17 september 2024

Releasenyheter

Allmänt

Inga nyheter inom området Allmänt i denna release

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

För att lättare kunna urskilja vilka ordrar som du inte har öppnat och läst i appen visas de nu i fetstil.


Indikation

Det är den första raden på ordern (som innehåller uppgifter om ordernummer och ansvarig) som visas i fetstil för att indikera att en order är oläst.

 

Markera flera ordrar som lästa/olästa

Det finns möjlighet att markera en eller flera ordrar som olästa/lästa genom att klicka på trepunktsknappen uppe till höger i orderlistan.

  1. Välj funktionen Markera som läst eller Markera som oläst.
  2. Då visas orderlistan och du kan markera de ordrar som du vill ändra.
  3. Klicka sedan på den blåa funktionsknappen (Markera som läst/Markera som oläst) längst ned.
  4. Nu kommer du tillbaka till orderlistan och kan se förändringen.

Vid redigering av en order finns det nu en genväg till kunden för att snabbt kunna stämma av eller redigera kunduppgifterna.

  1. Öppna valfri order.
  2. Klicka på trepunktsknappen uppe till höger.
  3. Välj funktionen Redigera order.
  4. Klicka på den blåa länken med kundens namn.
  5. Nu öppnas redigeringsläget av kunden.

Tid/Bemanning

Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels stämpla tidsbaserade tillägg eller styckestillägg. Tidsbaserade tillägg innebär att tilläggen följer tiden som stämplas. Styckestillägg innebär att den anställde själv kan välja värde eller att du som administratör sätter ett specifikt värde på tillägget. 

Det finns en företagsinställning som måste vara påslagen för att göra det möjligt att se och lägga till tillägg i närvaroterminalen. Den hittar du via Personal > Inställningar > Företagsinställningar, längst ned i första fliken.


Du hittar tillägg under Personal > Inställningar > Tid > Resa/Utlägg. Detta är vad vi kallar för styckestillägg. Tillägg som håller ett fast värde.

Ställ in på respektive tillägg (resa/utlägg) om de ska synas i närvaroterminalen eller ej. Om du vill att den anställde själv ska kunna registrera värde på tillägget så sätter du Fast antal: 0. Om du skriver någon annan siffra där så är det en konstant och innebär att den anställde inte kan välja ett värde.


Tidsbaserade tillägg hittar du under Personal > Inställningar > Planering > Schematyper. Detta är tillägg som följer tiden som den anställde stämplar.

Även här måste du bocka i på respektive schematyp om du vill att det ska vara möjligt att registrera via närvaroterminalen eller inte.


Du hittar registrerade tillägg under Personal > Tid > Attestera tid. Där du sedan byter till Resa/Utlägg via denna meny:


Den anställde registrerar tillägg via närvaroterminalen genom att klicka på knappen Tillägg innan den stämplar in.


Du kan även registrera tillägg i efterhand via Attestera tid genom att klicka på ikonen för lönetillägg under stämplingar. Där får du upp en liten popup där ser och kan redigera befintliga tillägg. Du sedan klickar på knappen Nytt Tillägg för att registrera nya tillägg.



I inställningarna för terminalen kan du begränsa vilka tillägg som ska vara möjliga att stämpla. Du hittar denna inställning under Lönetillägg enligt bilden nedan.

Nu är det möjligt att välja två konteringsnivåer vid instämpling.  Detta innebär att den anställde exempelvis kan stämpla in på kostnadsställe i en nivå och passtyp i den andra.

I terminalinställningarna (Personal > Inställningar > Tid > Terminaler) väljer du vilken eller vilka konteringsnivåer som ska gå att stämpla på. 

 

När du har valt någon konteringsnivå får du upp fler inställningar där du kan ställa in hur det ska fungera vid stämpling. 

 

Du ser sedan konteringarna som stämplats under stämplingar i attestera tid.

Lön

Den nya funktionen Töm löneberäkning underlättar om du vill rensa eller tömma transaktioner som beräkningsfunktionen har skapat. Det kan t.ex. vara skatt, arbetsgivaravgift, nettolön m.m. Tidstransaktioner hanteras ej utan ligger kvar. Den vanliga beräkningsfunktionen fungerar som vanligt utan det kan vara transaktioner som inte räknas om som finns kvar efter en omräkning.

Funktionen går inte att utföra för en låst löneperiod eller om transaktionerna har en högre status än initialt.

Under knappen Funktioner väljer du alternativet Töm löneberäkning. Därefter klickar du på nytt på Beräkna.

Visning av eventuella varningar i Löneberäkningen har nu flyttats från längst ned på skärmen upp till ovanför lönetransaktioner. Nu behöver du alltså inte scrolla för att upptäcka eventuella varningar.

Nu finns det stöd för att använda sig utav BIC/IBAN samt landskod i anställdakortet. Denna information kan sedan användas i utbetalningsfilen till banken.

I anställdakortet – under Bankkonton – har vi lagt till fält för BIC, IBAN och landskod.

 

Även analyserna Anställningsuppgifter och Löneunderlag har uppdaterats med dessa fält för utskrift och kontroll.

Aktivera detta stöd under Företagsinställningar. Välj Inställningar > Företagsinstälningar > flliken Lön; markera där Använd BIC/IBAN från anställd.

Ekonomi

Om du behöver registrera en manuell rad vid import av kundinbetalningar (Ekonomi > Import > Betalningar > Kundinbetalningar) infogas nu den nya raden under eventuell markerad rad. Det innebär att du inte längre behöver scrolla längst ned i listan vid tillägg av nya rader. Detta kan exempelvis vara användbart om du ska lägga till flera rader för att boka en betalningsrad mot flera kreditfakturor.

Nu gäller nedan:

  • Om en rad är markerad infogas den nya raden direkt under den markerade raden

  • Om ingen rad är markerad infogas den nya raden längst ned (dvs. samma beteende som tidigare)

Registersidorna Artiklar, Kunder och Konton innehåller funktionalitet för att massändra, dvs. uppdatera ett värde på samtliga markerade rader.

För att fler användare ska kunna ta del av den smarta funktionen har vi lagt till behörigheterna för dessa på de licenser och företag som har tillgång att redigera nämnda register.


Hur används massändring av ett register?

  1. Markera önskade rader.
  2. Klicka på knappen Massändra.
  3. Nu visas en dialogruta där du kan välja vilket fält som ska ändras till vilket värde för samtliga markerade rader.
 

Uppsättning

Om du önskar använda massändring behöver en behörighet läggas till på din roll. Nedan ser du vilken behörighet som krävs för respektive sida och var i behörighetsträdet som den återfinns:

  • Massändring av artiklar: Försäljning > Artikel > Artiklar > Massuppdatera [1055]
  • Massändring av kunder: Försäljning > Kund > Kunder > Massuppdatera [1056]
  • Massändring av kunder: Ekonomi > Kund > Kunder > Massuppdatera [1057]
  • Massändring av konton: Ekonomi > Redovisning > Konton > Massuppdatera [1088]

Försäljning

Registersidorna Artiklar, Kunder och Konton innehåller funktionalitet för att massändra, dvs. uppdatera ett värde på samtliga markerade rader.

För att fler användare ska kunna ta del av den smarta funktionen har vi lagt till behörigheterna för dessa på de licenser och företag som har tillgång att redigera nämnda register.


Hur används massändring av ett register?

  1. Markera önskade rader.
  2. Klicka på knappen Massändra.
  3. Nu visas en dialogruta där du kan välja vilket fält som ska ändras till vilket värde för samtliga markerade rader.
 

Uppsättning

Om du önskar använda massändring behöver en behörighet läggas till på din roll. Nedan ser du vilken behörighet som krävs för respektive sida och var i behörighetsträdet som den återfinns:

  • Massändring av artiklar: Försäljning > Artikel > Artiklar > Massuppdatera [1055]
  • Massändring av kunder: Försäljning > Kund > Kunder > Massuppdatera [1056]
  • Massändring av kunder: Ekonomi > Kund > Kunder > Massuppdatera [1057]
  • Massändring av konton: Ekonomi > Redovisning > Konton > Massuppdatera [1088]

Vi har utökat den information om kunder och artiklar som följer med vid export av kundfakturor från SoftOne GO till Fortnox. Nedan kan du läsa mer om vad som uppdateras automatiskt i Fortnox:s register.


Kunder

  • Om kunden på en faktura som exporteras inte finns i Fortnox sedan tidigare skapas den upp i kundregistret i Fortnox.
  • Om du ändrar någon uppgift på en kund (t.ex. kundnamn, fakturaadress eller leveransadress) följer dessa ändringar med fakturan som exporteras och uppdaterar kundregistret i Fortnox.
  • Fältet ’Land’ på kunden i SoftOne GO är den landskod som exporteras till kundregistret i Fortnox.


Artiklar

  • Om en artikel på en faktura som exporteras inte finns i Fortnox sedan tidigare skapas den automatiskt upp i artikelregistret i Fortnox.
  • Om du ändrar någon uppgift på en artikel (t.ex. artikelbenämning) följer ändringen med fakturan som exporteras och uppdaterar artikelregistret i Fortnox.

 

Aktiveringen av integrationen mellan SoftOne GO och Fortnox har förbättrats för att undvika manuella handpåläggningar och för att effektivisera uppsättningen av integrationen. Vi har även uttökat funktionaliteten med avaktivering av integrationen.


Aktivering av integrationen

  1. Logga in i SoftOne GO.
  2. Gå till Administrera > Inställningar > Företagsinställningar > avsnittet Fortnox-inställningar.
  3. Klicka på knappen Aktivera integration.
  4. Nu navigeras du automatiskt till Fortnox inloggningssida. Logga in.
  5. Klicka på Godkänn behörighet. Notera informationen om att det måste finnas behörighet för Faktura, Kund och Artikel i Fortnox för att integrationen ska fungera. OBS! I samband med aktiveringen kan er redovisningsbyrå behöva vara med för att logga in i Fortnox med rätt behörighet, t.ex. som Administratör.
  6. Nu navigeras du tillbaka till SoftOne GO. Kontrollera att integrationen är aktiverad under avsnittet Fortnox-inställningar. Här ska det visas en blå informationstext om att integrationen är aktiverad om allt har gått bra.

 

Inaktivering av integrationen

  1. Logga in i SoftOne GO.
  2. Gå till Administrera > Inställningar > Företagsinställningar > avsnittet Fortnox-inställningar.
  3. Klicka på knappen Avaktivera.
  4. När avaktiveringen är genomförd kommer knappen att återgå till texten Aktivera integrationen. Avaktiveringen innebär att det inte längre går att exportera kundfakturor till Fortnox via Försäljning > Faktura > Fakturor.

Denna funktionalitet avser de användare som har tillgång till Lönemodulen i SoftOne GO.

Många användare har efterfrågat att på ett enkelt sätt kunna följa upp olika typer av tillägg, exempelvis jourtillägg och arbetsledartillägg, på sidan Tidrapport. Tidigare har det varit svårt att särskilja sin faktiska arbetade tid från denna typ av tillägg. Nu har vi förbättrat uppföljningen genom att tid som avser tillägg visas och summeras i en ny kolumn.


Uppsättning

På redigeringssidan av en avvikelseorsak (Personal > Inställningar > Tid > Avvikelseorsaker) finns det en ny inställning som gör att orsaken exkluderas från att summeras som Arbetad tid på sidan Tidrapport och istället visas upp som timmar i en ny kolumn benämnd Tillägg.


Visning och summering av tillägg

Listan över tidrader, som dels finns på sidan Tidrapport och dels på redigeringssidan av en order, har utökats med den nya kolumnen Tillägg. Här summeras de orsaker där du har aktiverat ovan inställning och dessa tidrader påverkar inte längre summeringen av Arbetad tid.

I nedan exempel har den nya inställningen aktiverats på avvikelseorsaken Teamleader. Här har Anders registrerat 8 timmar arbetad tid per dag under en vecka samt 8 timmar teamleader på fredagen. Han kan nu enkelt följa upp att han har arbetat sina 40 timmar under veckans gång samt att han har registrerat tillägget för sitt agerande som teamleader genom att titta på summeringarna i kolumnerna Tillägg och Arbetad tid.

Om kolumnen för Tillägg saknas i listan kan du aktivera den via hamburgermenyn. Välj sedan Kom ihåg utseende för att spara ditt val.


Nytt filter på sidan Tidrapport

Vi har utökat urvalsmöjligheten på sidan Tidrapport så att du nu kan filtrera fram tidrader utifrån Orsak.


Bra att veta!

  • Kolumnen Tillägg visas endast om man har minst en orsak där inställningen är aktiverad.
  • Kolumnen Tillägg är dold som standard i listan för tidrader och behöver därför aktiveras via hamburgermenyn.
  • I och med att den arbetade tiden inte påverkas av tilläggen sker ingen kontroll mot schematiden vid registreringen.
  • Funktionaliteten finns inledningsvis endast på webben, men kommer i nästa steg läggas till i appen.

Det finns nu möjlighet att uppdatera hela eller delar av en försäljningsprislista, exempelvis för att göra en generell procentuell prisförändring. Uppdateringen avser de artiklar som är kopplade till den aktuella prislistan och som visas när du öppnar en prislista via Försäljning > Artiklar > Prislistor.


Hur används prisjusteringen?

  1. Markera den eller de prislistor som du vill uppdatera.
  2. Klicka på nedan knapp för prisjustering.
  3. I nedanstående exempel finns artikel ’3210 Material’ som har försäljningspris 5580 kr under september i den aktuella prislistan.
  4. Försäljningspriset ska öka med 1,55 procent till oktober månad och prisökningen ska grundas på priset i september.
  5. Det nya priset uppdateras med 1,0155 x 5580 = 5666,49 kr med 2 decimaler.

 

Alternativ för avrundning

  • Du kan välja vilken avrundning som ska användas vid uppdateringen av det nya priset.
  • De mest detaljerade urvalen om hur försäljningspriset ska avrundas är 5 öre och decimal. Om du väljer decimal kan du välja mellan 0-4 decimaler.
  • Om inga antal decimaler anges uppdateras det nya priset med det antal decimaler som det gamla priset har.
  • Om du väljer ental avrundas det nya försäljningspriset till hela kronor.
 

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt