23 september 2021

Releasenyheter

Allmänt

Vi förbereder oss inför Analyscentralen!

Analyscentralen kommer att vara en ny behörighet

Detta innebär i dagsläget att ikonen för rapporter ser lite annorlunda ut samt rapporterna struktureras upp på ett bättre sätt, särskilt om man som kund har flera moduler, i takt med att rapporterna migreras. Rapporterna sorteras efter moduler.

Istället för utskriftsknappen kommer ikonen nu att se ut enligt bilden nedan.

 

Uppdelningen av rapporterna kommer att vara likt bilden nedan. Om ni endast har tillgång till t. ex. personal är det endast den som kommer att visas.

 

SoftOne Akademi – din kunskapsbank för SoftOne® GO

I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

Numera kan man som anställd lägga in resa/utlägg i appen under min tid.

Det är en behörighet som behöver aktiveras på anställd, behörigheten ger tillgång att lägga in resa/utlägg både i appen och på webben under min tid.
Behörigheten aktiverar du under modulen Administrera –> Roll –> Roller.
Du redigerar aktuell roll med redigeraingspennan ute i högerkanten.
Klicka på skrivbehörighet uppe i högerkanten, väljer modulen personal och bocka i rapportera övrigt nr 498

Tips, att tänka på:
Om du arbetar med tex komp eller +/- tid och inte vill att det ska kunna justeras så kan du behöva kontrollera inställningarna på dem.
Det gör du under personal –> Inställningar –> Tid –> Resa/Utlägg. Kontrollera att de är typade med tid.

I exemplet nedan är jag inloggad som anställd.
Jag går in under min tid, där har vi nu två nya funktioner, visa utlägg och under den gröna knappen finner du utlägg.

Under den gröna knappen registrera hittar du utlägg.

När vi klickar på utlägg kommer vi vidare och får välja vilken utläggstyp och fyller i all information.

Längst ner i bilden hittar du ett plus för bilagor.

När du klickar på bilagor får du välja bildkälla om du vill ta ett foto på kvittot eller om du redan har fotat och har kvittot i telefonen och därefter sparar du.

För att redigera eller ta bort ett utlägg, du går in under visa utlägg, vill du ta bort utlägget klickar du på de tre prickarna uppe till höger, när du väljer ta bort utlägg får du bocka i de/det utläggen du önskar radera.

Vill du i stället redigera ett utlägg, då dubbelklickar du bara och redigerar där.

 

Numera kan du även i appen se med ikoner om du har:

  • Besvarat mejl
  • Vidarebefordrat mejl
  • Bifogat bilaga i mejl

Status för läst & förstått

 

Utöver möjligheten att Visa och Redigera rader för Vidarefakturering och Projektkoppling (se releasenyhet 2021-09-09) har vi nu lagt till funktionalitet för att Lägga till och Ta bort rader.

Vi har också passat på att fixa lite annat:

  • bytt namn på expandern till Fördela kostnader (från Koppla till order/projekt)
  • bytt namn på underrubrik till Projektkoppling (från Koppling mot order/projekt)
  • förtydligat information för Vidarefaktureringsrader med Belopp – Påslag – Summa

Behörighet

För att visa expandern Fördela kostnader, aktivera dessa två (eller en av dem) behörigheter under Ekonomi > Leverantör > Leverantörsreskontra i behörighetsträdet:

  • ’Koppla lev.faktura mot projekt [684]’
  • ’Vidarefakturering [1028]’

Normalt sett är båda behörigheterna aktiverade, så att man ser båda typerna av rader under expandern. Om endast ena behörigheten är aktiv visas expandern och endast den radtypen presenteras. Om båda är inaktiverade döljs expandern.

 
Image
 

Instruktion för att Lägga till rader för Vidarefakturering eller Projektkoppling

  1. Gå till sidan Fakturaattest
  2. Klicka på en faktura för att öppna den
  3. Klicka på pluset vid expandern Fördela kostnader för att Lägga till nya rader för Vidarefakturering eller Projektkoppling
  4. Välj om raden ska avse Vidarefakturering eller Projektkoppling med knapparna högst upp
  5. Sök därefter efter din Order eller ditt Projekt. Det går att börja med vilket som. Här har vi också passat på att förenkla sökningen något:
    1. Om du börjar med att klicka på Sök Order
      1. Sök på del av kundnamn och/eller del av ordernummer för att filtrera fram en lista med ordernummer och kundnamn
      2. Välj order och klicka på Klar
      3. Eftersom en order bara kan vara knuten till ett projekt fylls projektnummer i automatiskt
    2. Om du börjar med att klicka på Sök Projekt
      1. Sök på del av kundnamn och/eller del av projektnummer för att filtrera fram en lista med projektnummer och projektnamn
      2. Välj projekt och klicka på Klar
      3. Klicka på Sök Order
      4. Eftersom ett projekt redan är valt visas en på förväg ibockad kryssruta för ’Sök enbart ordrar som är kopplade mot valt projekt’ och endast de ordrar som är knutna till valt projekt listas
      5. Välj order och klicka på Klar
  6. Fyll i uppgifter för att fördela kostnad
    • för Vidarefakturering: Belopp för vidarefakturering och Påslag
    • för Projektkoppling: Kostnadsslag, ev Anställd och Summa
  7. Klicka på Spara

Instruktion för att Ta bort rader för Vidarefakturering eller Projektkoppling

  1. Gå till sidan Fakturaattest
  2. Klicka på en faktura för att öppna den
  3. Klicka på expandern Fördela kostnader för att visa registrerade rader
  4. Klicka på en rad för att komma till redigerasidan
  5. Klicka på knappen Ta bort

Tid/Bemanning

Förra uppdateringen skrev vi om varning om anställd stämplar in vid frånvaro eller inte har något schema vid aktuell tidpunkt.

Varningen ser ut så här:

Numera finns det inställningar för detta:

Det har tillkommit en inställning för branschvana för att välja när branschvanan ska börja beräknas på anställningen.

I det fall ett datum finns under ”Räkna branschvana från datum” kommer branschvanan först att börja räknas från och med det datumet.

Detta kan t. ex. användas om en anställd har en lång anställning sedan tidigare, men där inte anställningstiden stämmer överens med den faktiska branschvanan och man istället vill lägga in ett eget ingående värde.

Lön

Ekonomi

För att säkerställa att avskrivning av inventarier sker utan något glapp i avskrivningsperioderna har vi lagt till en kontroll av om valda inventarier är avskrivna föregående period. Om det saknas avskrivning föregående period för några av inventarierna exkluderas dessa från genomförande av avskrivning.

  1. Gå till Ekonomi > Inventarier > Avskrivningar
  2. Välj period, markera de inventarier du vill göra avskrivning för och klicka på Skriv av
  3. Nu sker en kontroll av de sex valda inventarierna om föregående period är avskriven eller inte
  4. Fem av de sex inventarierna saknar avskrivning under föregående period, dessa undantas från avskrivning i den valda perioden
  5. Klicka OK och avskrivning kommer att utföras för den inventarie som har avskrivning under föregående period
  6. I listan synliggörs de undantagna inventarierna med en varningstriangel ute i högerkanten. För muspekaren över den för information om att det saknas avskrivning tidigare perioder

Försäljning

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt