22 april 2021

Releasenyheter

Allmänt

Tidigare har det endast visats ett semesteravtal på respektive anställd. Nu är det möjligt att se alla semesteravtal kopplade på respektive anställd om det avser samma datum eller saknar datum.

Numera är det möjligt att ange flera standardroller på en användare. Detta är användbart om man vill ha en tillfällig roll, som under den tiden ska vara standard.
När datumet för den tillfälliga rollen har passet övergår standardrollen till den ”Ordinarie” rollen.
 
 

Numera har vi gjort tydligare stöd för förändring på behörigheter/roller

Detta visas som tidigare under Expandern Loggning inne på användare.

 
 

Numera framkommer ett varningsmeddelande när kontaktuppgifter saknar värde.

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

Tidigare har det inte funnits möjlighet att delegera attest via appen.
Numera finns den funktionen att nyttja.

  1.  Gå in och bocka i skrivbehörigheterna  på bolaget.
    Image
  2. Logga in på appen och företaget
  3. Inställningar
  4. Delegering behörighet

Man kan skapa en ny delegering genom att söka användare eller anställd att delegera till.
Välja attestroll, sätta från och till datum och avsluta med att spara.

På Delegerings fliken kan man se aktuella och avbrutna delegeringar.
Man kan avbryta genom att klicka på ”Avbryt”.

Tid/Bemanning

Tidigare har det inte varit möjligt att lägga till schema på anställd utan tillhörighet.

Numera kan man lägga till schema på anställd utan tillhörighet då kontering hämtas från anställdakortet.
När vi lägger ett pass utan tillhörighet och du arbetar med in/utlånad personal kommer inte passet längre vara ”märkt” som in/utlånad

Tidigare har det också varit vid registrering av nytt pass, att tillhörigheten varit förvald, den som är vald i kontoväljaren.
Numera är den tom vid registrering av nytt pass.

Inställningen finner man via:

 
  1. Anställda
  2. Register
  3. Tidavtal
  4. Öppna ett tidavtal
  5. Längst ner i den första fliken ”Redigera tidavtal”

Öppna ett tidavtal.

Därefter

Här ska det vara ibockad för att funktionen ska gälla.

 

Tidigare gick det endast att se det aktuella saldot, det vill säga aktuellt saldo för det datum man valt.

Numera går det också att se förändring av saldo under en angiven period.
 
 
 

Numera har vi byggt stöd för frånvarohantering i scenarioplaneringen.

Man kan lägga frånvaro i scenario, när du lägger in frånvaron ser du att du är i scenarioplaneringen och i vilken.

Vi kan arbeta med frånvaron på samma sätt som i det aktiva schemat, vi kan välja att ersätta med ledigt pass eller en medarbetare som inte arbetar den dagen men som finns med i scenarioplaneringen.

Lön

Ekonomi

Importsidorna för Kund- respektive Leverantörsbetalningar innehåller nu filter för tidsintervall. Det senast valda värdet i filtret sparas till nästa gång användaren navigerar till sidan.

I denna release har ett par förbättringar kring import av BGMAX-filer, dvs. kundinbetalningar, utförts:

  • Stöd för att ta hänsyn till informationsposten TK25. Tidigare läste systemet endast av betalningsposten TK20, men om inget fakturanummer hittas i denna går vi nu vidare och letar efter ett fakturanummer i informationsposten.
  • Stöd för matchning mot OCR.
  • Stöd för dubbletthantering.

Ovanstående innebär att matchningen av kundinbetalningar numera utgår från nedan prioritetsordning vid import av nämnt filformat:

  1. Fakturanummer från betalningsposten TK20
  2. OCR-nummer från betalningsposten TK20
  3. Fakturanummer från informationsposten TK25

Försäljning

Vi har infört en spärr mot att spara kundfakturor där det angivna bokföringsdatumet infaller i en stängd period. Syftet med detta är att uppmärksamma användaren på att antingen öppna upp den valda perioden eller att justera bokföringsdatumet till en öppen period för att undvika förhinder när fakturan ska överföras till verifikat.

Många kunder som arbetar med både service- och entreprenadjobb har efterfrågat en ordertyp som avser servicejobb. Vi har därför utökat ordertyperna med ett nytt alternativ benämnt ’Serviceorder’ och syftet är främst att kunna använda den nya typen som en filtreringsmöjlighet i orderlistan. Vid val av ’Serviceorder’ visas samma expandrar och fält som när den befintliga typen ’Projektorder’ används.

Nu finns det möjlighet att importera nettoprislistor från grossisten Storel.

  1. Navigera till Försäljning > Import > Prislistor.
  2. Välj filen som avser prislistan.
  3. Ange ‘StorelNetto’ som tillhandahållare.
  4. Klicka sedan på Importera.
  5. Klart!
  • Order till lön
    • Nu är det möjligt att spara en tidrad med 0 timmar på arbetad tid och valfritt antal timmar på fakturerbar tid för avvikelseorsaker som är inställda som Frånvaro/Närvaro. Tidigare har detta endast varit möjligt om en orsak varit inställd som enbart Närvaro.
  • Tidrapportering
    • Vid registrering av flera tidrader i samma svep föreslås numera den anställd som är angiven på raden ovanför. Detta är tänkt att underlätta för de användare som har möjlighet att registrera tid på alla anställda.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt