välja hur sorteringen ska vara med hjälp utav pilarna, vill du utöka rapporten med någon kolumn så lägger du bara till den på samma sätt.
Observera att du behöver välja både inkludera borttagna i den första rutan men även välja det under valda fält.
Då kommer det att synas vilka närvarostämplingar som är borttagna.
Analysvyn är uttagen i tabell.
Informationen går lika bra att ta ut i Excel. Detta gör du genom att välja Excel istället för tabell. Vill du ha Excel som standardutskrift, går du in på kugghjulet i rapporten och väljer Excel i rapporttyp.
Rapporten ovan kan ersättas med samma fält i analysvyn men här kan du även välja hur sorteringen ska vara med hjälp utav pilarna, vill du utöka rapporten med någon kolumn så lägger du bara till den på samma sätt.
Analysvyn är uttagen i tabell.
Informationen går lika bra att ta ut i Excel. Detta gör du genom att välja Excel istället för tabell. Vill du ha Excel som standardutskrift, går du in på kugghjulet i rapporten och väljer Excel i rapporttyp.
Rapporten ovan kan ersättas med samma fält i analysvyn men här kan du även välja hur sorteringen ska vara med hjälp utav pilarna, vill du utöka rapporten med någon kolumn så lägger du bara till den på samma sätt.
Analysvyn är uttagen i Excel
Informationen går lika bra att ta ut i Tabell. Detta gör du genom att välja Tabell. Vill du ha Excel som standardutskrift, går du in på kugghjulet i rapporten och väljer Excel i rapporttyp.
Rapporten ovan kan inte i dagsläget ersättas i Analysvyn.
Rapporten ovan kan inte riktigt ersättas med samma fält i analysvyn. I dagsläget går det inte att endast välja start och stopptid, utan här får du alla stämplingar för dagen.
Bläddra mellan upplagda poster
Kopiera upplagda poster
I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
GO-mail: Lägg till alla som mottagare
Om ni vill göra ett massutskick och lägga till alla som mottagare finns det nu en knapp som gör detta möjligt.
Notera att ni ej behöver skriva in några bokstäver i sökfältet för mottagare. Om ni klickar på sökknappen utan att skriva in någon bokstav i sökfältet så får ni upp samtliga möjliga mottagare. Välj sedan Välj alla högst upp för att markera allihopa.
Redigera tillgänglighet som chef
Har du behörigheten Redigera tillgänglighet på andra [1045] så kan du numera redigera tillgänglighet på medarbetare i appen.
För att lägga till tillgänglighet i veckovyn klickar du på dagen som du vill lägga tillgängligheten på. Välj sedan Redigera tillgänglighet.
Du lägger in önskad tid och eftersom du lägger in tillgängligheten på en medarbetare är anteckning obligatorisk.
Tillgängligheten hamnar på anställd, i detta fall är det del av dag vilket syns på den gröna halvfyllningen. Pratbubblan visar att det finns en anteckning.
Om det redan ligger en tillgänglighet på dagen och du vill ändra denna eller lägga till en extra så klickar du på dagen i vanlig ordning för att få upp alternativ.
Väljer du Se tillgänglighet får du upp denna ruta. Pennan avser redigering av aktuell tillgänglighet.
Väljer du redigera tillgänglighet får du upp denna ruta för att lägga till tillgänglighet.
För dagvy:
För att lägga till tillgänglighet klickar du på personens namn ute till vänster, då får du upp en ny valmöjlighet, Redigera tillgänglighet
Menyn öppnar sig på samma sätt som i veckovyn
Den hamnar i dagvyn med pratbubblan som visar att vi har en anteckning.
För att se anteckning eller redigera tillgänglighet klickar du på tillgängligheten och får då upp pennan för redigering.
Koppla order till projekt: Ny behörighet
Som ansvarig för projekt kan du nu styra vem som kan ändra projektnummer på ordrar.
Aktivt schema/Beredskap: Export till Excel
Nu kan du med samma behörighet för utskrifter från den aktiva schemavyn exportera schemat du ser på skärmen från dag och veckovyn till Excel.
När det är en ny rapport behöver systemadministratören ladda upp och koppla rapporten till rätt roller för att det ska fungera. Rapporten som behövs heter ”Generisk”.
Rapporten ligger under den nya fliken analys, som vi berättade om i förra releasenyheterna (analys är en egen behörighet som ni behöver slå på rollen, nummer 1054)
Du markerar valet ”Visa ej upplagda rapporter” och denna excel-rapport heter Generisk. Knyt till aktuell behörighetsroll och välj Excel som exporttyp.
Exporten ligger under funktioner och Exportera till Excell i vecko- och dagvyn för det aktiva schemaplaneringen/beredskap.
Vill du ha med kontaktuppgifter och tidavtal på rapporterna, behöver du i det aktiva schemat under välj vad du vill se, bocka i tidavtal.
Högerklicka och välj visa kontaktuppgifter så kommer även de med på rapporten.
I Excelrapporten ser du anställd, dag, datum, tiderna medarbetarna arbetar samt hur många timmar.
Observera att varje dag har en cell vilket betyder om du har ett schema med frånvaro del av dag kommer det inte visas korrekt (gäller veckovyn), har du frånvaro i början på passet ser det ut som frånvaro hel dag, har du frånvaro i mitten eller i slutet på passet ser det ut som det inte finns någon frånvaro. Rasten syns inte i utskriften från veckovyn utan endast från dagvyn.
Färgen på rapporten tas efter den första passtypen.
Bild från rapporten i dagvyn:
Elektronisk signering av anställningsbevis
Vi fortsätter att arbeta med och färdigställa den efterfrågade funktionen för elektronisk signering av anställningsbevis. Vi kommer i ett nästa steg att erbjuda även signering via BankID.
Närvaroterminalen: Gruppera närvaroterminaler
Nu kan du gruppera olika terminaler om samma anställd ska ha möjlighet att stämpla på flera olika terminaler. Den anställda kommer då att visas i närvarotablån på samtliga terminaler som ingår i samma grupp.
Ogrupperade terminaler visar endast de anställda som stämplat på den aktuella terminalen.
Du finner inställningen via Personal > Inställningar > Tid > Terminaler och sedan går du in på de terminaler du vill påverka och kopplar dem till samma grupp.
Kundfakturor: Ändra bokföringsdatum vid definitivbokning av flera fakturor från listvyn
Optimering vid överföring av ordrar till preliminär samfaktura
Vi har utfört en optimering vid överföring av ordrar till preliminär samfaktura, vilket kommer innebära kortare överföringstider.
Prishantering och EDI-flöde från grossisten Moel med övergång till Rexel
Det ser lite annorlunda ut mot den tidigare övergången från Selga, Storel och Meab, då det gällde befintliga EDI-kunder hos Rexel.
1.Den här gången får våra gemensamma kunder själva beställa om de önskar få EDI även från Rexel och ni behöver då höra av er till vår support på SoftOne, så kontaktar vi Rexel för att få igång EDI-flödet till SoftOne GO.
2.För att börja använda Rexel som grossist behöver grossistprislistan för Rexel aktiveras i SoftOne GO under försäljning > Inställningar > grossister > grossistprislistor.
Markera grossistens namn i listan över grossistprislistor och spara genom att klicka på disketten uppe i högra hörnet.
3.För att få korrekta försäljningspriser, som ofta baseras på inköpspriserna där programmet tar hänsyn till eventuella rabatter hos grossisten, så ska ett nytt rabatt brev från Rexel importeras i programmet.
Det gör man under försäljning > import > rabattbrev och Lägg till rabattbrev, enligt nedanstående urval.
4.Prisformlerna kan behöva justeras så att prisformler med koppling mot grossistprislista Moel tas bort, under försäljning > inställningar > försäljning > prisformler och nya registreras om det inte redan finns generella prisformler upplagda med aktuell påslagsprocent.
5.Påslagsbrev kan behöva justeras under försäljning > inställningar >försäljning > påslagsbrev.
6.Om grossistens leverantörsfakturor ska uppdateras via EDI flödet, ska grossisten registreras i leverantörsregistret med inställningar för EDI, enligt nedan.
Projektinställningar: Ny sortering och gruppering av inställningarna
För att ni enklare ska finna de inställningar ni letar efter så har vi nu sorterat inställningarna i följande grupperingar:
Ni finner inställningarna genom att navigera till Försäljning > Inställningar > Generellt > Projektinställningar.
Order: Ny dialog för Sammanställning order
I vår projektmodul har vi en utbyggd uppföljning där personalkostnad baseras på arbetad tid och kalkylkostnad. De kunder som inte använder projektmodulen och gör sin uppföljning på ordernivå (med artikelraderna som grund där beräkningen baseras på ett genomsnittligt pris för arbete och antal timmar är de fakturerbara) har länge efterfrågat ett mer rättvisande värde vad gäller personalkostnaden och därmed även TG och TG.
Därför har vi nu lagt till en dialog som sammanställer respektive orders kostnader och intäkter för både material och tid som hämtar in information och personalens kalkylkostnad och arbetade timmar.
Såhär hittar du dit:
Siffrorna i dialogen:
Export av xml-fil med ansökan om skattereduktion för Grön teknik till Skatteverket
Det finns nu möjlighet att exportera en xml-fil med ansökningar om skattereduktion för Grön teknik till Skatteverkets hemsida, precis som för Rot och Rut.
Till skillnad från Rot och Rut där endast den arbetade tiden är avdragsgill, är även materialet avdragsgillt för Grön teknik.
1.Arbetsgången i SoftOne GO fungerar som tidigare vad gäller registrering av Grön teknik på offert/order/faktura men nu blir det extra viktigt att det blir korrekta skattereduktionstyper på artikelraderna så att uppgifterna kommer med korrekt till Skatteverket, när xml-filen ska laddas upp där.
2.När du jobbar med offert/order/faktura som avser arbete där du ska ansöka om skattereduktion hos Skatteverket, är det viktigt att du registrerar klart alla artikelrader och arbetskostnad och justerar avdragstypen på artikelraderna, innan du väljer artikeln för avdrag.
3.Ordern i nedanstående exempel är en fastprisorder som avser installation av en laddningspunkt och behöver justeras vad gäller den arbetade tidens skattereduktionstyp.
4.Det gör man genom att
5.Nu är alla artikelrader ändrade till rätt avdragstyp för laddningspunkt och kan skrivas ut till fakturan till kunden.
6.När fakturan är betald kan ansökan om skattereduktion göras hos Skatteverket, via rutinen försäljning > faktura > skattereduktion och avdrags-typ Grön teknik i SoftOne GO. Under den första fliken Ansök om skattereduktion markerar man de aktuella fakturorna och trycker på knappen Skapa ansökan.
Fakturorna flyttas då över till fliken Ansökta.
Projektspecifik kalkylering av personalkostnad
Normalt är kalkyleringen av personalkostnaden i projekt hämtad från personaldetaljerna. Nu är det även möjligt att spara projektspecifik personalkostnad.
Användaren/Rollen behöver behörigheten Kalkylerad kostnad [1064]
Exempel: Kalkylerad kostnad för deltagare Anders Stolt är 880.00 under December 2021, och 925.00 med start från 2022-01-01.
SoftOne Group är en nordisk företagsgrupp som erbjuder affärsplattformen SoftOne GO, en SaaS-plattform med delsystem för såväl tid, bemanning, lön och HR som försäljning, ekonomi, logistisk och projektredovisning. SoftOne GO är en marknadsledande helhetslösning i molnet. Visionen är att skapa tillväxt och lönsamhet för våra kunder, som ICA, Elkedjan, Mathem, Tele2, Axfood, Instalco med flera inom främst handeln, service-och hantverksföretag och redovisningsbyråer.
STOCKHOLM
Drottninggatan 33
Box 596
101 31 Stockholm
0771 – 55 69 00
SÖDERHAMN
Sjötullgatan 64
826 50 Söderhamn
HELSINGFORS
Perintökuja 4
01510 Vantaa
+358 9 3507 750
COLOMBO
Level 5, 370, Highlevel Road,
Pannipitiya, SRI LANKA