17 juni 2025

Releasenyheter

Allmänt

Inga nyheter inom området Allmänt i denna release.

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

I mobilappen kan man numera se försäljningspriset och totalbeloppet för varje orderrad när du expanderar en order för att se hela ordern.

Denna visning är dock valfri och kan enkelt justeras av administratören.

Om du inte vill att denna information ska visas för en eller flera roller, exempelvis för montören så gör du så här:

  1. Logga in som administratör i webbgränssnittet.
  2. Navigera till: Administrera > Inställningar > Fältinställningar mobil
  3. Skrolla längst ner i listan till inställningen Order artikelrad och klicka på pennikonen för att redigera

  4. Välj Nej för varje roll där du vill dölja dessa fält.

  5. Klicka på Spara för att bekräfta ändringen.

Dessa inställningar gör det möjligt att styra synligheten av prisinformation i mobilappen utifrån användarroll.

Vi har nu förbättrat mobilappen med en efterfrågad funktion att arbetsbeskrivningen visas direkt i orderlistan!

Från och med nu kommer den första raden i arbetsbeskrivningen att synas direkt i orderöversikten i mobilappen, vilket ger en snabbare överblick för alla medarbetare. När en order öppnas visas hela arbetsbeskrivningen, och den kan också redigeras vid behov.

Detta är en valbar funktion.

Vill ni inte visa arbetsbeskrivningen i orderlistan?
Som administratör kan du enkelt styra detta i webbgränssnittet:

  1. Gå till Administrera > Inställningar > Fältinställningar mobil
  2. Skrolla ner till Orderlista arbetsbeskrivning
  3. Välj Nej för de roller som inte ska se fältet
  4. Spara dina inställningar

ROT från appen: Beskrivning följer med
ROT-artikelns beskrivning följde tidigare inte med vid registrering via appen. Det är nu rättat – beskrivningen inkluderas korrekt.

Tid/Bemanning

Område: Personal > Tid > Attestera tid

Numera summeras saldot även i gruppvyn. Tidigare så var det endast under den anställde.

  1. Syns under Saldo expandern.
  2. Syns per dag på den anställde.
  3. Syns totalt på den anställde
  4. Syns nu även per anställd i gryppvyn.
  5. Syns nu även som en total i gruppvyn.

På vår Akademi finns nu nya dokument upplagda som vi tror ni kommer tycka vara till stor hjälp. 
Titta gärna in!
SoftOne GO Grundschema
Microsoft Word – App – Aktivt schema
Microsoft Word – Aktivt schema – Personal (webb)

Lön

Område: Personal > Lön > Löneberäkning

Nu finns möjligheten att backa slutlöner på en/-flera anställda utifrån gruppvyn. Funktionen backar slutlönen och gör en ny beräkning av lön.

  1. Markera Visa endast har slutavräknas under filter.
  2. Markera sedan gruppen i löneträdet.
  3. Välj alla anställda.
  4. Öppna upp funktioner.
  5. Välj Backa slutlön.
  6. Svara OK på frågan om du vill backa slutlön.
  7. När det är klart så visas Inget resultat i löneträdet.
  8. Om du markerar Visa endast skall slutavräknas i filtret så de anställda där som nu ska slutavräknas.

Område: Rapporter och Analys > Lön – bokföring SIE

Numera grupperas och summerar SIE exportfilen per konteringssträng. Det blir en totalsumma för konteringen. På rapporten finns numera ett urval som heter Nettad.

Om inte Nettad är valt under urval på rapporten så kommer SIE exportfilen komma ut med två rader, en rad med ett negativt belopp och en rad med positivt belopp summerat.

Här har vi ett exempel på fil som ej var markerad med Nettad. Det finns tre rader med konto 7201, två positiva summor och en negativ. Två av summorna tar ut varandra.

Här har vi samma rapport men vi markerade Nettad. Här har den summerat ihop per konteringsträng. Konto 7201 finns bara på en rad.

Ekonomi

Vi har nu uppdaterat sidan för SIE-import efter feedback från användare och intern kontroll.

Vad har förbättrats?
Vid tidigare migrering av SIE-importfunktionen saknades en viktig checkbox för att möjliggöra inläsning av verifikat med befintligt verifikationsnummer från systemets verifikationsserie. Detta kunde leda till att verifikationsnummer i SIE-filer ersatte interna nummerserier – något som i vissa fall orsakade konflikter eller avvikelser i bokföringen.

Ny funktionalitet

  • Du kan nu välja att överstyra (override) verifikationsnumret i filen med det som genereras automatiskt av systemets verifikationsserie. Detta sker via en ny checkbox på importformuläret:
  • Ignorera verifikationsnummer i filen – använd systemets nummerserie
  • Detta gör importen säkrare och mer konsekvent med interna rutiner, särskilt vid migreringar eller när SIE-filer kommer från externa källor.

Så gör du:

  1. Gå till menyn för SIE-import.

2. Ladda upp filen som vanligt.

3. Markera den nya checkboxen om du vill att systemet ska använda sina egna verifikationsnummer.

4. Genomför importen.

Försäljning

Nu kan du enklare hitta rätt avtal! Du har möjlighet att lägga till leveransadressfält i listvyn under Försäljning > Avtal > Avtal, vilket gör det möjligt att filtrera på:

  • Leveransadress
  • Leveranspostnummer
  • Leveransstad

Detta fungerar både under flikarna Aktuella och Avtal.

Så här aktiverar du funktionen:

  1. Gå till listvyn för avtal.
  2. Klicka på hamburgermenyn (de tre lodräta linjerna) till höger i rubrikraden.
  3. Markera följande fält:
    • Leveransadress
    • Leveranspostnummer
    • Leveransstad
  4. För att spara inställningen permanent, välj Kom ihåg utseende i samma meny.

📌 Tips: När fälten är tillagda blir det enklare att söka och filtrera efter geografisk information direkt i din avtalslista.

Vi hoppas att denna nyhet ger dig en smidigare och mer flexibel hantering av rabatter i dina affärer för nu blir det ännu enklare att arbeta flexibelt med rabatter i SoftOne GO!

Du kan nu lägga till en tilläggsrabatt direkt på artikelraderna när du registrerar avtal, offerter, ordrar och fakturor.

Vad är en tilläggsrabatt?

Tilläggsrabatten är ett extra rabattskikt som fungerar utöver den ordinarie rabatten. Den anges direkt på artikelraden och påverkar det slutgiltiga priset.

Exempel på beräkning:
Försäljningspris: 105,58 kr
Ordinarie rabatt: 10 %
Tilläggsrabatt: 10 %
→ Slutpris: 105,58 × 0,10 × 0,10 = 85,52 kr

Så aktiverar du funktionen:

  1. Gå till Försäljning > Inställningar > Försäljning > Inställningar
  2. Under rubriken Artikelrader, markera ’Använd tilläggsrabatt’

Visa fälten i registreringsvyn:

För att visa tilläggsrabatten i artikelraderna:

  • Klicka på hamburgermenyn (de tre lodräta linjerna) i rubrikraden
  • Markera checkboxarna Rabatt 2 och Rabattyp 2 (vid behov)
  • Välj Kom ihåg utseende för att spara

Därefter blir fältet synligt och redo att användas vid registrering!

Fasta tilläggsrabatter på kundkort

Du kan även förinställa tilläggsrabatter direkt på en kund:

  • Gå till kundkortet > Inställningar
  • Ange rabatter i fälten:
    • Rabatt 2 – Produkter
    • Rabatt 2 – Tjänster

Dessa rabatter följer automatiskt med från:

  • Avtal till order/faktura
  • Offert till order/faktura
  • Order till faktura

Rapportering & e-faktura

Tilläggsrabatten visas korrekt vid e-fakturering redan idag.
Under sommaren kommer vi även att uppdatera utskriftsrapporterna för avtal, offert, order och faktura så att tilläggsrabatten syns där. Redan nu är det rätt belopp att betala som visas – även om rabattspecifikationen ännu inte syns – men vi uppdaterar SoftOne Go så fort de är klara!

Då önskan att importera nettopriser från sina grossister istället för att använda grossisternas systemprislista som automatiskt uppdateras av SoftOne Go, så har vi tidigare öppnat upp möjligheten att importera nettopriser under Försäljning > Import > Rabattbrev/Nettopris.

Till en början har sidan endast visat nettopriser, där man som användare kan följa upp sina nettopriser, men nu kan man alltså även importera sina nettopriser från sin grossist.

De grossister som är tillagda fram tills idag är:

  • Ahlsell
  • Solar
  • Dahl
  • Lunda
  • Elkedjan – Nytt från och med denna release!

Bra att veta!

I Ahlsell och Solars nettoprislista ingår även rabattbrev och deras fil läses in under fliken ’Rabattbrev’.

Dahl,  Lunda och Elkedjans nettoprislista läses in under fliken ’Nettopriser’.

Arbetsgången för att starta nettoprisinläsningen:

  1. Klicka på knappen importera nettoprislistor.
  2. Välj grossist, t ex Elkjedjan. (Vid import från Lunda: välj båda prisfilerna  NTO_lundanto.csv och price_list_ea_lundagr.csv
  3. Försäljningsprislista behöver inte anges, utan kan lämnas blank för att gälla samtliga prislistor.
  4. Generell rabatt kan lämnas nollställd.
  5. Starta importen med den blå Ok knappen längst ner.

Efter prisinläsningen visas dessa priser i listvyn över nettopriser, som ger en överblick över företagets nettopriser hos grossisten

Vi har gjort en uppdatering i Affärssystemet som förenklar och förtydligar inställningsvyn under Försäljning > Inställningar > Artiklar > Basartiklar.

Vad har ändrats?

Inställningar som tidigare hanterade hur vissa avgifter visades på fakturor – såsom frakt, fakturaavgift och öresutjämning – har nu tagits bort. Dessa inställningar användes inte längre i systemet och har därför rensats bort för att skapa en mer aktuell och relevant översiktsvy.

Varför har vi gjort denna förändring?

Syftet är att minska risken för förvirring kring inställningar som inte längre påverkar fakturaflödet.

Bild: Eftersom inställningen inte längre har någon effekt på fakturan har den nu tagits bort

I vyn Försäljning > Lager > Register > Lagerplats har en ny expander med namnet Artiklar introducerats. Denna funktion ger en tydlig överblick över vilka artiklar som är kopplade till varje lagerplats.

Samtliga kolumner i listan är filtreringsbara och du kan enkelt söka efter namn och andra uppgifter – på samma sätt som i övriga delar av vårt system.

Följande kolumner kan redigeras direkt i vyn:

  • Hyllplats
  • Beställningskvantitet
  • Beställningspunkt
  • Ledtid

Detta möjliggör en snabbare och mer effektiv hantering av din lagerdata – något vi hoppas kommer att underlätta ditt arbete i vardagen.

API: Filtrering på anställningsnummer i tidkodstransaktioner
Filtrering i /Project/TimeCodeTransactions2 returnerade felaktiga data. Nu returneras endast tidkoder kopplade till angivet anställningsnummer.

Artiklar: Översättning visas vid orderregistrering
Artikelöversättningar visades inte i orderrader trots att de var sparade. Detta är nu rättat – rätt språkversion visas enligt vald språk på ordern.

EDI: Artikelnummer tolkas korrekt vid import
Vid EDI-import tolkades vissa artikelnummer felaktigt. Importen läser nu in rätt artikel enligt leverantörens information.

E-faktura: Korrigerad momshantering
Fakturor stoppades av felmeddelanden trots korrekt data, eftersom systemet hämtade momsinfo från kundkortet. Nu hämtas informationen från själva fakturan, som det ska vara.

Fakturor: Inköpspris sparas korrekt
Tidigare sparades inte ändringar av inköpspris på fakturor – värdet återställdes automatiskt. Detta är nu rättat och det nya priset sparas som förväntat.

Fördelning: Manuell kontering fungerar igen
Vid manuell fördelning fungerade inte konteringen som förväntat. Nu respekteras fördelningstypen (belopp/procent) och fältet fungerar som vid automatisk ”Fördela jämnt”.

Order: Checklistor visas igen
Checklistor visades inte i ordrar, vilket nu är åtgärdat. Checklistorna är åter synliga och tillgängliga i orderbilden.

Order: Fakturafråga vid slutförande
Inställningen ”Fråga om faktura vid slutförd order” fungerade inte – ingen fråga visades. Detta är nu korrigerat och funktionen aktiveras enligt inställningen.

Rapporter: Rätt summering i resultatrapport med budget (704)
Felaktig summering av intäkter visades i rapporten. Summeringarna stämmer nu med angiven period och kolumnvärdena är korrekta.

Skattereduktion: Filtrering i “Alla”-vyn rättad
I vyn “Alla” visades fel status vid filtrering. Nu visas korrekt betalstatus enligt filtreringsvalet.

Tidrapport: Söndagsanteckningar sparas korrekt
Anteckningar som skrevs på söndagar försvann efter sparning. Detta är nu åtgärdat – söndagsanteckningar sparas och visas som för övriga dagar.

Det finns nu möjlighet att aktivera en grossistprislista från grossisten Bad & Värme i SoftOne GO. Det är en systemprislista med automatisk uppdatering av nya prislistor.

Följ nedan steg för att aktivera grossistprislistan:

1. Navigera till Försäljning > Inställningar > Grossister > Grossistprislistor.

2. Synliggör de inaktiva prislistorna genom att bocka ur nedan kryssruta.

3. Bocka i Bad _Värme.

Det finns nu möjlighet att aktivera en grossistprislista från Comfort i SoftOne GO – förutsatt att du är ansluten till Comfort. Det är en systemprislista som uppdateras automatiskt med nya prislistor av oss.

Så aktiverar du grossistprislistan:

  • Kontakta Service @ Kvalitet – De hjälper dig att lägga till åtkomst i din licens.
  • Navigera sedan till Försäljning > Inställningar > Grossister > Grossistprislistor.
  1. Kryssa ur rutan Aktiv för att synliggöra även inaktiva.
  2. Selektera på Comfort för att få fram deras prislistor.
  3. Markera de listor du önskar få fram och bocka i dessa.
  4. Klicka på spara-knappen (diskett-ikonen).

Vid aktivering av grossistprislistan görs en kontroll för att säkerställa att endast en prislista är aktiv per återförsäljare. Om du till exempel försöker aktivera Comfort Bevego samtidigt som Bevego redan är aktiv, visas ett meddelande om att endast en prislista kan vara aktiv åt gången. För att aktivera Comfort Dahl behöver du först avaktivera den befintliga Dahl-prislistan.

 

 

Om du är ansluten till Bad&Värme så finns det nu möjlighet att aktivera en systemprislista som sedan uppdateras automatiskt av oss i SoftOne GO 

Så aktiverar du grossistprislistan:

  • Kontakta Service @ Kvalitet – De hjälper dig att lägga till åtkomst i din licens.
  • Navigera sedan till Försäljning > Inställningar > Grossister > Grossistprislistor.
    1. Kryssa ur rutan Aktiv för att synliggöra även inaktiva.
    2. Selektera på Comfort för att få fram deras prislistor.
    3. Markera de listor du önskar få fram och bocka i dessa.
    4. Klicka på spara-knappen (diskett-ikonen).

Nu är prislistan aktiverad.

De artiklar som är inlästa från Bad & Värmes prislista har ett färdigt kundpris och därför används i dagsläget inte prisformler vid beräkning av försäljningspriset.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt