11 mars 2021

Releasenyheter

Allmänt

Vi har gjort anställningsbevisen tydligare i form av bättre skärpa samt uppdaterat anställningsbevisen efter en nyare mall. Rapport för anställningsbevis kommer att rullas ut under dagen 11 mars.

SoftOne Akademi – din kunskapsbank för SoftOne® GO

I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.

App

OBS! Den nya app-versionen finns tillgänglig måndagen efter webb-releasen

Numera går det att ange att man har läst och förstått ett dokument via appen.

Det har tidigare inte gått att trycka på en bifogad länk via information via appen.

Numera kommer det att gå att trycka på länken.

 

Appen genomgår just nu en utseendeförändring för att höja upplevelsen hos våra användare. Vi kommer succesivt att genomföra förbättringar som innebär bättre användarvänlighet. 15 mars kommer uppdatering för Närvarotablå samt inställningssidor.

Tid/Bemanning

Vi har gjort större utveckling för schemaläggning av saldokontroller, automatattestering och vissa rapporter.

Funktionen kommer att vara väldigt användbar när man t. ex vill schemalägga att en schemarapport för nästa vecka ska vara utskriven varje måndag innan arbetsdagen börjar.

Funktionen kommer att fortsätta att utvecklas för att sedan inom kort att kunna användas.
Mer information om inställningar och hur det fungerar i detalj kommer att komma.

Det kommer att vara möjligt att ange när ett jobb ska utföras, t. ex när automatattesteringen ska utföras och för vilken period.
Bilden visar inställningar för när jobbet kommer att utföras.

Bilden visar vilka intervall som i dagsläget finns att välja.

Det kommer i och med saldovarningen att vara möjligt att ange på saldon vilka gränser som finns. När jobbet är genomfört kommer anställd och chef att få ett meddelande om någon av gränserna bryts.

Lön

Behörighet som krävs för denna funktion är Tjänstebilar [985] och Analys [986].

Enligt Skatteverket kan förmånsvärdet justeras ned på bland annat lätta lastbilar.

Nedan är ett utdrag från skatteverkets hemsida på villkor för att du skall kunna sätta ner värdet på lätta lastbilar.

 

Anställd – Register – Tjänstebilar

Det har lagts in ett nytt fält för att kunna registrera vilken procent av bilförmånens ursprungsvärde som skall justeras. Enligt skatteverkets text ovan skall värdet sänkas till 60% av ursprungsvärdet så det är det du skriver in i kolumnen. Se bild nedan.

Under Nettolöneavdrag och beräknat förmånsvärde visas det nya justerade bilförmånsvärdet.

Analysen kommer att visa anställdas avdragna fackföreningsavgifter för vald period eller datumintervall.

Behörighet som krävs för denna funktion är: Semesteravtal[906] och [966].

 

Lagtexten i semesterlagen §26 lyder följande:

Exempel på tillämpningen av 26 §.

  • En anställd fick 25 betalda semesterdagar vid förra semesterårsskiftet. Under semesteråret har hen frånvaro och kunde ej ta ut några semesterdagar. Under detta intjänande året har hen tjänat in 13 ytterligare semesterdagar som skall fås vid det nya semesteråret.
  • Vid semesterårsskiftet så förfaller de 20 av de 25 betalda dagar som inte kunnat tas ut. 5 dagar flyttas till sparat år 1 därav 20 dagar.
  • För att den anställde skall kunna ta ut 25 semesterdagar under kommande semesterår fyller vi upp till 25 dvs 12 dagar av de 20.
  • Av de 20 dagarna återstår nu 8 dagar som betalas ut.

Anställd – Register – Semesteravtal

För att semesterårsskiftet skall ta hänsyn till § 26 måste inställning göras på semesteravtalet.

I kolumnen kvarvarande dagar skall väljas: Över 20 dagar sparas för alternativet: Tillämpa § 26 semesterlagen.

Exempel från Softone GO:

Semesterskuld innan semesterårsskiftet. Anställd har 25 betalda dagar kvar som ej har tagits ut. Intjänade dagar är 9.

Efter semesterårsskiftet är resultatet på anställda kortet. 

Här har systemet fyllt upp till 25 nya betalda dagar. Enligt semesterskulden skulle det vara enbart 9 nya dagar, så 16 av de betalda fyller upp dessa 9 till 25 dagar. Nu återstår 9 dagar av betalda och av dem får man spara 5 dessa flyttas till spar år 1. Rest 4 dagar betalas ut i aktuell period enligt inställning på semesteravtalet. Varför det står 9 dagar nu på spar 1 är därför att 4 dagar som utbetalas flyttas till kolumnen ovanför dvs uttagna dagar. Efter utbetalningen är återstående dagar 5.

Ekonomi

Försäljning

Tidigare har det inte varit möjligt att ange vilket transaktionsdatum som ska användas vid manuell in- och utleverans av en artikel, utan dagens datum har per automatik angivits. Nu finns det ett nytt fält benämnt ’Transaktionsdatum’ på saldosidan för en artikel. Om fältet lämnas blankt vid sparning blir transaktionsdatumet samma som dagens datum.

  1. Navigera till Försäljning > Lager > Saldo.
  2. Öppna saldosidan för någon artikel.
  3. Ange typ av lagertransaktion (Kassation, Leverans, Utleverans), antal och pris.
  4. Ange transaktionsdatum.
  5. Spara.
  6. Nu har transaktionen fått det angivna transaktionsdatumet, som avviker från datumet i kolumnen ’Skapad’.

I denna release har vi implementerat en inställning för om en orders totala TB/TG ska innefatta artikelrader med 0 kr i inköpspris eller ej.

Följ nedan instruktion för att aktivera/inaktivera inställningen:

  1. Navigera till Försäljning >Inställningar > Försäljning > Inställningar > avsnittet Artikelrader.
  2. Kryssa i eller ur inställningen ’Beräkna TB/TG för artikelrader med 0 i inköpspris’.

Nu finns det en ny kolumn som visar ’Fakturadatum’ under expandern Leverantörsfakturor på en order. Kolumnen är dold som standard men finns att välja under hamburgermenyn.

Vi har infört en spärr mot att ta bort ordrar innehållandes registrerad tid och därför kommer meddelandet nedan visas. För att kunna ta bort ordern måste registrerade tidrader tas bort eller flyttas till en annan order först.

Nu går det att filtrera tidrader utifrån atteststatusen för ’Arbetad tid’ respektive ’Fakturerbar tid’. Denna filterfunktion finns tillgänglig både under tidexpandern på Order och på sidan Tidrapport. Funktionen kan nås via klick på det gråa fältet högst upp i kolumnen för statusbollarna.

Dialogen som visas vid registrering av tid på sidorna Order och Tidrapport har gjorts om till en lista istället för att bestå av separata inmatningsfält. Funktionaliteten är densamma som tidigare, men med tillägg av några förbättringar som kommer effektivisera inmatningen av tider. Nedan visas ett exempel på hur den nya dialogen ser ut.



Några förbättringar:

  • Det är nu möjligt att använda Enter och Tab för att förflytta sig mellan alla celler
  • Vi har lagt till två snabbkommandon
    • Ctrl+S = spara
    • Ctrl+R = lägg till rad
  • Tidigare har projektnr angivits automatiskt vid val av order och nu är även det motsatta implementerat
    • Om order lämnas tomt och ett dolt projekt anges fylls ordernr i automatiskt
    • Om order lämnas tomt och ett aktivt projekt anges filtreras rullgardinslistan för order på de ordrar som är kopplade till valt projekt
  • Både Orsak och Debiteringstyp föreslås automatiskt efter att en anställd har valts. För att ändra dessa fält kan användaren gå tillväga på två sätt:
    • Rensa bort det angivna alternativet för att synliggöra samtliga alternativ.
    • Direkt börja skriva in det alternativ som önskas anges. Då synliggörs alla alternativ som innehåller angiven text.
  • Användare kan enkelt se vilka fält som är read-only och vilka som är möjliga att redigera genom den cellfärg som visas
    • Grå = read-only
    • Ljusgrå = redigeringsbar
    • I nedan exempel går det att redigera cellerna för Orsak och Arbetad tid medan övriga celler är read-only
  • Rapporter
    • Vi har utfört en optimering av rapporter med typ ’Projekttransaktioner’, vilket kommer innebära kortare utskriftstider.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt