Releasenyheter 2025-11-18
7 november, 2025Analysen för signerade dokument har förfinats, och både uppladdning och bläddring av orderbilder går nu betydligt snabbare. PDF-visningen är enhetlig…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 40 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Den senaste uppdateringen av SoftOne GO innehåller flera förbättringar som förenklar vardagen för både chefer och medarbetare.
Mobilappen tar nu hänsyn till schema och raster vid utplanering av order. Vi har dessutom gjort det enklare att flytta pass i schemaplaneringen, förbättrat hanteringen av vidarefakturering, och infört extra kontroller för säkrare e-fakturor.
En ny importdefinition för lagervärdering från Min Butik finns på plats. I orderöversikten finns nu arbetsbeskrivning synlig och sökbar.
Läs vidare för att upptäcka alla nyheter i detalj!
Digitala SoftOne Dagen 15 oktober: Missade du vår digitala SoftOne dag? Här har du möjlighet att lyssna in på våra tre olika genomgångar som innehåller sammanfattade nyheter från senaste sex månader samt inblick i vår roadmap framöver.
Huvud-session: https://www.youtube.com/watch?v=VgVKFWoyHLM
Demo-session HRM: https://www.youtube.com/watch?v=ghGJVaHf1vo
Demo-session Affärssystem: https://www.youtube.com/watch?v=mEQfh0sTFWo
SSO-nyckel: En justering har gjorts för att säkerställa korrekt hantering av SSO-nyckeln.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
Det finns möjlighet att planera ut order (uppdrag) och se de order som är utplanerade under ”Mitt schema” i mobilappen för SoftOne GO.
Vad är det som är nytt:
Vi har byggt ut funktionaliteten så att mobilappen vid utplanering av order även visar och tar hänsyn till schema och rast.
Så här fungerar det:

Ange datum och vilken order som ska planeras ut.
Start- och slut- tid föreslås utifrån de estimerade planerade timmarna för arbetet. på ordern.
Uppgifterna om schema och rast visas för den anställde.
När uppgifterna sparas visas den planerade ordern i ”Mitt schema”. OBS! Att det går att växla mellan att se dag- eller veckovy. Det gör man genom att klicka på symbolen för kalendern uppe till vänster på sidan.
Order – ROT avdrag avrundar olika i web och app: Detta har resulterat i att man inte kunnat spara ordern i appen. Avrundning ska alltid vara neråt vilket var funktionen i webben. Appen har nu samma logik.
Numera visas planerade semesterdagar i ”Semester rutan” och under Preliminärt uttagna. Om det finns planerade dagar framåt i tiden så visas dessa datum under informationsknappen.
Det är endast planerad/godkänd semester som visas under preliminärt ej ansökta.
Denna information visas för chef som ska planera semester på anställd i planeringen, godkänna en ledighets ansökan eller från attestera tid, men även för en anställd som ansöker om semester (Ledighetsansökan).
Chef:
Personal > Planering > Aktivt schema
Personal > Planering > Godkänn ledighet
Personal > Tid > Attestera tid
Anställd:
Planering > Mina ledighetsansökningar









På vår akademi finns nu nya dokument upplagda som vi tror ni kommer tycka vara till stor hjälp. Titta gärna in!
Inga nyheter inom området Lön i denna release.
Område: Ekonomi>Leverantör>Fakturor
En förbättring har gjorts i funktionen för vidarefakturering!
Tidigare lades påslaget till först när fakturan sparades, vilket ibland kunde skapa osäkerhet kring det slutliga beloppet.
Nu läggs påslaget till automatiskt redan när du väljer den order du ska vidarefakturera mot.
Det innebär att du direkt ser det korrekta beloppet och slipper överraskningar i fakturasteget.
Den här förbättringen gör processen både tydligare och mer effektiv.
Så här gör du

I denna release har vi rättat till flera buggar som bidrar till ökad stabilitet och en förbättrad användarupplevelse i systemet.
Område: Faktura > Fakturor
För att undvika stopp hos InExchange inför vi nu en kontroll att det finns GLN-nummer och/eller organisationsnummer när e-fakturor skickas från SoftOne GO. Om informationen saknas eller är felaktig visas ett meddelande innan fakturan skickas.

Så åtgärdar du meddelandet
Kontrollen säkerställer att e-fakturor kan skickas vidare utan avbrott.
Ny funktion i Min butik: Lagervärdering och bokslutsinventering
ICA fortsätter att flytta över funktioner från Storeoffice till Min butik. Lagervärdering, en viktig del av arbetet vid bokslut och har nu flyttats över till Min Butik.
I funktionen Lagervärdering kan du både stämma av och skapa en bokslutsinventering.
När du har godkänt lagervärderingen byter funktionen namn till Bokslutsinventering och en fil skapas som heter: FPP125
Så importerar du filen i SoftOne GO
För att importera filen via Connect i SoftOne GO kan du använda samma importdefinition som för dagskassorna, eftersom den bygger på samma struktur.
Om du däremot vill använda en annan verifikatserie än den som redan är knuten till dagskassorna rekommenderar vi att du skapar en ny importdefinition som du kan använda vid bokslut.
Så här gör du:

Viktigt att tänka på
Oavsett importdefinition måste avdelningsstrukturen stämma exakt mot innehållet i filen.
Vi rekommenderar att läsa in filen innan du läser in inventeringen.

Om du får problem med importen:

Område: Försäljning > Order > Order
Arbetsbeskrivningen har tidigare inte varit synlig eller sökbar i orderöversikten, utan har endast kunnat ses inne på respektive order. Eftersom detta är viktig information för planering och uppföljning kan du nu visa arbetsbeskrivningen direkt i översikten – och dessutom söka på den.
Gör så här:

Arbetsbeskrivningen visas nu som en kolumn och kan även användas i sökningen.

Sedan tidigare kan bilagor följa med digitalt när fakturan skickas via e-faktura eller e-post.
Nu kan du alltså även få med dem vid utskrift på papper – för en komplett fakturaleverans oavsett kanal.
Så fungerar det:
När du öppnar fakturan för redigering (med penn-ikonen) kan du se och skriva ut de PDF-filer och bilder som är bifogade.
Vid utskrift av definitiv faktura
När fakturan är definitiv och ska skrivas ut finns två alternativ:


Område: Försäljning > Projekt > Tidrapport och fliken Veckorapport
För att förenkla uppföljningen i listvyn för tidrapport, visas nu rapporterad tid på helgen automatiskt, även om kryssrutan Visa helg inte är markerad från början.
Detta säkerställer att ingen tid registrerad på lördag eller söndag förbises av misstag när man följer upp tider.

I denna version har vi åtgärdat flera fel för att förbättra stabilitet och användarupplevelse i försäljningsmodulen:
Analysen för signerade dokument har förfinats, och både uppladdning och bläddring av orderbilder går nu betydligt snabbare. PDF-visningen är enhetlig…
Mobilappen tar nu hänsyn till schema och raster vid utplanering av order. Vi har dessutom gjort det enklare att flytta…
ATF: Ny funktion för arbetstidsförkortning enligt kollektivavtal. Handböcker: Ny handbok för anställd för Webb och App i Akademin. Thermotech: Ny…
Justering av uppgifter i filen för skatteavdrag som ska skickas till Skatteverket, Nya inloggningssätt för lönespecifikationer, Bläddra bland bilder på…
Förbättrad hantering av mertid, arbetsgivaravgift på lönespecar och enklare massregistrering av anställningsdatum, attestflöde för leverantörsbetalningar, förbättrad fakturamatchning och ny rensa-funktion…
Arbetsbeskrivning synlig i appens orderlista, Tre färska guider för schema, Möjlighet att backa slutlön, Förbättrad funktion vid SIE import, Importera…
Registrering av 50% rot-avdrag i appen, Två nya analyser för Tid & Bemanning, Förbättrad fakturatolk för leverantörsfakturor, Stöd för Bygglösen…
Ange avvikande kontering i samband med attest av tid, Ny fil för varuinköp från ICA, Förbättrad tolkning av leverantörsfakturor på…
Höjt ROT-avdrag, Importera nettopriser från Ahlsells, Analys för inventarier, Räkna om kontering automatiskt vid byte av huvudtillhörighet. Klicka in för…
Uppdaterade anställningsmallar, ny analys för detaljerad dagavstämning, sätt eget värde på engångsskatt, Förbättrad SIE import, Importera nettopriser från Dahl, Solar…
Ladda upp filer och dok i appen, utbetala rörligt semestertillägg, förbättrad funktionalitet för SIE Export, systemprislista för Bevego, uppdaterade yrkeskoder…
Uppdaterade färger i periodsammanställning, schemaläggning och attest av tid, begränsa karensavdrag i tidavtal, automatiskt påslag vid vidarefakturering, förbättrad projektöversikt, ny…
Information om utgångna VVS-artiklar, ladda upp ZIP filer och automatisera dina importer, uppgifter angående sjuklön har tagits bort från rapporten…
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…