15 oktober 2020

Releasenyheter

Allmänt

  • Nya fält och loggning

Vi har nu stöd för Anställningsform, Utbetalningssätt, Extern kod och Utdelningsadress.

Det har också tillkommit en behörighet med namn API för att kunna se loggning av vad som lästs in på anställd. Behörigheten kommer inte att slås på med automatik. För er som använder API och vill få tillgång till loggningen – Vänligen vänd er till support@softone.se för mer information.

SINLE SIGN ON
Vi kan erbjuda er hjälp med konfiguration av singelinloggning (SSO). Vänligen gå till https://www.softone.se/mikrotjanster/ för mer information.

Sidfoten på startsidan har tagits bort då denna endast innehöll historiska releasenyheter. Framöver finns releasenyheterna tillgängliga dels via SoftOne Akademi (hatten till höger) samt via en länk i de informationsposter som publiceras inför respektive ordinarie release.

SoftOne Akademi – din kunskapsbank för SoftOne® GO

I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.

App

Appen uppdateras måndagen efter webb-releasen

I nästa version av appen kommer en efterlängtad nyhet – möjligheten att rapportera tid, och inte bara se befintliga tider, på sidan Tidrapport.


Många använder denna sida för att kontrollera att de exempelvis har registrerat sina 8 timmar, måndag till fredag. Vid händelse av att användaren upptäcker att någon tid har missats att registreras eller att något behöver redigeras har det tidigare krävts att användaren navigerar vidare till sidan Order, letar upp rätt order, trycker på pluset för tidregistrering osv. Att direkt på sidan Tidrapport kunna sköta detta kommer minimera antalet klick och effektivisera arbetssättet kring tidrapportering i appen.


Registrera en ny tid

  1. Navigera till sidan Tidrapport.
  2. Tryck på pluset längst upp till höger.
  3. Nu visas en lista med ordrar.
  4. Markera en order och tryck på knappen Nästa. Som synes i nedan bild blir den rad som markerats svagt orange.
  5. Nu visas den vanliga tidrapporteringssidan och det är fritt fram att registrera en tid. Tryck sedan på knappen Spara.


Redigera en befintlig tid

  1. Navigera till sidan Tidrapport.
  2. Tryck på den tidrad som ska ändras.
  3. Om tidraden som användaren klickar på inte innehåller någon notering öppnas på en gång tidregistreringssidan vilket möjliggör redigering. Kom ihåg att spara efter redigering!
  4. Om tidraden däremot innehåller en notering (ikonen i form av en pratbubbla) visas två olika alternativ: ’Se anteckning’ och ’Editera tid’.
  5. Välj ’Editera tid’ för att redigera tidraden. Nu öppnas den vanliga tidregistreringssidan.
  • Order
    • Åtgärdat ett problem med radbrytningar för fältet Arbetsbeskrivning på en order. Problemet avsåg endast Android.
    • Rättat att ordrar skapade i appen alltid fick inställningen ’All tid’ i tidboken, oavsett vilken standardinställning som användes.

Tid/Bemanning

  • Utökning av Ekonomisk struktur med möjlighet för sekundär tillhörighet.

Det är numera möjligt att på attestrollen välja om chef ska ha möjlighet att få åtkomst till andra tillhörigheter.

För lägga till detta på attestrollen går man in på Användaruppgifter > Attestroller. Tryck sedan på pluset för att lägga till en attestroll för vald person.

På chefens attestroll finns nu Fullständiga rättigheter och Sekundär att välja.

Fullständiga rättigheter:

Fullständiga rättigheter till vald tillhörighet ger tillgång till full behörighet i Schemaplanering, Attestera tid och Anställda om behörighet på roll finns. Fullständiga rättigheter är det som tidigare var default.

Sekundär:

Vid Sekundär behörighet har chefen tillgång att ändra schema för den valda tillhörigheten.  Sekundär behörighet ger ej åtkomst i attestera tid till den valda tillhörigheten.

För att  få fram de sekundära tillhörigheterna i schemaplaneringen bockar man i rutan till höger om Anställda ”Visa sekundära tillhörigheter”.

Förtydligande:

Om chef har Fullständiga rättigheter för t ex butik Halmstad och Sekundär för butik Gävle kommer chefen att få upp sin primära (Fullständiga rättigheter) i Attestera tid, i detta fall Halmstad. Butiken i Gävle kommer endast att visas i schemaplaneringen.

Ut och instämpling vid stämplingsavrundning
Ett fel har åtgärdats gällande problem vid ut och instämpling vid stämplingsavrundning. Vid t ex stämplingsavrundning 10 minuter innan schemat slutade och den anställde stämplar ut 10 minuter innan schemats slut, för att stämpla in 5 minuter innan slutet och sedan stämpla ut igen vid schemats slut blev den registrerade tiden fel. I och med rättningen kommer detta numera att fungera.

Lön

Förbättringar har gjorts avseende fil till Collectum.

Vi har byggt stöd för händelser, där det går att se vad som skickats till Collectum på ett överskådligt sett.

Händelsehistoriken finns under Anställda > Register > Händelsehistorik.

För att få hjälp med att aktivera hänselsehistoriken – Vänligen kontakta support@softone.se

Vid utskrift av rapporten finns numera ett val om att ”Sätt som definitiv”.

När denna bockas i godkänner man att exportfilen är färdig att läsas in till Collectum och personer med ITP2 kommer inte att skickas nästa månad om ingen förändring skett på deras årslön. Samtidigt som detta görs och rapporten skrivs ut, kommer alla händelser att hamna under händelsehistorik.

För ITP1 gäller följande:

Uppgifter kommer att sparas med i filen vid varje tillfälle och rapporteras till Collectum.

För ITP2 gäller följande:

Är bocken ”Sätt som definitiv” ibockad kommer ITP2 att skickas med nästa gång det sker någon löneändring, i övrigt skickas de bara med vid nyanmälan.

Om ni redan har registrerat löner för ITP2 hos Collectum rekommenderar vi att ni markerar de anställda med ITP2, skriver ut en fil och väljer ”Sätt som definitiv”. Detta för att de inte ska läsas in på nytt hos Collectum. Efter detta markerar ni de nyanställda ITP2 samt samtliga ITP1. Detta kommer endast att behöva göras en gång och endast om ni har ITP2 som redan är registrerade med årslöner hos Collectum.

Stöd för exportfil
Nu finns det stöd för att ta ut fil för KLP för inläsning hos SCB.

Rapporten som används är samma rapport som tidigare skrivits ut i PDF, men nu finns också valet exportfil.

Tryck på rapporten för att komma till urvalet. Vid utskriftssymbolen väljer ni istället Exportfil.

Kontrollera att rätt filtyp är kopplad till exportfilen.

Under Exporttyp, välj Exportfil. Under Filtyp välj Filtyp SCB KLP

Tryck sedan på spara

Lönerapport – Filtrering på kategori
Filtrering på kategori i lönerapporter fungerade tidigare inte. Detta är nu åtgärdat.

Ekonomi

För de kunder som använder modulen Koncernredovisning har det hänt en hel del förbättringar under den gångna utvecklingsperioden. Nu finns det bland annat möjlighet till en mer detaljerad uppföljning då konteringsdimensioner överförs vid konsolidering från dotterbolag till koncernföretag. Modulen har utökats med mer information och fler funktioner, allt för att effektivisera arbetet för er användare.


Genomförda överföringar

Sidan Genomförda överföringar har utvecklats för att användare snabbt ska kunna stämma av utförda konsolideringar och se att allt har blivit rätt.


Ny information

  • Det har tillkommit en hel del information, bl.a. verifikatserie, när överföringen utfördes och status. Det framgår även tydligare vilket dotterbolag som överföringen har skett från och vilken period som avses. Respektive körning visa som en rad.
  • Tryck på markerad pil nedan för att synliggöra de perioder som överföringen består av och information om dessa. I nedan exempel har endast en period förts över och det finns endast ett dotterbolag, men det skulle lika gärna kunna visas 12 perioder per dotterbolag om konsolideringen görs årsvis.


Nya funktioner

  • Tryck på pennan i kolumnen Verifikatnr för att öppna överföringens verifikat i en ny flik:
  • Ta bort verifikatet för en överförd period genom att trycka på krysset (1) på en av de rader som synliggörs vid expandering av huvudraden. Det går även bra att ta bort verifikaten för en hel överföring genom att trycka på krysset (2) på huvudraden. Vid borttag ändras statusen för perioden alternativt hela överföringen till ’Borttagen’ eller ’Delvis borttagen’, med syftet att kunna följa vad som har hänt historiskt. Borttag kan ej utföras om vald period är stängd i moderbolaget.
  •  


Logg

Informationen som visas i expandern Logg på sidan Genomförda överföringar har också förbättrats. Om flera konton saknades i moderbolaget vid överföring visades tidigare endast ett konto i taget, vilket var tidskrävande. Numera visas samtliga ev. saknade konton direkt så att användaren kan lägga upp alla dessa i kontoregistret på en och samma gång.

 
 
 


Konteringsdimensioner

Vid överföring från dotterbolag till moderbolag har systemet tidigare endast tagit hänsyn till huvudkonton, och inte ev. internkonton, i dotterbolagen. Från och med nu kommer dock även internkonton tas med vid överföring. Detta bidrar till möjlighet att utföra en noggrannare avstämning per t.ex. kostnadsställe efter att alla siffror har konsoliderats.

Matchningen av konteringsdimensioner sker per nummer och namn, vilket innebär att dessa måste stämma överens mellan dotterbolaget och moderbolaget för att dimensionerna ska föras över. Om en dimension saknas i moderbolaget bortser systemet från dessa internkonton vid överföringen.


Inställning företagsmappning

Under Ekonomi > Inställningar > Redovisning > Inställningar > rubriken Koncernredovisning finns en ny inställning. Inställningen är benämnd ’Företagsnamn från dotterbolag mappas mot konteringsdimension’ och avgör vilken konteringsdimension i överföringsverifikaten som dotterbolagets namn ska sparas i.

 


Om inställningen är blank visas nedan felmeddelande vid överföring:

 


Inställningar dotterbolag

Förut fanns det två inställningar för vilka dotterbolag som ska kopplas till ett koncernföretag, dels i modulen Administrera och dels i modulen Ekonomi. De förstnämnda inställningarna är numera borttagna och valet av dotterbolag behöver endast göras via Ekonomi > Redovisning > Koncernredovisning > Företag. Där anges önskat dotterbolag i rullgardinsmenyn Företag i den dialog som visas vid registrering eller redigering av ett företag.

Nu finns en ny rapport benämnd ’Avskrivningsprognos’ tillgänglig i systemet. Rapporten visar, som namnet antyder, en prognos för verksamhetens avskrivningar. Det går även bra att ta ut rapporten retroaktivt för att exempelvis se beloppet för alla avskrivningar för en specifik period.


Exempel

Nedan visas ett exempel på hur rapporten ser ut. Som synes innehåller den inventarienummer, inventarienamn, periodbelopp för valt intervall (i detta fall månad) och slutligen ett eventuellt restvärde för de avskrivningar som återstår.

Om rapporten visar blanka värden för någon inventarie beror detta på att inventarien har status ’Aktiv’ trots att beloppet ’Redovisat värde’ är noll. Detta innebär att inventarien är fullt avskriven, men har fel status. För att åtgärda statusen används funktionen Markera som fullt avskriven i redigeringsläget av inventarien.


Val av period

Vid utskriften tittar systemet på t.o.m.-perioden som anges i urvalet och rapporten visar efterföljande perioder. I exemplet ovanför angavs nedan urval och eftersom att februari 2021 är nästföljande period efter redovisningsårets slut börjar rapporten med denna månad.

 


Prognosintervall

I rapporturvalet för Avskrivningsprognosen finns det möjlighet att välja olika intervall: månad, kvartal, halvår och år. Detta ger valmöjligheter för hur beloppen ska summeras.

 


Lägg till rapporten

Den nya rapporten läggs till genom att navigera till Ekonomi > Rapporter > Rapporter, trycka på plustecknet, välja systemrapporten Avskrivningsprognos, ange ett ledigt nummer och sedan spara.

Vi har utökat systemets Inventarielistor så att det numera finns en typ som visar inventarier med alla statusar och en typ som endast visar inventarier med status ’Aktiv’. Nedan är de varianter på inventarielistor som finns tillgängliga:

  • Inventarielista – Aktiva
  • Inventarielista grupperad – Aktiva
  • Inventarielista med avskrivningar – Aktiva
  • Inventarielista – Alla
  • Inventarielista grupperad – Alla
  • Inventarielista med avskrivningar – Alla
  • Import
    • Åtgärdat att poster som avser pant fick negativa belopp vid import av kundfakturor från StoreOffice.
    • Vi har säkerställt att import av PG-filer för kundinbetalningar respektive återrapportering av lev.betalningar fungerar.
    • När det gäller SIE-importen har vi tagit höjd för att de importerade verifikaten ska ta hänsyn till senast använda verifikatnummer.
  • Periodkonteringar
    • Beräkningstypen ’Totalbelopp’ har tagits bort då denna inte implementerats i GO utan fungerat på samma sätt som typen ’Belopp’.
    • Termerna för de olika beloppen avseende periodiseringar har förtydligats, både i redigeringsläget och i listan:
  • Rapporter
    • Summeringarna i de tre olika inventarielistorna har justerats.
    • Rättat summeringen för kolumnen ’Året totalt’ i rapporten ’Resultatrapport med Budget’.

Försäljning

I denna release har vi implementerat en ny funktion benämnd ’Räkna om timmar’ på Order. Funktionen används om det har uppstått en differens mellan antalet på en arbetsartikel som har genererats vid tidregistrering och antalet timmar som visas vid användning av funktionen Visa kopplade tidrader.


Instruktion

  1. Markera den artikelrad där antalet avviker från tidradernas timmar.
  2. Högerklicka och välj alternativet ’Räkna om timmar’.
  3. Nu har artikelradens antal räknats om utifrån totala antalet timmar på kopplade tidrader.


Information

  • Alternativet är endast aktivt vid markering av en artikelrad som kommer från tidboken (dvs. en rad med ikonen som visar en klocka eller ikonen för flyttade tidrader ).
  • Alternativet visas både i högerklicksmenyn och under knappen Funktioner.
  • Order
    • Rättat att ägare (deltagare eller ansvarig) som tagits bort från en order visades på fakturan som ordern förts över till. Detta orsakade i vissa situationer dubbletter av ägare på en faktura.
    • Nu skapas en fastprisartikel automatiskt vid ändring av avtalstyp till Fastpris, oavsett om expandern Artiklar är öppen eller stängd.
    • Åtgärdat att det ibland blev en timeout vid flytt av tidrader till en ny eller befintlig artikelrad.
    • Rättat att fel belopp visades för ’Intäkter ofakturerat’ i Projektöversikten vid fakturering av lyft.
  • Rapporter
    • Nu visas rätt antal fakturerbara timmar i rapporten ’Statistik anställd arb.tid och fakt.tid per projekt’.
    • Justering har gjorts för beloppet i kolumnen ’Fakturerat’ i rapporten ’Projektuppföljning – grupperad med TB & TG’.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt