3 september 2020

Releasenyheter

Allmänt

Det är nu möjligt att sortera på namn eller datum för dokumenten på anställd.
Bilden på dokumentet har också förminskats.

Artikelsök
  • Optimering har utförts för hämtningen av artiklar i den externa artikelsöken. Observera att uppsnabbningen endast gäller artiklar från egeninlästa prislistor.
  • Export till Excel
    • Vid export av olika listor till Excel utgår exporten numera från eventuellt sparat utseendet istället för standardutseendet. Detta gäller vid användning av nedan markerade alternativ och innebär att kolumnordningen i Excel-dokumentet blir densamma som i gränssnittet.
  • Branschvana på anställd
    • Rättning har gjorts gällande att en månads branschvana visades om man tog ut anställningsbevis innan anställd börjat.

SoftOne Akademi – din kunskapsbank för SoftOne® GO

I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.

App

Appen kommer tidigast att uppdateras med nyheterna på måndag, 200907.

Det är nu möjligt att återställa t ex frånvaro till schema, så som är möjligt på webb.
Detta går att göra i Attestera tid, i Schema Dagvy och Schema Veckovy

Tryck på dagen som ska återställas och välj ”Återställ till schema”. I exemplet står det ”Återställ till dag” men det kommer stå ”Återställ till schema” vid release.

Det är nu möjligt att se fler detaljer för en passförfrågan. Är passförfrågan skickad, markeras passförfrågan med ett brev, stängt brev för ej svar och öppet brev för svar. För att se detaljer, tryck på passet och välj ”Visa passförfrågan”.
I exemplet visas en anställd som svarat nej.
Det går även att ta bort en skickad passförfrågan. Tryck på passet, välj ”Visa passförfrågan” och tryck på ta bort.

Det är nu möjligt att visa arbetsbeskrivning på passet. Passet markeras med ett vikt hörn.

Tryck på passet för att se arbetsbeskrivningen.

Kvar att attestera
Klarmarkera
Nu visas ej knappen Klarmarkera om anställd ej har rätt att klarmarkera.

Tid/Bemanning

  • Schemaplanering
    Vid byte av vecka från vecka 52 till vecka 53 uppdaterades inte vecka 53 automatiskt, sidan behövde uppdateras för att passen skulle visas.
  • Schemaplanering
    Vid Registrering av nytt pass med raster, där man bytte datum uppe till vänster visades en felaktig varning att raster ligger utanför sitt rastfönster. Det är nu åtgärdat.
  • Attestera tid
    Vid Export av synlig data till Excel var dokumentet inte läsbart. Det är nu åtgärdat. Denna export kan för övrigt vara väldigt användbar för att lätt kunna få ut en sammanställning på samtliga anställdas tider, eller enstaka personer. För att få ut rapporten trycker man på de tre strecken som visas upp till höger.
  • Schemaplanering
    Visningsfel gällande skapande av rast enligt rastmallar är nu åtgärdat. När man skapade rasterna enligt rastmallar visades inte raster direkt, man var tvungen att stänga ner passet och öppna upp passet igen för att se rasterna.
  • Attestera tid
    Vid rapportering av tid utanför schema uppdaterades inte summeringen längst ner i attestera tid. Inget fel med antal arbetade timmar till lön utan endast ett visningsfel.
  • Schemaplanering
    Anställd som tackat nej till en passförfrågan, fick en ny notis/GOmail på samma pass när chef skickat ut passförfrågan till andra anställda där Anställd 1 var exkluderad. Detta är nu åtgärdat.

När det läggs ut en ny version av terminalen så sker det nu en förbättrad versionskontroll som gör att terminalen uppdaterar och laddar om sig själv om det finns en ny version. Nere i högra hörnet står det vilken tid den senaste versionen uppdaterades.

Lön

Vi satsar på att bygga ut våra integrationer från SoftOne GO Lön till våra myndigheter och andra externa mottagare. Först ut är till Sveriges A-kassor via arbetsgivarintyg.nu. Dagens rapportfunktion kan nu ersättas med denna integration. Ett alternativ för ”Skicka till Arbetsgivarintyg.nu” kommer att finnas att bocka i under standardrapporten för arbetsgivarintyg. I samband med att utskriften görs skickas den anställdes uppgifter om lön, arbetstid, och eventuella förmåner direkt till Arbetsgivarintyg.nu där arbetsgivaren sedan har möjlighet att kontrollera och signera intyget.

Under analys är för närvarande även en integration av utmätning till Kronofogden. Häng med och använd våra nya integrationer genom att utöka er licens med modulen ”Löneintegrationstjänst Plus”. Läs mer om den nya tjänsten på https://www.softone.se/softones-serviceerbjudande/. Vilka andra löneintegrationer är viktiga för dig? Hör av dig till oss via support@softone.se!

Numera går det att få den direktutbetalda semesterersättning fördelad på kostnadsställe utifrån den arbetade tiden.

  • Uppdatera skatteavdrag
    Uppdatering av skatteavdrag för anställda är nu åtgärdat
  • Konto på manuell transaktion
    Tidigare försvann kontot när man la in en manuell transaktion, detta är nu åtgärdat.

Ekonomi

  • Kontoanalys
    • Nu går det att använda intervallet för ’Belopp’ i urvalet på sidan Kontoanalys.
  • Lev.fakturor
    • Efter releasen går det återigen att ta bort vidarefaktureringsrader på lev.fakturor.
  • Verifikat
    • Rättat att det skrevs ut en tom bokföringsorder vid användning av utskriftsknappen i inforutan om skapat/uppdaterat verifikat.
    • Åtgärdat att det inte gick att välja ’Alla’ i rullgardinsmenyn för verifikatserier.

Försäljning

Nu är det möjligt att bifoga dokument på definitiva kundfakturor, d.v.s. de med status ’Underlag’ eller ’Verifikat’. Tidigare har detta endast varit genomförbart på preliminära fakturor.

I dialogen som visas vid flytt av tidrader till en befintlig artikelrad finns numera en kolumn avseende ’Datum’ för att underlätta flytten. Kolumnen visar samma datum som i artikellistan. Vi har även lagt till en rubrik i dialogen för tydlighetens skull.

I föregående release informerade vi om den nya utläggsrapporten som kan skrivas ut direkt från expandern Utlägg på en order. Nu innehåller expandern även en ny inställning som kommer styra om utläggsrapporten ska bifogas i order- och fakturarapporter. Inställningen är tänkt att fungera som motsvarande inställning för tidboken och innehåller tre alternativ:

  • Inga
  • Alla utlägg
  • Endast fakturerade utlägg

Än så länge fungerar inställningen endast vid utskrift av order, men i nästa steg kommer den implementeras på samma sätt för fakturautskriften. Till dess att detta är på plats behöver användaren bifoga utläggsrapporten manuellt vid fakturering om så önskas.

En nyhet för de kunder som använder modulen Lön i kombination med Order är möjligheten att aktivera frånvaroutfyllnad.

Ett exempel där detta kan användas är om en anställd har ett schema måndag-fredag och registrerar sjukfrånvaro på en fredag och efterföljande måndag. Det som då händer om frånvaroutfyllnad är aktiverad är att de lediga dagarna mellan, dvs. lördagen och söndagen, också fylls ut med orsaken ’Sjuk’. Detta görs för att sjukdomstillfället ska anses vara sammanhängande så att bl.a. karensavdraget blir korrekt och inte genereras två gånger.

Inställningarna återfinns på respektive avvikelseorsak, se markerat nedan. Antal dagar som anges är så många lediga dagar som systemet kommer försöka hitta före respektive efter det registrerade datumet.

Nu finns det en ny standardrapport benämnd ’Statistik order – fakturerbar tid’. Syftet med rapporten är att kunna stämma av tidraderna mot artikelraderna. Nedan visas ett exempel.

Rapporten är grupperad på order och debiteringstyp istället för anställd som i övriga statistikrapporter.

  • Artiklar
    • Nu är det möjligt att ange decimaler i fältet ’Garantibelopp’ vid registrering/redigering av en artikel.
  • Kundfakturor
    • Åtgärdat att ändring av ’Er referens’ på kundfakturor inte sparades.
    • Rättat att krediterade/kopierade fakturor fick den ursprungliga fakturans bokföringsdatum.
  • Order
    • Rättat att kundfakturor överförda från order fick orderdatumet som bokföringsdatum.
    • Nu går det återigen att registrera checklistor på ordrar.
    • Åtgärdat att det visades ett felmeddelande vid sparning av en order efter att användaren lagt till deltagare.
    • Vid flytt av en tidrad från en artikelrad till en ny/befintlig artikelrad anges numera den senaste tidradens datum i fältet ’Datum’ på artikelraden som flytten skett till. Tidigare angavs den första tidradens datum.
    • Rättat att det inte gick att ta bort bilder från expandern dokument på Ordern.
  • Order till lön
    • Framöver är fältet ’Orsak’ endast låst vid tidregistrering om den anställdes arbetade tid är attesterad.
  • Rapporter
    • Signaturer, för både kund och utförare, visas numera vid utskrift av checklistor.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt