Releasenyheter 2024-10-08
27 september, 2024Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Inga nyheter inom området Allmänt i denna release
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
För att lättare kunna urskilja vilka ordrar som du inte har öppnat och läst i appen visas de nu i fetstil.
Indikation
Det är den första raden på ordern (som innehåller uppgifter om ordernummer och ansvarig) som visas i fetstil för att indikera att en order är oläst.
Markera flera ordrar som lästa/olästa
Det finns möjlighet att markera en eller flera ordrar som olästa/lästa genom att klicka på trepunktsknappen uppe till höger i orderlistan.
Vid redigering av en order finns det nu en genväg till kunden för att snabbt kunna stämma av eller redigera kunduppgifterna.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels stämpla tidsbaserade tillägg eller styckestillägg. Tidsbaserade tillägg innebär att tilläggen följer tiden som stämplas. Styckestillägg innebär att den anställde själv kan välja värde eller att du som administratör sätter ett specifikt värde på tillägget.
Det finns en företagsinställning som måste vara påslagen för att göra det möjligt att se och lägga till tillägg i närvaroterminalen. Den hittar du via Personal > Inställningar > Företagsinställningar, längst ned i första fliken.
Du hittar tillägg under Personal > Inställningar > Tid > Resa/Utlägg. Detta är vad vi kallar för styckestillägg. Tillägg som håller ett fast värde.
Ställ in på respektive tillägg (resa/utlägg) om de ska synas i närvaroterminalen eller ej. Om du vill att den anställde själv ska kunna registrera värde på tillägget så sätter du Fast antal: 0. Om du skriver någon annan siffra där så är det en konstant och innebär att den anställde inte kan välja ett värde.
Tidsbaserade tillägg hittar du under Personal > Inställningar > Planering > Schematyper. Detta är tillägg som följer tiden som den anställde stämplar.
Även här måste du bocka i på respektive schematyp om du vill att det ska vara möjligt att registrera via närvaroterminalen eller inte.
Du hittar registrerade tillägg under Personal > Tid > Attestera tid. Där du sedan byter till Resa/Utlägg via denna meny:
Den anställde registrerar tillägg via närvaroterminalen genom att klicka på knappen Tillägg innan den stämplar in.
Du kan även registrera tillägg i efterhand via Attestera tid genom att klicka på ikonen för lönetillägg under stämplingar. Där får du upp en liten popup där ser och kan redigera befintliga tillägg. Du sedan klickar på knappen Nytt Tillägg för att registrera nya tillägg.
I inställningarna för terminalen kan du begränsa vilka tillägg som ska vara möjliga att stämpla. Du hittar denna inställning under Lönetillägg enligt bilden nedan.
Nu är det möjligt att välja två konteringsnivåer vid instämpling. Detta innebär att den anställde exempelvis kan stämpla in på kostnadsställe i en nivå och passtyp i den andra.
I terminalinställningarna (Personal > Inställningar > Tid > Terminaler) väljer du vilken eller vilka konteringsnivåer som ska gå att stämpla på.
När du har valt någon konteringsnivå får du upp fler inställningar där du kan ställa in hur det ska fungera vid stämpling.
Du ser sedan konteringarna som stämplats under stämplingar i attestera tid.
Den nya funktionen Töm löneberäkning underlättar om du vill rensa eller tömma transaktioner som beräkningsfunktionen har skapat. Det kan t.ex. vara skatt, arbetsgivaravgift, nettolön m.m. Tidstransaktioner hanteras ej utan ligger kvar. Den vanliga beräkningsfunktionen fungerar som vanligt utan det kan vara transaktioner som inte räknas om som finns kvar efter en omräkning.
Funktionen går inte att utföra för en låst löneperiod eller om transaktionerna har en högre status än initialt.
Under knappen Funktioner väljer du alternativet Töm löneberäkning. Därefter klickar du på nytt på Beräkna.
Visning av eventuella varningar i Löneberäkningen har nu flyttats från längst ned på skärmen upp till ovanför lönetransaktioner. Nu behöver du alltså inte scrolla för att upptäcka eventuella varningar.
Nu finns det stöd för att använda sig utav BIC/IBAN samt landskod i anställdakortet. Denna information kan sedan användas i utbetalningsfilen till banken.
I anställdakortet – under Bankkonton – har vi lagt till fält för BIC, IBAN och landskod.
Även analyserna Anställningsuppgifter och Löneunderlag har uppdaterats med dessa fält för utskrift och kontroll.
Aktivera detta stöd under Företagsinställningar. Välj Inställningar > Företagsinstälningar > flliken Lön; markera där Använd BIC/IBAN från anställd.
Om du behöver registrera en manuell rad vid import av kundinbetalningar (Ekonomi > Import > Betalningar > Kundinbetalningar) infogas nu den nya raden under eventuell markerad rad. Det innebär att du inte längre behöver scrolla längst ned i listan vid tillägg av nya rader. Detta kan exempelvis vara användbart om du ska lägga till flera rader för att boka en betalningsrad mot flera kreditfakturor.
Nu gäller nedan:
Om en rad är markerad infogas den nya raden direkt under den markerade raden
Om ingen rad är markerad infogas den nya raden längst ned (dvs. samma beteende som tidigare)
Registersidorna Artiklar, Kunder och Konton innehåller funktionalitet för att massändra, dvs. uppdatera ett värde på samtliga markerade rader.
För att fler användare ska kunna ta del av den smarta funktionen har vi lagt till behörigheterna för dessa på de licenser och företag som har tillgång att redigera nämnda register.
Hur används massändring av ett register?
Uppsättning
Om du önskar använda massändring behöver en behörighet läggas till på din roll. Nedan ser du vilken behörighet som krävs för respektive sida och var i behörighetsträdet som den återfinns:
Registersidorna Artiklar, Kunder och Konton innehåller funktionalitet för att massändra, dvs. uppdatera ett värde på samtliga markerade rader.
För att fler användare ska kunna ta del av den smarta funktionen har vi lagt till behörigheterna för dessa på de licenser och företag som har tillgång att redigera nämnda register.
Hur används massändring av ett register?
Uppsättning
Om du önskar använda massändring behöver en behörighet läggas till på din roll. Nedan ser du vilken behörighet som krävs för respektive sida och var i behörighetsträdet som den återfinns:
Vi har utökat den information om kunder och artiklar som följer med vid export av kundfakturor från SoftOne GO till Fortnox. Nedan kan du läsa mer om vad som uppdateras automatiskt i Fortnox:s register.
Kunder
Artiklar
Aktiveringen av integrationen mellan SoftOne GO och Fortnox har förbättrats för att undvika manuella handpåläggningar och för att effektivisera uppsättningen av integrationen. Vi har även uttökat funktionaliteten med avaktivering av integrationen.
Aktivering av integrationen
Inaktivering av integrationen
Denna funktionalitet avser de användare som har tillgång till Lönemodulen i SoftOne GO.
Många användare har efterfrågat att på ett enkelt sätt kunna följa upp olika typer av tillägg, exempelvis jourtillägg och arbetsledartillägg, på sidan Tidrapport. Tidigare har det varit svårt att särskilja sin faktiska arbetade tid från denna typ av tillägg. Nu har vi förbättrat uppföljningen genom att tid som avser tillägg visas och summeras i en ny kolumn.
Uppsättning
På redigeringssidan av en avvikelseorsak (Personal > Inställningar > Tid > Avvikelseorsaker) finns det en ny inställning som gör att orsaken exkluderas från att summeras som Arbetad tid på sidan Tidrapport och istället visas upp som timmar i en ny kolumn benämnd Tillägg.
Visning och summering av tillägg
Listan över tidrader, som dels finns på sidan Tidrapport och dels på redigeringssidan av en order, har utökats med den nya kolumnen Tillägg. Här summeras de orsaker där du har aktiverat ovan inställning och dessa tidrader påverkar inte längre summeringen av Arbetad tid.
I nedan exempel har den nya inställningen aktiverats på avvikelseorsaken Teamleader. Här har Anders registrerat 8 timmar arbetad tid per dag under en vecka samt 8 timmar teamleader på fredagen. Han kan nu enkelt följa upp att han har arbetat sina 40 timmar under veckans gång samt att han har registrerat tillägget för sitt agerande som teamleader genom att titta på summeringarna i kolumnerna Tillägg och Arbetad tid.
Om kolumnen för Tillägg saknas i listan kan du aktivera den via hamburgermenyn. Välj sedan Kom ihåg utseende för att spara ditt val.
Nytt filter på sidan Tidrapport
Vi har utökat urvalsmöjligheten på sidan Tidrapport så att du nu kan filtrera fram tidrader utifrån Orsak.
Bra att veta!
Det finns nu möjlighet att uppdatera hela eller delar av en försäljningsprislista, exempelvis för att göra en generell procentuell prisförändring. Uppdateringen avser de artiklar som är kopplade till den aktuella prislistan och som visas när du öppnar en prislista via Försäljning > Artiklar > Prislistor.
Hur används prisjusteringen?
Alternativ för avrundning
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…
Många spännande lanseringar i veckans release! Numera uppdateras närvarotablån direkt i närvaroterminalen även när stämplingarna ändras manuellt i Attestera Tid.
Missa inte veckans releasenyheter som består av bland annat den nya funktionen Anställningsmallar utvecklas vidare för att även kunna användas…
I veckans release kan du läsa om att nu inför nu ett nytt begrepp i SoftOne GO med namnet Avtalsgrupp.…