21 januari 2025

Releasenyheter

Allmänt

Beskrivning:
Nu finns även personnummer att välja som fält under analysen Planerad tid. För att få upp detta val i analysen så måste rollen ha behörighet till personnummer.

Beskrivning:
Vi har lagt till valet att skapa en dropdown-lista i extrafält för anställd och anställningsmall.
 
Behörigheter för extrafält hittar du under modul Gemensamt.
 
 
Vid skapande av ett nytt extrafält så har du tidigare kunnat välja mellan fälttyperna Fritext, Heltal, Decimaltal, Ja/Nej, Kryssruta och Datum. Nu kan du nu välja att skapa ett extrafält med fälttypen ’Lista’. Där kan du själv skriva in vilka olika val som ska kunna göras. Det ser ut så här när du skapar extrafältet Lista på anställd:
 

Uppgifter angående sjuklön har tagits bort från rapporten Arbetsgivardeklaration på individnivå.

Beskrivning:

Regeringen har fastslagit att man kan få växa-stöd för de två första personer som ett företag anställer som innebär sänkt arbetsgivaravgift för dessa fr.o.m 2025-01-01.

Du kan läsa mer om vad Växa-stöd innebär på Regeringskansliet.

Inställningar Växa-stöd:
Gå in på din första anställda och du hittar inställningen under Anställningsuppgifter à Skatt och arbetsgivaravgifter. Under Arbetsgivaravgift har du valet Växa-stöd. Endast en aktiv anställd kan ha detta val.

 
 

Inställningar Utvidgat växa-stöd:
Gå in på din andra anställda och du hittar inställningen under Anställningsuppgifter à Skatt och arbetsgivaravgifter. Under Arbetsgivaravgift har du valet Utvidgat växa-stöd. Endast en aktiv anställd kan ha detta val.


Beskrivning:

Regeringen har fastslagit att man kan få växa-stöd för de två första personer som ett företag anställer som innebär sänkt arbetsgivaravgift för dessa fr.o.m 2025-01-01.

Läs mer om detta på Regeringskansliet.

I rapport Lön – Arbetsgivardeklaration på individnivå (endast i Exportfil), har vi nu lagt till fältkod 062 som är för den anställde med växa-stöd och fältkod 063 som är för den anställde med utvidgat växa-stöd.

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

Nu är det möjligt att ändra försäljningspris på artikelrader som är registrerade via tidboken.

Den här funktionen finns sedan tidigare vid registrering av order på webben och nu finns samma funktionalitet i appen.

Försäljningspriset på artikelraden kan ändras ända fram till att den har överförts till faktura.

Alla andra ändringar som avser tid, så som antal timmar, utförs fortfarande under expandern Tider på order.

Vid sökning av en artikel i det interna registret visas numera den grossist som det senaste använda priset avser. 

Informationen om grossisten visas både vid registrering och redigering av en artikelrad.

 
 
 
 

Tid/Bemanning

Beskrivning:
Nu finns möjligheten att exkludera viss frånvaro från kontroll av arbetstidsregler. Detta innebär att du kan välja vilka avvikelseorsaker som inte ska räknas som arbetad tid vid kontroll av arbetstidsregler.
 
Du hittar avvikelseorsakerna via Personal > Inställningar > Tid > Avvikelseorsaker. Inne på avvikelseorsaken finns det en kryssruta som bestämmer om avvikelsen kommer att tas med i kontrollen av arbetstidsregler eller ej. Om denna är markerad så ingår avvikelseorsaken inte i kontroll av dygnsvila/veckovila på schemat.
 
 
I schemaplaneringen kan du via funktionerknappen kontrollera arbetstidsregler. När du klickat på den knappen kommer det att visas en lista på anställda som bryter mot arbetstidsreglerna. Denna lista tar hänsyn efter det urval som du redan gjort i schemaplaneringen. Klicka därefter på en anställds namn för att få information om vilka arbetstidsregler som den anställde bryter mot. 
 
 
 

Detta avser anställd som avvikelserapporterar. När det skapas ett nytt tidblock utanför schemat och kodas som t ex mertid eller övertid. Då blir det automatiskt samma kontering som närmast tillhörande tidblock.

1.      Kontering tillhörande pass enligt schema.

2.      Lägger till ett nytt tidblock med + utanför ordinarie schema och kodar med t ex Övertid.

3.      Den hämtar nu upp samma kontering som tillhör närmast tillhörande tidblock.

Beskrivning:
Detta avser anställd som avvikelserapporterar. När ett tidblock förlängs utanför schemat och kodas som t ex mertid eller övertid. Då blir det automatiskt samma kontering som närmast tillhörande tidblock.

1.      Kontering tillhörande pass enligt schema.

2.      Lägger till ett nytt tidblock genom att dra utfallet  utanför ordinarie schema och kodar med t ex Övertid.

3.      Den hämtar nu upp samma kontering som tillhör närmast tillhörande tidblock.

Beskrivning:

Ny funktionalitet när du gör en filtrering.

T ex har vi valt ”Visa endast anställda med varningar”. När du valt första personen i listan och justerat så varningen inte längre finns så försvinner personen i listan och nästa person dyker upp automatiskt.

  1. Valt ”Visa endast anställda med varningar”.
 
 
2. För varje anställd vi justerar så försvinner den från listan så blir det färre personer i tid-trädet.
 
 
3. När sista person är justerad så står det ”Inget resultat”.
 
 

Lön

Beskrivning:
Arbetsgivare skall numera lämna uppgifter om det är så att den ersättning som redovisas i arbetsgivardeklarationen har påverkats av frånvaro som kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning.

Vi har därför givit er olika alternativ att få ut denna information.

  • Ny rapport som vi döpt till AGI – Frånvaroredovisning (Exportfil).
    • Denna skapas som en exportfil.

  • Ny analys som vi döpt till  AGI – Frånvaroredovisning
    • Denna skrivs ut som excel.

  • Arbetsgivardeklaration på individnivå
    • Denna rapport är en befintlig rapport men där du nu även får med frånvaro genom att bocka i valet ”Inkludera frånvaro”.

För att lägga upp ny rapport eller analys så gör du så här:

  1. Markera antingen Rapporter eller Analys beroende på vad du ska lägga upp.
  2. Markera ”Visa även ej upplagda”.
  3. Under Sök skriver du in namnet på rapporten eller analysen eller leta efter den i listan.
  4. Markera den rapport/analys du önskar lägga upp.
  5. Välj vilka roller som ska ha behörighet till rapporten/analysen.
  6. Exporttyp
    1. Om det är analys så väljer du Excel här.
    2. Om det är rapport så väljer du Exportfil
  7. När du valt Exportfil så måste du välja vilken filtyp och här hämtar du upp Arbetsgivardeklaration – Frånvaroredovisning.

 

(Analys AGI – Frånvaroredovisning)

 

(Rapport – AGI – Frånvaroredovisning  (Exportfil))

Ny funktionalitet när du gör en filtrering.

T ex har vi valt ”Visa endast ej löneberäknade”.  När du valt första personen i listan och satt löneberäknad så försvinner personen i listan och nästa person dyker upp automatiskt.

  1. Valt ”Visa endast ej löneberäknade”.
 

 
2. För varje anställd vi sätter som löneberäknad så blir det färre personer i löne-trädet.
3. När vi är klara med sista personen i listan så får vi ”Inget resultat”.
 

Ekonomi

Område: Ekonomi -> Export -> Fakturor -> Autogiro

Vi har gjort flera mindre förbättringar för att göra hanteringen av autogiro-fakturor ännu smidigare och mer intuitiv:

Förtydligade rubriknamn:

”Summa fakturor” har bytts till ”Totalt Fakturabelopp”.
”Antal poster” har bytts till ”Antal Fakturor”.
”Markerade rader” visar nu ”Totalt belopp för markerade fakturor”.
Standardvärde för fältet ”Tjänst”: Fältet är nu förifyllt med ”Autogiro” för enklare hantering.

Förbättrad sortering: Fakturorna sorteras nu automatiskt efter senaste fakturadatum.

Område: Ekonomi ->Import -> Connect

I releasenyheterna som gick ut 12 december 2024  skrev vi om förbättringar som gjorts gällande filimport från ICA MinButik. 

Nu släpper vi som tillägg till detta möjligheten att kunna ladda upp zip filer.

Funktionen förenklar processen när man vill hantera ett stort antal filer.

Observera:

Mappar i ZIP-filer stöds inte.
7z- och TAR-filer stöds inte.

Så här funkar det:

  1. Ladda ner zip fil från ”MinButik”.
  2. Logga in i SoftOne GO och gå till  Ekonomi ->Import -> Connect.
  3. Ladda upp zip fil genom att klicka på ”Ladda upp filer”
  4. Välj fil och klicka på ”Ladda upp alla”.
  5. Importera filer.

Du som användare får förslag på vilken importdefinition som ska användas samtidigt som du kan applicera relevanta inställningar innan du genomför import samt göra den i korrekt ordning.

Man får ett varningsmeddelande om fil har importerats tidigare. Man har möjlighet att välja om man vill importera dessa igen eller inte.

Område: Ekonomi -> Import -> Connect
Ekonomi -> Redovisning – Verifikat

Vid import av verifikat har vi gjort det enklare och mer automatiserat att hantera verifikattexter:

Primär källa: Verifikattext hämtas nu i första hand från <ns2:InvoiceNo> i XML-filen.
Alternativ källa: Om <ns2:InvoiceNo> är tomt används <ns2:Description> som textkälla.
Denna förbättring säkerställer att verifikattexterna fylls i på ett smidigt och konsekvent sätt.

 

Område: Ekonomi -> Import -> Register -> Connect Importer

Vi har gjort följande ändringar för att förenkla och förtydliga hanteringen:

’Spara’-knappen borttagen: Den tidigare ’Spara’-knappen bredvid ’Importera’-knappen har tagits bort eftersom den inte längre användes.
Checkboxar för behandlade rader: Rader med status ’Behandlad’ visar nu inte längre någon checkbox, eftersom dessa rader inte kan importeras på nytt.

Område: Ekonomi -> Redovisning -> Koncernredovisning -> Företag

Denna sida har uppdaterats med nya funktioner.

1. I varje kolumn i listan finns nu utökad filtreringsmöjlighet.

2. För att öppna en befintlig inställning från listvyn dubbelklickar man på raden eller på pennan som ligger längst ut till höger.

3. För att lägga upp ett nytt företag klickar man på plusset i huvudmenyn.

Område: Ekonomi > Kund > Betalningar  under fliken krav.

Man kan nu få ut mer information vid utskrift av kravbrev/påminnelser till kund, när fakturorna är försenade för betalning.

Bra att veta:

  • Påminnelse avgiften är endast angiven på påminnelsen om det finns en prisuppgift på artikeln som avser påminnelseavgift. Den finns som en valfri inställning under försäljning > inställningar > artiklar > basartiklar. Basartikeln kan man prissätta genom att ange ett pris på artikeln under försäljning > artikel > artiklar under expandern för pris. 

  • Den aktuella räntesatsen för den beräknade räntan ställer man in under ekonomi > inställningar > kundreskontra > inställningar och fliken inställningar krav och räntefakturering under dröjsmålsränta i %.

  • Påminnelseavgiften kan påföras nästa faktura till kunden eller faktureras separat på en ny faktura till kunden.

Område: Ekonomi -> Leverantör -> Leverantörer -> Inställningar -> Betalningsinformation

BIC och IBAN sparas separat vid import av leverantörer med Connect och Excel

Vid import av leverantörer med bankkontouppgifter sparas nu BIC- och IBAN-nummer i sina respektive fält.

Tidigare sparades båda i fältet Konto/IBAN.

Försäljning

Om en artikel har avaktiverats i RSK-databasen kommer informationen nu med i den externa artikelsöken i SoftOne GO. Detta indikeras genom en röd cirkelikon. Du kan se slutdatum på artikeln genom att föra muspekaren över ikonen.

Förutsättningen för att den här informationen ska visas i den externa artikelsöken är att du har inställningen ’Visa kategorier och utökad produktinformation i extern sök’ påslagen. Du finner den under Försäljning > Inställningar > Försäljning > Inställningar.

 

Om du klickar på ikonen för att visa extern artikelinformation öppnas en länk till RSK-databasen i en ny flik i webbläsaren. Här kan du se om det finns en ersättningsartikel för den utgångna produkten.

Nu inkluderas fakturabilden från SoftOne GO (dvs. PDF-filen) när du skickar en kundfaktura som e-faktura. Syftet med förändringen är att fakturan ska se likadan ut när mottagaren får e-fakturan som när du skriver ut den i systemet.

I samband med detta har vi gjort två förändringar för att flödet för e-fakturor ska vara mer likt som det för e-post och utskrift. 

  • Inställningen om tidbok ska bifogas med fakturan eller inte styrs nu från expandern Tider på redigeringssidan av en order och det val som du har gjort i rullgardinslistan ’Inkludera tid i order- och fakturarapport’. Tidigare användes inställningen för e-fakturaformat under Försäljning > Inställningar > Försäljning > Inställningar.

  • Kundfakturan kommer att inkludera tidboken istället för att tidboken skickas med som en bilaga.

 

Det finns nu möjlighet att aktivera en grossistprislista från grossisten Bad & Värme i SoftOne GO. Det är en systemprislista med automatisk uppdatering av nya prislistor.

Följ nedan steg för att aktivera grossistprislistan:

  1. Navigera till Försäljning > Inställningar > Grossister > Grossistprislistor.
  2. Synliggör de inaktiva prislistorna genom att bocka ur nedan kryssruta.
  3. Bocka i Bad _Värme.
  4. Klicka på spara-knappen (ikon i form av en diskett).
  5. Nu är prislistan aktiverad.

När den är aktiverad kommer den att vara inkluderad i den externa artikelsöken som du når via Försäljning > Artikel > Artiklar och från registrering av artikelrader i Offert/Avtal/Order/Faktura, via ikonen med ett förstoringsglas.

De artiklar som är inlästa från Bad & Värmes prislista har ett färdigt kundpris och därför används i dagsläget inte prisformler vid beräkning av försäljningspriset.

Vi har nu stöd för grossistprislistorna Ahlsell Kyla, Ahlsell Metall (Plåt) och Ahlsell Ventilation.

Dessa är systemprislistor med automatisk uppdatering av nya prislistor.

Följ nedan steg för att aktivera önskad grossistprislista:

  1. Navigera till Försäljning > Inställningar > Grossister > Grossistprislistor.
  2. Synliggör de inaktiva prislistorna genom att bocka ur nedan kryssruta.
  3. Bocka i Ahlsell Kyla, Ahlsell Metall (Plåt) och/eller Ahlsell Ventilation.
  4. Klicka på spara-knappen (ikon i form av en diskett).
  5. Nu är prislistan aktiverad.

När aktiveringen är klar kommer det finnas möjlighet att söka efter artiklar från grossisten i den externa artikelsöken i SoftOne GO.

För att få ett komplett pris i order- och fakturaregistreringen behöver du också importera ett rabattbrev från grossisten.

Område: Försäljning -> Projekt -> Översikt -> Leverantörsfakturor tabben

Vi har genomfört stora förbättringar i prestandan för leverantörsfaktura-tabben:

Tidigare kunde det ta flera minuter att hämta data. Nu har laddningstiderna optimerats och är avsevärt snabbare, vilket sparar både tid. Dessa förbättringar gör det smidigare att arbeta i systemet.

Rapporter med typen ’Projektstatistik’ har fått ett förbättrat urval när det gäller val av projekt som rapporten ska baseras på.

Tidigare fanns det endast ett urval för projektnummer. Det nya urvalet ger större flexibilitet då du kan söka fram projekt utifrån exempelvis projektledare, kundnamn osv.

Det finns nu möjlighet att skriva ut analyser för grundregister för både kunder och artiklar under rapporter på den högra sidan i SoftOne GO.

Ett exempel är analys för artiklar som man har registrerat enhetsomvandling med enhet och omvandlingsfaktor under Försäljning > Artikel > Artiklar under expandern lager. 

  • Välj analysen för Enhetsomvandling artiklar

  • Flytta över de fält som man vill skriva ut i analysen 

  • Tryck på utskriftsknappen för att analysen ska utföras.

Listan som visas när man markerar den utförda analysen under fliken utskrivna kan exporteras till Excel med hjälp av hamburger menyn.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt