Releasenyheter 2025-10-07
26 september, 2025ATF: Ny funktion för arbetstidsförkortning enligt kollektivavtal. Handböcker: Ny handbok för anställd för Webb och App i Akademin. Thermotech: Ny…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 40 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Vi har lagt fokus på enklare arbetsflöden, bättre överblick och smartare funktioner – allt för att du ska spara tid och få en tryggare vardag i SoftOne GO.
Här är några av de funktioner som finns att läsa om i våra releasenyheter nedan.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
Numera kommer du som kund få möjlighet att lämna ett omdöme gällande SoftOne App och detta sker när du öppnar någon av dessa sidor:
Ingen användare får frågan om att lämna ett omdöme förrän den nya versionen av appen är ute.
Nya användare av appen får inte detta förrän efter de använt appen en månad.
Efter detta så skickas frågan slumpmässigt till alla användare med tidsintervallet 30 – 90 dagar.
Numera när du ska öppna dina lönespecifikationer på appen så kan du använda dig av mobilens pinkod, ansiktsigenkänning eller fingeravtryck.
Bild kommer läggas till inom kort.
Vi har uppdaterat mobilappen med en efterlängtad funktion – nu kan du registrera arbetsbeskrivningen redan när du skapar en ny order.
Med denna uppdatering fungerar arbetsbeskrivningen på samma sätt i mobilappen som i webbgränssnittet – alltid synlig både i listan och inne på ordern.
Vi har gjort det enklare att planera ditt arbete direkt i mobilappen!
Förutom att du kan sortera på ordernummer, projektnummer, kund och leveransdatum kan du nu även sortera orderlistan på leveransadress i:
Det här gör det möjligt att gruppera order med samma leveransadress, vilket gör det enklare att planera arbetsdagen – särskilt för montörer som hanterar många order på samma plats.
Vi har nu förbättrat bildhanteringen i SoftOne GO mobilapp – efter önskemål från våra användare!
Om det finns flera bilder uppladdade på en order kan du nu enkelt bläddra mellan dem när du klickar in på en bild:
Bra att veta: De dokument som är uppladdade i t ex PDF format eller videos ingår inte i bläddrings funktionen i dagsläget.
Denna funktion gäller endast för er som använder ekonomisk struktur.
Numera kommer varningar visas när du försöker inaktivera en kontonivå under
Ekonomi> Redovisning> Konteringsnivåer.
Det gäller den nivå som är aktiv på en anställd under Ekonomisk tillhörighet.
Så här fungerar det:
Det finns numera ett nytt uttryck under regeldefinitioner för tidsregler. Denna ska användas med försiktighet.
Den heter * Schematid och planerad rast, och kan användas t ex vid förskjutning av rast.
Problem före ändring av tidsregel Övertid Pengar 50%.
Här är regeln uppbyggd med uttrycket ”Inte samtidigt som” *Schematid. Då blir det Övertid under den planerade rasten.
Efter ändring av tidsregeln Övertid Pengar 50%-
Här är regeln uppbyggd med uttrycket ”Inte samtidigt som” *Schematid
På vår Akademi finns nu nya dokument upplagda som vi tror ni kommer tycka vara till stor hjälp.
Titta gärna in!
På vår Akademi finns nu nya dokument upplagda som vi tror ni kommer tycka vara till stor hjälp.
Titta gärna in!
För närvarande pågår utveckling av funktion för Arbetstidsförkortning – ATF.
Detta gör vi för att stödja de som enligt kollektivavtal har bland annat 10 minuter intjänande per vecka.
(Antalet intjänade minuter kommer kunna sättas till valfritt värde för att stödja flera olika avtals arbetstidsförkortning)
Mer information kommer publiceras i kommande Releasenyheter samt på Akademin.
För närvarande pågår utveckling av funktion för Arbetstidsförkortning – ATF.
Detta gör vi för att stödja de som enligt kollektivavtal har bland annat 10 minuter intjänande per vecka.
(Antalet intjänade minuter kommer kunna sättas till valfritt värde för att stödja flera olika avtals arbetstidsförkortning)
Mer information kommer publiceras i kommande Releasenyheter samt på Akademin.
Område: Ekonomi>Export>SIE
För att underlätta förståelsen och valet av rätt SIE-export har vi lagt till en informationsruta vid varje SIE-typ. Rutan innehåller en kort beskrivning av vad respektive exporttyp omfattar, vilket gör det enklare att avgöra vilken variant som ska användas.
Denna förbättring gör exportflödet tydligare och minskar risken för felaktigt val av exporttyp.
Område: Ekonomi>Import>Connect
När ett konto saknas i samband med import får du nu ett mer utförligt felmeddelande. Detta gör det enklare att förstå vad som är fel och hur det kan åtgärdas.
Tidigare visades inget tydligt meddelande i dessa fall, vilket kunde leda till onödig förvirring.
Område: Ekonomi>Import> SIE
När en ny SIE-fil laddas upp ersätts automatiskt en tidigare uppladdad fil. All data i vyn uppdateras då med innehållet från det senaste filen, vilket säkerställer att informationen alltid baseras på den senast importerade filen.
Område: Ekonomi > Redovisning > Periodiseringar
Tidigare var det möjligt att ändra Startdatum i en periodkonteringsmall även efter att en verifikation hade kopplats. Detta kunde upplevas som missvisande eftersom datumet inte längre speglade den faktiska bokföringen.
Nu har vi förbättrat hanteringen genom att automatiskt låsa fältet Startdatum så snart en verifikation är kopplad till periodiseringen. På så sätt blir informationen mer konsekvent och risken för missförstånd minskar.
För dig som användare innebär detta en tryggare och mer pålitlig hantering av periodiseringar.
Område: Ekonomi > Rapporter>Periodkontering-konto
Rapporten Periodkontering-konto har förbättrats för att ge en mer korrekt bild av bokförda poster. Tidigare visades poster endast utifrån periodiseringsstartdatum, vilket kunde skapa oklarheter vid avstämning.
Nu visas även bokföringsdatum i rapporten. Detta gör det tydligare när fakturan faktiskt bokfördes och säkerställer att balanskonton, som t.ex. 1790 Förutbetalda kostnader, kan stämmas av korrekt.
Exempel:
Faktura med bokföringsdatum 2024-12-31 och periodiseringsstart 2025-01-01 kommer nu att visas i rapporten för december 2024 (utifrån bokföringsdatum).
Område: Ekonomi>Rapporter>Periodkontering-konto
Tidigare visades endast den senast skapade verifikationen från en periodiseringsmall i rapporten. Detta kunde skapa oklarheter när flera verifikationer genererats över tid från samma mall.
Nu har rapporten förbättrats så att alla verifikationer kopplade till en specifik periodiseringsmall visas. På så sätt får du full överblick över historiken, vilket:
Resultatet är en tydligare och mer tillförlitlig rapport som gör det enklare att följa upp både historik och nuvarande bokföring.
Ekonomi > Rapporter > Periodkontering-konto
För att göra det enklare att spåra och följa upp periodiseringsverifikationer har rapporten fått en ny kolumn: Källreferens.
Denna kolumn visar det unika löpnummer som hör till varje verifikation, vilket gör det enklare att:
Resultatet blir en mer överskådlig rapport och en smidigare användarupplevelse vid både avstämning och uppföljning.
Område: Ekonomi>Rapporter
Kontantförsäljningsfunktionen kan nu även användas för tidigare utskrivna fakturor. Detta scenario kan uppstå när en faktura har skrivits ut för en kund och kunden senare kommer in i butiken för att betala den.
När fakturan betalas med hjälp av kontantförsäljningsfunktionen markeras den som en kontantförsäljning. Tidigare har kontantförsäljningsfakturor exkluderats från rapporten Kundreskontralistan, vilket har lett till att denna typ av fakturor saknats i rapporten.
Från och med nu inkluderas kontantförsäljningsfakturor i kundreskontralistan, och fakturorna visas i listan när betalningsdatumet är senare än det valda brytdatumet.
Område: Administrera > Inställningar > Register > Checklistor
Tidigare har du endast kunnat lägga till en checklista som standard vid skapande av en ny order. Vi har nu identifierat ett växande behov av att stödja flera checklistor som ska inkluderas som standard, för att effektivisera orderarbetsflöden och säkerställa att alla relevanta uppgifter registreras från början.
Ny funktion:
Det är nu möjligt att aktivera inställningen ”Ska alltid finnas med på order” för flera checklistor.
När denna inställning är aktiverad för en eller flera checklistor, läggs de automatiskt till i varje ny beställning som skapas.
Denna funktion gör det enklare att säkerställa att alla nödvändiga checklistor är med från start och minskar risken för att viktiga uppgifter glöms bort i beställningsflödet.
Vi har förbättrat hanteringen av försäljningspriser när EDI-inköpspriser används. Tidigare användes alltid prislistans inköpspris vid omräkning, men nu har du möjlighet att kunna räkna om efter ditt inköpspris från EDI import.
En ny inställning har lagts till: ”Använd EDI-inköpspris för omräkning av försäljningspris”.
Du hittar inställningen här:
Försäljning > Inställningar > Grossister > EDI-inställningar
Fördelar
Detta säkerställer att försäljningspriser och pålägg beräknas korrekt när EDI-priser används, vilket ger mer tillförlitliga kalkyler och bättre kontroll över lönsamheten.
Vi har förbättrat funktionen för utskrift av lagervärdelista genom att ta hänsyn till det angivna till-och-med-datumet.
Vad är nytt?
Exempel
Om du skriver ut lagervärdelistan per 2025-04-30 kommer systemet att använda snittpriset från den inleverans som ligger närmast i tid före eller på detta datum.
För artikel 340005 innebär det att snittpriset blir 303,28 kr – vilket nu är det som skrivs ut i listan.
Fördelar
Detta ger en mer korrekt och tillförlitlig lagervärdering för bokslut, månadsavslut och uppföljning, baserat på de priser som faktiskt gällde vid det angivna datumet.
Nu kan du välja att få med mer detaljerad projektinformation i Rapport 62 – Projektuppföljning, grupperad med TB & TG.
Via det nya inställningsalternativet – som du hittar genom att klicka på kugghjulet i rapportvyn – kan du bocka i ”Utökad projektinformation”.
När inställningen är aktiverad visas en extra rad per projekt med följande uppgifter (om informationen finns angiven på projektet):
När inställningen inte är vald fungerar rapporten precis som tidigare – utan den extra raden.
Denna förbättring gör det enklare att få överblick över viktiga projektdata direkt i rapporten.
Vid utskrift av lagerlistor finns nu en förbättrad funktion för utskrift via rapportutskrifterna på högersidan.
Vad är nytt?
Fördelar
Detta gör det enklare att få en tydlig översikt över lagret, analysera sortimentet och följa upp saldon per produktgrupp
För kunder som använder inköpsmodulen och köper produkter i utländsk valuta blir det nu enklare att analysera sina data. En ny kolumn – Inköpspris (valuta) – har lagts till i rapporten Försäljningsstatistik.
Vad är nytt?
Varför är detta viktigt?
Du tar fram den nya kolumnen viahamburgermenyn uppe till höger och du kan som vanligt justera om kolumnerna så att du får dem i den ordning du önskar.
Vi har förbättrat hanteringen av fakturor med skattereduktion i rutinen Försäljning > Faktura > Skattereduktion.
Vad är nytt?
Det är nu möjligt att backa fakturor som av misstag har uppdaterats till nästa steg i arbetsgången.
Funktionen gäller för fakturor på fliken Ansökta.
Du kan nu:
Fakturorna flyttas tillbaka till den första fliken Ansök om skattereduktion
Fördelar
Denna förbättring gör det enkelt att rätta till felaktigt uppdaterade fakturor och säkerställer att endast korrekta fakturor går vidare i arbetsflödet.
Område: Försäljning > Faktura > Skattereduktion
Vi har tagit emot önskemål från er kunder om att kunna lägga till en intern kommentar som följer med ansökan genom hela processen – från ansökan om skattereduktion till dess att betalningen är mottagen från Skatteverket.
Så här gör du:
Denna funktion gör det enklare att hålla reda på och dokumentera viktiga interna anteckningar genom hela processen.
Nu kan du enkelt justera uppgifter i filen med skattereduktion innan den skickas till Skatteverket. Funktionen hittar du under Försäljning > Faktura > Skattereduktion.
Det här är en efterlängtad förbättring, speciellt för dig som arbetar med fastprisfakturering i affärssystemet, där det ibland krävs att filen till Skatteverket kompletteras med exempelvis antal arbetade timmar, materialkostnader eller andra uppgifter.
Så fungerar det:
När du är redo att skicka filen med fakturan till Skatteverket:
När du är klar klickar du på OK. Filen uppdateras då med dina justeringar.
Observera att ändringarna inte sparas på själva fakturorna, utan endast i den fil som genereras för utskrift och skickas till Skatteverket.
Den här förbättringen gör det lättare för dig att säkerställa att rätt information skickas.
ATF: Ny funktion för arbetstidsförkortning enligt kollektivavtal. Handböcker: Ny handbok för anställd för Webb och App i Akademin. Thermotech: Ny…
Justering av uppgifter i filen för skatteavdrag som ska skickas till Skatteverket, Nya inloggningssätt för lönespecifikationer, Bläddra bland bilder på…
Förbättrad hantering av mertid, arbetsgivaravgift på lönespecar och enklare massregistrering av anställningsdatum, attestflöde för leverantörsbetalningar, förbättrad fakturamatchning och ny rensa-funktion…
Arbetsbeskrivning synlig i appens orderlista, Tre färska guider för schema, Möjlighet att backa slutlön, Förbättrad funktion vid SIE import, Importera…
Registrering av 50% rot-avdrag i appen, Två nya analyser för Tid & Bemanning, Förbättrad fakturatolk för leverantörsfakturor, Stöd för Bygglösen…
Ange avvikande kontering i samband med attest av tid, Ny fil för varuinköp från ICA, Förbättrad tolkning av leverantörsfakturor på…
Höjt ROT-avdrag, Importera nettopriser från Ahlsells, Analys för inventarier, Räkna om kontering automatiskt vid byte av huvudtillhörighet. Klicka in för…
Uppdaterade anställningsmallar, ny analys för detaljerad dagavstämning, sätt eget värde på engångsskatt, Förbättrad SIE import, Importera nettopriser från Dahl, Solar…
Ladda upp filer och dok i appen, utbetala rörligt semestertillägg, förbättrad funktionalitet för SIE Export, systemprislista för Bevego, uppdaterade yrkeskoder…
Uppdaterade färger i periodsammanställning, schemaläggning och attest av tid, begränsa karensavdrag i tidavtal, automatiskt påslag vid vidarefakturering, förbättrad projektöversikt, ny…
Information om utgångna VVS-artiklar, ladda upp ZIP filer och automatisera dina importer, uppgifter angående sjuklön har tagits bort från rapporten…
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…