10 juni 2020

Releasenyheter

Allmänt

  • Schemaplanering: Hämtning av pass
    • Proceduren för hämtning av pass i Schemaplaneringen har optimerats för snabbare laddningstider.
  • Attestera Tid: Cachning anställda mellan grupp
    • Nu cachas anställdaladdningen i Attestera Tid och återanvänds i laddning av gruppbilden vilket ska snabba upp laddningstiden för gruppbilden.
  • Allmänt: SoftOne Online
    • Det har gjorts diverse optimeringar i inloggningssidan SoftOne Online, vilket ska snabba upp inloggningstiden.

App

Vi släppte tidigare Information i webben; En samlad plats för användare att ta del av information från företaget samt från oss på SoftOne. Denna funktion har nu vidareutvecklats så att informationen ska synas på samma sätt i appen som i webben. Dessutom finns nu möjlighet att skicka ut push-notiser i samband med publicering av informationen.

OBS, denna uppdatering av appen släpps tidigast 06/24.

Informationsmodulen i appen byter ut den tidigare modulen kallad nyheter och får därmed en ny ikon.

I informationsmodulen finns det tre stycken olika flikar.

  • Ny information
    • Här finns all information som inte är läst ännu samlad. När informationen är läst försvinner informationen från denna fliken.
  • Internt
    • Här syns information från ditt företag.
  • Från SoftOne
    • Här syns information från oss på SoftOne, exempelvis nyheter om nya funktioner osv.

  • Informationen ligger samlad under mappen den är tilldelad vid publicering av informationen. Om informationen ej har en kopplad mapp hamnar den istället under Övrigt.
  • Ikonen bredvid varje information markerar allvarlighetsgraden.
    • Röd stoppikon = Akut information
    • Gult utropstecken = Viktig information
    • Grönt utropstecken = Information

  • I översikten syns endast informationens rubrik. För att läsa mer går du in på informationen genom att trycka på den och ser där tillhörande ingress & brödtext.
  • Publicerad information som markerats att den behöver bekräftas har en knapp för Läst och förstått när användaren går in i den. Den som publicerade informationen kommer sedan kunna följa upp vilka användare som har läst & förstått innehållet.

Skicka push-notis vid publicering av Information

Vid publicering av information går det att skicka ut en pushnotis till berörda användare genom att bocka i Notifiera användaren (pushnotis). Om informationen inte är schemalagd kommer då pushnotisen skickas ut direkt. Om har schemalagt informationen, kommer pushnotisen istället skickas ut när angiven fr.o.m-tid slår in.

Pushnotisen är av formatet ”Ny information: (Informationens rubrik)” och kan se ut enligt nedan.

Om användaren redan befinner sig i appen ser notisen istället ut enligt nedan.

Som beskrivet i den tidigare upplagan av releasenyheter släpper vi nu Översikt för Min Tid samt Attestera Tid i appen. App-versionen släpps 06/10 till samtliga användare.

Vi har även gjort några småjusteringar i funktionerna.

  1. Det har lagts till en behörighet för Attestera Tid i appen så att ni själva kan bestämma om ni vill tillåta möjligheten att använda Attestera Tid i appen eller inte.
    1. Behörigheten heter : Attestöversikt i mobil[3045]
  2. Vi beskrev i tidigare releasenyhet att varningar som avser stämplingar inte kommer synas i appen. Detta har vi nu ändrat så att även dessa varningar ska markeras i appen.

Tid/Bemanning

  • Attestera Tid: Dölj anställda utan transaktioner
    • Filtreringsfunktionen Dölj anställda utan transaktioner ska nu fungera korrekt igen och dölja anställda utan transaktioner i anställda-trädet.
  • Attestera Tid: Gå till föregående period
    • Om befann sig i den sista upplagda perioden från perioduppsättningen i Attestera Tid, gick det inte att gå till föregående period med pilarna. Detta är nu rättat.
  • Schemaplanering: Arbetstidsregler
    • Vid validering av arbetstidsregler och det fanns flera bryt mot samma regel, visades tidigare endast det första brytet mot den arbetstidsregeln. Nu syns alla bryt mot en specifik arbetstidsregel under perioden vid valideringen.
  • Saldo: Fel värde vid planeringsperiod över två år
    • Om jämförde ett saldo mot en planeringsperiod som innehöll två år i samma period, räknades saldo-utfallet dubbelt för det saldot. Det är åtgårdat.
  • Attestera Tid: Grafiskt fel vid användning av högermeny
    • Om hade en öppen högermeny, exempelvis Rapportcentralen eller Dokumentcentralen och befann sig i Attestera Tid låg inte periodens namn inom sin ram. Det är åtgärdat.
  • Periodsammanställning: Felaktig beräkning vid byte av tidavtal
    • Vid inställt fast jämförelsevärdet på ett tidavtal för en planeringsperiod beräknades veckoarbetstiden för perioden i periodsammanställning mot jämförelsevärdet i det gamla tidavtalet om den anställde hade tillhört ett tidavtal historiskt.
  • Schemaplanering: Redigera schema attesterat utlägg
    • Nu går det att redigera ett schema på en dag med attesterat utlägg, då dessa transaktioner inte har med det aktiva schemat att göra. Attesterade transaktioner kopplat till schemat kommer fortfarande stoppa redigering av schemat. Förändringen gäller även i Orderplaneringen.

Lön

Vi har nu gjort förbättringar i funktionen Massregistrering, där det finns stöd för import av transaktioner som sedan kan skapas till löneberäkningen.

Det finns två alternativ för att skapa import, ett alternativ är att fylla i en mall i Excel som tas ut från Massregistreringen. Det andra alternativet är att läsa in en txt fil, alternativ två avser fil som hämtas ut från Classic Lön.

För att skapa importen krävs det att det finns en mall skapad i Massregistreringen.

Följande behöver göras för att mallen ska skapas.

1. Välj namn på mallen

2. Om något fält ska vara förifyllt, dvs om informationen inte ska hämtas från importfilen behöver de fälten fyllas i manuellt, är fälten ifyllda i importfilen behöver informationen inte fyllas i manuellt. T ex utbetalningsdatum, löneartsnummer.

3. Lägg till rader. Här finns alternativet att lägga till flera rader, t ex välja fler anställda för att sedan komplettera med information i importfilen, alternativt Exportera rader för att sedan komplettera med all information i importfilen.

4. Spara

5. Exportera rader. Nu skapas en fil i Excel, där det sedan finns möjlighet att komplettera med information om vilka transaktioner för valda anställda som ska importeras.

6. Spara ned filen

7. Importera rader

8. Välj fil. Sök fram filen som ska importeras.

9. Informationen är nu importerad.

10. Spara.

11. Skapa transaktioner.
Skapa transaktioner genom att trycka nere till höger. När detta moment görs kommer transaktionerna att hamna i den löneperiod som är vald i importfilen, eller det datum som är förifyllt i massregistreringsmallen.

12. För att ångra importen välj alternativet Ta bort mall och transaktioner.

Det är nu möjligt att se värde på aktuellt saldo i löneberäkningen. Värdet beräknas enligt det aktuella saldo-värdet.

Saldo-värdet kommer även synas i rapporterna Tid – Saldorapport samt Tid – Saldorapport anställd detaljerad om din användare har behörighet att se saldon i Löneberäkningen.

För att få värde på saldot – Vänligen läs avsnittet kring slutlön på ett saldo i releasenyheterna avsende 2020/04/27

  • Slutlön: Backa slutlön efter mer än 2 månader
    • Nu går det att backa slutlöner oavsett vilken löneperiod slutlönen är skapad i.
  • Lönespecifikation: Beräkning av saldo
    • Vi har nu justerat saldo-beräkningen i lönespecifikationen så att saldot beräknas enligt det aktuella saldot och inte årets saldo.
  • Anställd: Felaktig sparning som påverkade max-taket för första anställd
    • Ett fel vid sparning kunde göra att en anställd med bocken första anställd räknades som flera anställda vilket gjorde att maxtaket för 30 anställda nåddes tidigare än det borde ha gjort är åtgärdat.

Ekonomi

I denna release har några förändringar kring redovisningsår utförts.


Redovisningsår i toppmenyn

Nu visas endast år med status ’Öppen’ i toppmenyns lista och vi har även ändrat ordningen till fallande för att de mest aktuella åren ska vara lättillgängliga. Tidigare visades samtliga upplagda redovisningsår i toppmenyn, vilket gjort det svårt att välja rätt år.


Välj år på sidan Verifikat

På sidan Verifikat finns en ny rullgardinslista innehållandes samtliga upplagda redovisningsår. Här anger man det år vars verifikat ska visas i listan.


Kopiera och motboka verifikat från olika redovisningsår

Nu är det möjligt att kopiera och motboka verifikat från tidigare redovisningsår, vilket innebär mindre manuell stansning. Detta kan exempelvis vara användbart vid årsbokslut när en användare behöver vända ett verifikat från föregående år i det nya året. Följ nedan steg för att testa den nya funktionaliteten.

  1. Navigera till Ekonomi > Redovisning > Verifikat.
  2. Välj t.ex. föregående år.
  3. Öppna verifikatet.
  4. Tryck på knappen för motbokning eller kopiering.
  5. Nu öppnas ett nytt verifikat och verifikatdatumet har automatiskt justerats till inom det redovisningsår som valts i toppmenyn.

På sidan Attest finns två funktioner för överföring av en faktura och i dessa funktioners dialoger har ett par förbättringar utförts:

  • Listan har migrerats till en ny listkomponenten, vilket ger en snabbare laddning och ett snyggare gränssnitt.
  • För att snabbt kunna söka fram rätt namn/användare har vi lagt till filter i listan.
  • I dialogen som visas vid användning av ’Överför med retur’ har infotexten förtydligats så att användaren förstår att fakturan återkommer om vald person godkänner den.
  • OK- och Avbryt-knapparna har bytt plats.

I nyheterna för releasen den 13 maj berättade vi om funktionen för att justera breddförhållandet mellan bilden och uppgifterna på en leverantörsfaktura. Efter detta inkom en del önskemål om att på samma sätt kunna styra över bredden på fakturalistan på sidan Attest och nu är det möjligt!

Pilen i bilden nedan visar den del som numera går att styra över.


Instruktion

  1. Navigera till Ekonomi > Leverantör > Attest.
  2. Tryck på kugghjulet.
  3. Nu visas nedan dialog. Ange det önskade breddförhållandet mellan listan över fakturor och fakturaformuläret genom att dra i reglaget.
  4. Testa dig fram till vilken bredd som passar ditt arbete. Om endast ett fåtal kolumner är intressanta att se kan det vara lämpligt med en smalare lista för att få mer yta till fakturaformuläret och vice versa. Nedan visas två varianter:

Vi har tagit fram en ny rapport benämnd ’Huvudbok 2 dim Excel’. Detta är en Excel-anpassad huvudbok i form av en transaktionslista. Varje verifikat visas på en separat rad med tillhörande information. Rapporten innehåller inga ingående/utgående balanser eller saldon med syftet att den ska vara så enkel som möjligt att arbeta vidare med i Excel.

Nedan är ett exempel på hur rapporten ser ut.


Lägg till rapporten

  1. Gå till Ekonomi > Rapporter > Rapporter.
  2. Tryck på plustecknet.
  3. Välj systemrapporten ’Huvudbok 2 dim Excel’.
  4. Ange ett rapportnr, namn och exporttyp ’Excel’.
  5. Spara.
  • Attest
    • På sidan Mina attesterade visas återigen ikonen för att förhandsvisa fakturabilder.
  • Lev.betalningar
    • Vi har sett över återrapportering av LB-filer och framöver kommer inläsningen alltid ta hänsyn till löpnr.
  • Lev.fakturor
    • Åtgärdat ett problem med ’Förenklad inmatning’ vid registrering av lev.fakturor samt lagt till att fältet ’Betalkonto’ inkluderas i den förenklade inmatningen.
    • Nu är leverantörsnumret separerat från leverantörsnamnet för fakturor med typ ’Scanning’, precis som för övriga typer.
    • Från och med denna release kommer den attestgrupp som används vid start av ett attestflöde visas i listan över lev.fakturor. Tidigare visades alltid standardgruppen, oavsett om användaren valde att använda den eller inte.
    • En nyhet är att projektnummer anges automatiskt på lev.fakturans huvud om ordernummer tolkas på fakturor som inkommer via ReadSoft.
  • Periodiseringar
    • Rättat att periodiseringsdialog saknade lista över konteringsrader om denna triggades fram från en lev.faktura som öppnats via Drillbara rapporter.
  • Rapporter
    • Vid utskrift av rapporten ’Kravbrev’ visas nu samtliga rader av kundnamnet.
    • I rapporten ’Verifikatlista nummer’ sorteras både verifikat och konteringsrader utifrån dess nummer (verifikatnr resp. radnr). Tidigare sorterades endast verifikaten.
    • Justering av komprimerade betalningsjournaler har utförts.
    • Åtgärdat ett problem i exportfilen för momsdeklaration som uppstod när moms ska erhållas från Skatteverket.
  • Likviditetsplanering
    • Nu har vi tagit bort de gamla menyalternativen för Likviditetsplanering i och med den nya modulen som tagits fram. Mer information om denna hittas i en tidigare releasenyhet, se avsnittet ’Likviditetsplanering: Ny modul’.

Försäljning

För de kunder som använder Lagermodulen i GO och enhetsomvandling vid prissättning av artiklar finns nu möjligheten att importera enhetsomvandlingsfaktorer. Manuell inmatning av dessa faktorer är tidskrävande och kan lätt bli fel, vilket den nytillkomna importen ska förebygga.


Instruktion

  1. Gå till Försäljning > Artikel > Artiklar.
  2. Markera de artiklar som du önskar importera enhetsomvandlingsfaktorer till.
  3. Tryck på knappen ’Enhetsomvandling’.
  4. Nu visas nedan dialog. Tryck på ’Välj fil’ för att ladda upp filen med enhetsomvandlingsfaktorer.
  5. Filen läses in och nedan värden visas. Det är endast enheter för de artiklar som valdes i steg 2 som hämtas från filen, även om filen innehåller många fler artiklar. Markera de artiklar som du önskar uppdatera med importerade värden och tryck på OK-knappen.
  6. ’Enhet till’ i ovan dialog anges som enhet på artikelhuvudet och en ny rad skapas i listan för Enhetsomvandling. Den nya raden får ’Enhet från’ som enhet och ’Omvandlingsfaktor’ som faktor.


Övrig information

  • Den nya knappen ’Enhetsomvandling’ på sidan Artiklar visas endast om behörighet ’Lager [859]’ är aktiverad.
  • Filen som används vid importen ska vara en kommaseparerad fil.
  • Om en enhet som finns med i den fil som importeras inte är upplagd som en produktenhet i GO skapas denna upp automatiskt. Enhetens benämning i filen anges som både Kod och Namn:

Sidan Tidrapport har fått tillskott av en ny kolumn: ‘Vår referens’. Precis som vanligt väljer användaren om denna ska vara synlig eller inte under hamburgermenyn. Som standard är kolumnen dold.

  • Artiklar
    • I redigeringsläget av en artikel har vi migrerat listan under expandern ’Priser’ till en ny listkomponent. Detta förbättrar prestandan och ger ett gränssnittslyft.
    • I samband med ovan har vi rättat ett problem att namnet på prislistorna inte visades vid scrollning i listan. Det här uppstod endast för kunder med väldigt många prislistor.
  • Fördela kontering
    • Konteringslistan som visas i dialogen för funktionen ’Fördela kontering’ har också uppdaterats till den nya listkomponenten.
  • Kunder
    • Nu fungerar det återigen att ta bort ROT-kontakter från kunder.
  • Order
    • Vi har rättat att checklistor på ordermallar inte sparades.
    • Åtgärdat ett konteringsproblem som uppstod när en användare angav en konteringsdimension på en preliminär faktura innehållandes en eller flera lyftrader.
    • Rättat att borttag av en preliminär slutfaktura ändrade radstatus på redan utfakturerade lyftrader.
  • Order till lön
    • Korrigerat att fältet för ’Arbetad tid’ blev inaktiverat och därmed ej redigerbart efter klarmarkering och/eller fakturering av den tillhörande artikelraden. Numera inaktiveras endast de fält som avser fakturering efter det att artikelraden har klarmarkerats/fakturerats. (’Debiteringstyp’ och ’Fakturerbar tid’).
  • Rapporter
    • Nu tar systemet hänsyn till angivet datumintervall när det gäller utlägg på rapporten ’Löneunderlag från T/P’.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt