20 augusti 2020

Releasenyheter

Allmänt

  • Leverantörsfakturor
    • Laddningen av listan som visar Leverantörsfakturor har optimerats.
  • Extern artikelsök
    • Artikelsökning på kundspecifika grossistprislistor har optimerats.

SoftOne Akademi – din kunskapsbank för SoftOne® GO

I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

Tid/Bemanning

Det har nu tillkommit en kolumn för schematyp i översikten under Inställningar > Planering > Passtyper. Här visas om det finns någon schematyp kopplad till passtypen.

Det är nu möjligt att ta bort flera passtyper som inte används.
Markera ute till vänster i checkbox vilka passtyper som ska tas bort. Tryck sedan uppe till höger på Ta bort för att ta bort passtyperna.

Det är nu möjligt att göra grupperingar på olika urval för att få översikt på t ex hur många anställda som har en specifik veckoarbetstid.

Grupperingen görs genom att dra kolumnnamnet till gruppering uppe till vänster

Detta är möjligt att göra där alternativet ”Dra och släpp kolumner för att gruppera” finns.

  • Attestera tid:
    Rättning om man tidigare stämplade in innan schemat och ut schemastart så skapades ingen frånvaro under schemat.
  • Attestera tid:
    Rättning där Schematyp med faktor 0 nu inte genererar något schema i exportfil till lön
  • Godkänna ledighet:
    Rättning där griden tidigare drog ihop sig, det är nu åtgärdat.
  • Schemaplanering:
    Rättning där vid nytt pass vid dygnsbryt, där ett tidigare pass sträckt sig till dygnsbryt kom det tidigare en varning om att ”Det finns hål på dagen som inte innehåller raster, vill du fortsätta spara” trots att passet ej innehåller hål.
  • Rapportcentralen:
    Rättning vid zoom i webbläsaren visades tidigare inte all information under rapporter, det är nu åtgärdat.
  • Attestera tid:
    Rättning när man tidigare Grupperar på konto. Då hamnar det tomma avdelningar under den anställdes namn fastän det inte finns något kopplat på dessa avdelningar. Detta är nu åtgärdat.
  • Ledighetsansökan:
    Rättning där Anställd tidigare kunde ansöka om ledighet under period där det ej fanns aktiverat schema. Automatiskt mail går nu till den anställde att ansökan har stängts.
  • Schemaplanering:
    Rättning gällande Visningsfel i schemavy vid borttagen kö. När admin tog bort anställd från kö till ett ledigt pass visades fortfarande den gula linjen. Det är nu åtgärdat.
  • Förbättringar har gjorts avseende schemalagd aktivering. Kontroll att titta bakåt i tiden för att se att schema aktiverats ut.
  • Aktiveringsmail:
    Rättning där det nu går att skicka aktiveringsmeddelande till ej aktiverad användare fler gånger, samt skicka glömt användarnamn till användare som glömt sitt användarnamn.

Lön

Vi satsar på att bygga ut våra integrationer från SoftOne GO Lön till våra myndigheter och andra externa mottagare. Först ut är till Sveriges A-kassor via arbetsgivarintyg.nu. Dagens rapportfunktion kan nu ersättas med denna integration. Ett alternativ för ”Skicka till Arbetsgivarintyg.nu” kommer att finnas att bocka i under standardrapporten för arbetsgivarintyg. I samband med att utskriften görs skickas den anställdes uppgifter om lön, arbetstid, och eventuella förmåner direkt till Arbetsgivarintyg.nu där arbetsgivaren sedan har möjlighet att kontrollera och signera intyget.

Under analys är för närvarande även en integration av utmätning till Kronofogden. Häng med och använd våra nya integrationer genom att utöka er licens med modulen ”Löneintegrationstjänst Plus”. Läs mer om den nya tjänsten på https://www.softone.se/softones-serviceerbjudande/. Vilka andra löneintegrationer är viktiga för dig? Hör av dig till oss via support@softone.se!

Optimeringar har gjorts avseende laddning i löneberäkningen.

Löneartsgriden har nu fått fler kolumner. Nu visas fler inställningar i griden, som tidigare bara visades inne på lönearten.

Tidigare:

Nu:

Tillsammans med den nya gruppering (som går att läsa om under Tid/Bemanning) är det därmed möjligt att även göra användbara grupperingar, t ex möjlighet att se vilka olika lönetyper som finns:

  • Löneberäkning
    Rättning har gjorts gällande att samtliga anställda tidigare visades vid filtrering på kategori. Nu visas endast de anställda som är kopplade till kategorin.
  • Rapport till SCB (Konjunktur löner för privat sektor):
    Rapporten drog tidigare inte av sjuklönen för karensavdrag, det är nu åtgärdat

Ekonomi

På sidan Drillbara rapporter går det numera att justera bredden på kolumnerna ’Rapportgrupp’ och ’Rapportrubrik’. Tidigare var dessa kolumnbredder låsta, vilket orsakade att längre namn på grupper och rubriker inte visades fullständigt.

Tänk på att trycka på hamburgermenyn och sedan alternativet ’Kom ihåg utseende’ efter justering av bredden så att det önskade utseendet sparas till nästa gång du navigerar till sidan.

Nu är det möjligt att direkt från Leverantörslistan öppna Leverantörsöversikten i en ny flik i webbläsaren.

  1. Högerklicka på miniräknarikonen.
  2. Välj ‘Öppna länk i ny flik’.

En nyhet i Leverantörsöversikten är att sökdialogen visas automatiskt när användaren navigerar till sidan, med syftet att minimera onödiga klick. Ett undantag är när översikten öppnas från Leverantörslistan, då laddas leverantören in precis som tidigare.

Sidan Likviditetsplanering innehåller numera en graf som illustrerar företagets likviditet.

  1. Välj önskat intervall och sök fram data.
  2. Öppna expandern ’Likviditetsgraf’.
  3. Nu visas en graf över det valda intervallet. För muspekaren över punkterna för att få fram specificerad information om datumets transaktioner.

Nu är det möjligt att direkt från Kundlistan öppna Kundöversikten i en ny flik i webbläsaren.

  1. Högerklicka på miniräknarikonen.
  2. Välj ‘Öppna länk i ny flik’.

Vid överföring av kundfakturor till verifikat uppkommer ibland ett felmeddelande som visar att det finns en konteringsdifferens. Felmeddelandet har tidigare inte gett användaren vägledning om vilka fakturor som faktiskt felar, men vi har nu utfört två förbättringar kring detta:

  • Överföringen av de fakturor som inte innehåller en konteringsdiff fortgår numera. Hela överföringen stoppades tidigare upp, även om bara en faktura misslyckades.
  • Meddelandet som visas om en/flera fakturor inte lyckas föras över till verifikat har utökats med:
    • Antal fakturor som inte lyckades
    • Vilka fakturanummer som inte lyckades

En nyhet i Kundöversikten är att sökdialogen visas automatiskt när användaren navigerar till sidan, med syftet att minimera onödiga klick. Ett undantag är när översikten öppnas från Kundlistan, då laddas kunden in precis som tidigare.

På sidan Verifikat visades tidigare samtliga upplagda verifikatserier i rullgardinsmenyn. Detta har justerats så att endast de verifikatserier som är kopplade till det valda året visas.

I nedan bild visas t.ex. endast de verifikatserier som har kopplats till redovisningsåret 20170101-20171231.

Vid registrering av verifikat har det saknats info om vilket nummer verifikatet fick i samband med sparning. Detta har efterfrågats av många kunder och vi har nu implementerat en lösning.
 

När ett verifikat sparas visas nedan gula ruta med information om vilket verifikatnummer som skapats samt en knapp som möjliggör en enkel utskrift. Om ett befintligt verifikat ändras och sparas visas samma informationsruta, men med texten ’Verifikat * har uppdaterats’.

Det finns en ny inställning som avgör om ett verifikat ska ligga kvar när det har sparats eller om ett nytt, blankt verifikat ska öppnas. Inställningen återfinns vid spara-knappen i redigeringsläget av ett verifikat och användarens val sparas automatiskt när värdet i kryssrutan ändras.

  • Om kryssrutan är ibockad kommer det verifikat som har sparats fortsatt vara öppet
  • Om kryssrutan är urbockad kommer det verifikat som har sparats stängas och ett nytt verifikat öppnas (samma beteende som tidigare)
  • Inställningen kommer vara urbockad så att de användare som önskar får aktivera inställningen

  • Attest
    • Åtgärdat att det inte gick att spara en lev.faktura om användaren lade till en vidarefaktureringsrad och ej lämnade raden.
  • Betalningsvillkor
    • Rättat att nya betalningsvillkor inte visades i listan förrän efter tömning av lokal cache.
  • Budget
    • Nu går det bra att navigera i en budget genom att använda Enter och/eller Tab.
    • Vid hämtning av resultat från föregående år inkluderas numera eventuella konteringsdimensioner.
    • Texten ’Undefined’ visas inte längre i celler där en konteringsdimension inte har angivits. Nu är dessa celler blanka istället.
    • Attest: Felmeddelande när man lägger till en vidarefaktureringsrad och ej lämnar raden
  • Export
    • Vid export av exempelvis SIE-filer har vi justerat filnamnet från att inledas med XE, systemets gamla namn, till att istället börja med det nuvarande namnet GO.
  • Elektroniska utskick
    • Numera sorteras listan på sidan Elektroniska utskick fallande utifrån kolumnen ’Skickat’.
  • Fördelningskoder
    • Rättat att det inte gick att spara text i kolumnen ’Periodinfo’ på varken nya och befintliga fördelningskoder.
  • Krav
    • Nu är det möjligt att sänka respektive öka kravnivån på kreditfakturor.
  • Leverantör
    • Åtgärdat att det inte gick att spara inställningen ”Använder EDI” i redigeringsläget av en leverantör.
  • Lev.betalningar
    • Listan över betalningar uppdateras numera automatiskt efter registrering av en manuell betalning.
  • Lev.fakturor
    • Om en användare redigerar betalningsinformationen på en leverantör via en preliminär leverantörsfaktura uppdateras fakturan direkt med den nya informationen.
    • Nu uppdateras listan över lev.fakturor automatiskt efter användning av funktionen ’Spara som definitiv’.
    • I de fall som en leverantör skickar en e-faktura med en fakturabild i bildformat (t.ex. JPG istället för PDF) visas denna numera som en ”riktig” fakturabild i gränssnittet. Tidigare bifogades fakturabilden endast under expandern Dokument på leverantörsfakturan.
  • Periodkonteringar
    • Åtgärdat att användaren behövde tömma den lokala cachen för att kunna använda en nyupplagd periodkontering.
    • Vid upplägg av en ny periodkonteringsmall är standardvärdet i fältet ’Dag i perioden’ numera 31 istället för 28. Vi har även begränsat att det endast går att ange datumet 1-31 i detta fält och om användaren råkar ange ett större värde justeras det automatiskt till 31.
  • Rapporter
    • Rättat att bruttovinsten summerades felaktigt i budgetkolumnen i resultatrapport 8333.
  • Verifikat/Verifikatmallar
    • Nu fungerar det att öppna ett befintligt verifikat samtidigt som ett nytt verifikat.

Försäljning

Nu är det möjligt att direkt från Kundlistan öppna Kundöversikten i en ny flik i webbläsaren.

  1. Högerklicka på miniräknarikonen.
  2. Välj ‘Öppna länk i ny flik’.

En nyhet i Kundöversikten är att sökdialogen visas automatiskt när användaren navigerar till sidan, med syftet att minimera onödiga klick. Ett undantag är när översikten öppnas från Kundlistan, då laddas kunden in precis som tidigare.

Under den gångna utvecklingsperioden har två förbättringar kring avtalstyp på order utförts:

  1. Avtalstyp ändras automatiskt från ’Löpande’ till ’Fastpris’ om en fastprisartikel registreras.
  2. Det går inte att byta från avtalstyp ’Fastpris’ till ’Löpande’ om det finns en fastprisartikel på ordern. Om användaren försöker ändra typen visas nedan varning och fastprisraden måste alltså först tas bort om avtalstypen önskas ändras till ’Löpande’.

Nu finns det en genväg för att skapa en faktura direkt vid klarmarkering av artikelrader på en order. Följ nedan steg för att testa den nya funktionen.

  1. Navigera till Försäljning > Inställningar > Försäljning > Inställningar.
  2. Aktivera inställningen ’Fråga om skapa faktura vid klarmarkering av order’.
  3. Öppna valfri order.
  4. Klarmarkera en eller flera artikelrader.
  5. Nu visas nedan dialog. Användaren får tre alternativ: att avvakta med att skapa en faktura, att skapa en definitiv faktura eller att skapa en preliminär faktura.

Om en order har förts över från ett avtal visas detta numera på ordern under expandern Spårning.

Spårningen ger ökad tydlighet och möjlighet att följa orderns ursprung. Användaren kan öppna upp avtalet i en ny flik genom att trycka på pennan på spårningsraden.

Företag som arbetar i projektform vill ofta få in kostnader via leverantörsfaktura istället för orderbekräftelse då detta innebär ett mer korrekt pris. Med detta som bakgrund har vi utvecklat en ny inställning på ordernivå som gör det möjligt att förhindra att orderbekräftelser förs in på ordern automatiskt när de inkommer via EDI, alternativt att de inkommer med 0 kr i inköps- och försäljningspris.
 
 

I redigeringsläget av en order finns en ny rullgardinsmeny benämnd ’EDI’ under expandern Villkor. Här finns tre olika alternativ beroende på önskat utfall:
  • Blank (innebär att grundinställningarna för EDI används)
  • Förhindra automatisk överföring från EDI till order
  • Tillåt överföring från EDI till order men sätt priser till 0

I redigeringsläget av en order finns nyheten att kunna skriva ut en utläggsrapport direkt från expandern Utlägg. Rapporten specificerar utläggen vad gäller anställd, antal, tid, belopp etc. Följ nedan steg för att testa den nya funktionen:

  1. Navigera till Försäljning > Rapporter > Rapporter.
  2. Tryck på plustecknet för att lägga till systemrapporten ’Utläggsrapport’.
  3. Navigera sedan till Försäljning > Inställningar > Försäljning > Inställningar.
  4. Ange den nytillagda rapporten i fältet ’Standard utläggsmall’ under rubriken Utskrift.
  5. Navigera nu till valfri order som innehåller utlägg.
  6. Öppna expandern Utlägg och tryck på utskriftsknappen.
  7. Nu skrivs en specifikation innehållandes alla utlägg som registrerats i den valda ordern ut.
Nästa steg
I nästa steg kommer vi, precis som för tidboken, göra det möjligt att automatiskt bifoga utläggsrapporten till kundfaktura-blanketten. Tillsvidare får användaren bifoga rapporten på fakturan manuellt.

En nyhet på sidan Tidrapport är att det går att se frånvaro som har planerats/registrerats i modulen Personal, exempelvis sjukfrånvaro eller ledighet. Detta kan vara användbart för att enklare stämma av all registrerad tid mot schematid och på så sätt kontrollera att ingen tid har missats att registreras.

Tidrapporten innehåller nu tre olika sökalternativ:

  • Sök
    • Vanlig sökning (samma beteende som tidigare, endast tider registrerade i modulen Försäljning visas)
  • Sök (inkl. planerad frånvaro)
    • Samma sökning som ovan, men inklusive planerad frånvaro
  • Gruppera på datum (inkl. planerad frånvaro)
    • Gruppering precis som tidigare, men inklusive planerad frånvaro

Orderplaneringen har fått ett litet tillägg i form av mer automatik vid registrering av estimerad och återstående tid:

  • Det antal timmar som anges i fältet ’Estimerad tidsåtgång’ föreslås numera automatiskt i fältet ’Återstående tid’.
  • Detta sker både i de fall som båda fälten är 0 och vid korrigering av tiderna i efterhand när den återstående tiden redan har börjat betas av. I det sistnämnda scenariot är det andelen som anges på ’Estimerad tidsåtgång’ som adderas/subtraheras på/från ’Återstående tid’, med syftet att användaren ska slippa räkna ut mellanskillnaden själv.

En nyhet i Projektöversikten är att sökdialogen visas automatiskt när användaren navigerar till sidan. När dialogen har öppnats är textmarkören placerad i fältet ’Nummer’ för att det ska vara enkelt att påbörja sökningen efter önskat projekt. Syftet med utvecklingen är att minimera antalet överflödiga klick.

Två undantag är när Projektöversikten öppnas från Projektlistan eller från en order, då laddas projektet in precis som tidigare.

  • Artikelrader
    • Knappen ’Fördela kontering’ har dolts från redigeringsläget av artikelrader som avser lyft. Detta beror på att lyft får ett värde och en kontering först efter överföring till kundfaktura. Knappen visas fortsatt för dessa rader på kundfaktura, då det är här som avvikande kontering ska anges för lyftrader om så önskas.
    • Rättat att funktionen ’Fördela kontering’ kunde orsaka en differens på 1 öre om beloppet som fördelades innehöll decimaler.
    • Tidigare visades artiklar som sökts fram i den externa artikelsöken inte i den interna artikellistan förrän efter sparning av exempelvis en order. Nu visas dessa artiklar i artikellistan så fort de har lagts till en gång, dvs. redan innan sparning.
  • Avtal
    • Rättat att nästa fakturadatum inte justeras korrekt vid ändring av startdatum till ett kommande år.
    • Nu är prisuppdatering av avtal begränsad till antingen procent eller belopp per höjning. Tidigare gick det att välja båda samtidigt vilket orsakade inkorrekta prishöjningar.
  • Beställarinloggning
    • Diverse justeringar kring konceptet beställarinloggning och dess behörigheter har utförts.
  • EDI
    • Åtgärdat att försäljningspriset på artiklar som inkommit via EDI visade för många decimaler efter ändring av artikelns påläggsprocent.
  • Försäljningsstatistik
    • Optimerat långa laddningstider vid hämtning av data på sidan Försäljningsstatistik.
    • Nu visas data i kolumnerna som avser kategorier (Order-, Offert- och Avtalskategori).
  • Kundfakturor
    • Numera sparas ändringar av bokföringsdatum på kundfakturor. Tidigare återgick ett ändrat bokföringsdatum till att visa fakturadatumet efter sparning.
    • Åtgärdat uppkomsten av en konteringsdiff om användaren ändrade antal och/eller belopp innan sparning av krediterad faktura.
  • Order
    • Åtgärdat att svaren i en checklista inte rensades bort vid kopiering av en order.
    • Vid överföring av order till faktura följer nu ändring av bokföringsdatum med till fakturan.
    • Rättat att det ibland uppstod en timeout vid användning av funktionen ’Visa kopplade tidrader’ på en artikelrad innehållandes stora mängder av tidrader.
    • Vid borttagning av en order som fakturerats visades tidigare ett tomt felmeddelande. Nu innehåller felmeddelandet information om att ordern ej kan tas bort i och med att den har förts över till faktura.
  • Order/Offerter/Avtal/Kundfakturor
    • Framöver kommer kunduppgifter uppdateras korrekt vid byte av kund på något av de fyra olika underlagen. Observera att detta endast avser kunduppgifter såsom e-postadress, fakturaadress och referens och att det inte gäller kundspecifika priser.
    • Om en användare redigerar kundkortet på t.ex. en order kommer dessa uppgifter numera även uppdateras på ordern.
    • Nu uppdateras en sparad HUS-avdragsrad där beloppet har ändrats i redigeringsläget av artikelraden.
  • Tidrapport
    • Rättat att ordrar som öppnades från sidan Tidrapport inte laddades korrekt.
    • Vid export av tider (via expandern Tid- och projektredovisning på order eller via sidan Tidrapport) till Excel formateras tiderna numera som timmar.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt