7 oktober 2025

Releasenyheter

Nyheter i SoftOne GO

  • ATF: Ny funktion för arbetstidsförkortning enligt kollektivavtal.
  • Handböcker: Ny handbok för anställd för Webb och App i Akademin.
  • Rapporter: Engelska versioner, förbättrad kontosökning och en helt ny ÄTA-log.
  • Order/Faktura: Excelimport av artiklar, fakturajournal-knapp och tydligare deltagarvy.
  • Thermotech: Ny VVS-grossist med automatisk prisuppdatering och EDI-stöd.

Läs mer under respektive rubrik nedan

Allmänt

Inga nyheter inom området Allmänt i denna release.

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

  • Order – ROT: Vid skapande av ROT-avdrag på en order så la sig tangentbordet över fälten vilket gjorde att man inte kunde se fälten som låg längst ner i listan. Detta är nu rättat.

  • Order – Artiklar: Behörighet som styr att man inte får se priser på artiklar slog inte alltid igenom. Detta är nu rättat och behörighet respekteras.

  • Order – Momstyp: Felaktig momstyp kan i vissa fall ha visats i appen när man använt en ordermall. Nu fungerar det så här: Momstyp hämtas i första hand från ordermall – om ingen mall är vald kommer momstypen hämtas från kunden.​​​​​

  • Tidrapportering: När man registrerar tid via tidrapporten och klickar på ett datum så blir det numera det datumet och inte dagens datum som tidigare. 

Tid/Bemanning

Nu finns funktionen arbetstidsförkortning i SoftOne.

Arbetstidsförkortning är ett system som syftar till att förkorta arbetstiden för de anställda. Det är kollektivavtalen som reglerar arbetstidsförkortningen.

Förkortningen kan antingen schemaläggas, eller tjänas in som ledighet att ta ut när det passar.

Kollektivavtalet definierar hur många minuter per vecka som en heltidsarbetande anställd kan tjäna in. Dessa samlas i ett saldo, ”ATF-tidbank”.

Saldot kan avstämmas mot ett tröskelvärde, vanligtvis årsvis.
Den tid i saldot som överskrider tröskelvärdet kan betalas ut i pengar eller avsättas till pension.  

Funktionen för avstämning är fortfarande under utveckling och kommer levereras senare under hösten.

Under SoftOne Akademin hittar du en handbok om hur du sätter upp arbetstidsförkortning på ditt företag.
Länk till dokumentationen finner du under nästa rubrik.

På vår Akademi har vi publicerat dokumentation för den nya funktionen  Arbetstidsförkortning – ATF.

Ett tillägg: För tidkunder som ska exportera tid till externt system behövs en ny löneart skapas upp och kopplas på närvarotidkoden ATF inarbetat.
Dokumentationen kommer uppdateras med ett avsnitt avseende detta samt uppdateras med avsnitt för Avstämning när denna släpps till release.

SoftOne GO – Arbetstidsförkortning

 

På vår Akademi finns nu nya dokument upplagda som vi tror ni kommer tycka vara till stor hjälp. 
Titta gärna in!

SoftOne GO Webb – Handbok för anställd

SoftOne GO App – Handbok för anställd

Område: Personal > Inställningar > Planering > Schematyper

Under schematyper och inställningar fanns tidigare en text:

  • Skall ej komma med på bilagan till anställningsbeviset.

    261

Denna text är ändrad till:

  • Exkludera från kontrakterad tid.
    262

Vi har uppgraderat till senaste Angular-version; från 17 till 20.

Lön

Nu finns funktionen arbetstidsförkortning i SoftOne.

Arbetstidsförkortning är ett system som syftar till att förkorta arbetstiden för de anställda. Det är kollektivavtalen som reglerar arbetstidsförkortningen.

Förkortningen kan antingen schemaläggas, eller tjänas in som ledighet att ta ut när det passar.

Kollektivavtalet definierar hur många minuter per vecka som en heltidsarbetande anställd kan tjäna in. Dessa samlas i ett saldo, ”ATF-tidbank”.

Saldot kan avstämmas mot ett tröskelvärde, vanligtvis årsvis.
Den tid i saldot som överskrider tröskelvärdet kan betalas ut i pengar eller avsättas till pension.  

Funktionen för avstämning är fortfarande under utveckling och kommer levereras senare under hösten.

Under SoftOne Akademin hittar du en handbok om hur du sätter upp arbetstidsförkortning på ditt företag.
Länk till dokumentationen hittar du under nästa rubrik.

På vår Akademi har vi publicerat dokumentation för den nya funktionen  Arbetstidsförkortning – ATF.

Ett tillägg: För tidkunder som ska exportera tid till externt system behövs en ny löneart skapas upp och kopplas på närvarotidkoden ATF inarbetat.
Dokumentationen kommer uppdateras med ett avsnitt avseende detta samt uppdateras med avsnitt för Avstämning när denna släpps till release.

SoftOne GO – Arbetstidsförkortning 

Ekonomi

Område: Ekonomi/ Import/Connect

Tidigare:
Efter att en fil importerats låg fönstret ”Drag och släpp fil här” fortfarande kvar. Detta skapade ibland förvirring, eftersom det kunde uppfattas som att importen inte hade genomförts.

Nu:
Fönstret ”Drag och släpp fil här” tas automatiskt bort när filen har importerats.

Fördelar:

  • Tydligare användarflöde: Det blir direkt tydligt att importen är slutförd.
  • Mindre risk för missförstånd: Användaren ser att filen inte behöver laddas upp igen.
  • Förbättrad användarupplevelse: Ett mer logiskt och smidigt gränssnitt.

Connect drag and drop 

Område: Ekonomi/Rapporter & Analys/Huvudbok 2 Dim

Tidigare:
Användare kunde inte ange inaktiva kontonummer i sökförslaget. Om det inmatade värdet inte fanns som alternativ, rensades det automatiskt.

Nu:
Användare kan nu skriva in vilket kontointervall som helst – därmed även inaktiva konton som har ett utfall.
Det inmatade värdet används ändå för att filtrera data, vilket ger större flexibilitet och en smidigare arbetsprocess.

Fördelar:

  • Flexiblare sökning: Möjlighet att filtrera även på inaktiva.
  • Tidsbesparande: Användare slipper avbryta och uppdatera konton för att kunna söka.
  • Bättre analysmöjligheter: Ger en mer komplett bild vid granskning och rapportering.
  • Förbättrad användarupplevelse: Mindre frustration och färre avbrott i arbetsflödet.

Hb urvalHb dim

Område: Ekonomi/Rapporter

Följande rapporter finns nu tillgängliga i engelsk version:

  • Resultatrapport
  • Balansrapport 
  • Resultatrapport med jämförelseår 
  • Resultatrapport Månadsöversikt 

Fördelar:

  • Underlättar för engelskspråkiga användare.
  • Förbättrar samarbetet i internationella team.
  • Gör rapporteringen tydligare och mer tillgänglig globalt.
  • Inventarier-Flera rättelser har gjorts i inventariehanteringen – bland annat kan avskrivna inventarier nu säljas, preliminära inventarier ändras till aktiva, och koppling till leverantörsfakturor fungerar som det ska.

  • Periodiseringar-Hämtning av underlag fungerar nu korrekt vid periodisering, och periodiseringar kan sparas utan problem.

  • Integrationer-Export av fakturor till Fortnox fungerar nu som det ska.

Försäljning

En ny och förbättrad importfunktion har utvecklats som gör det möjligt att importera artiklar direkt till order, faktura, offert eller avtal.

Med den nya funktionen blir det enklare och snabbare att hantera större mängder artiklar – du kan enkelt importera dem från en Excel-fil och få dem inlagda på rätt plats i systemet. Detta ger en smidigare arbetsprocess, minimerar manuellt arbete och säkerställer att rätt information följer med i varje steg.

Så här gör du

För att använda funktionen behöver du:

1. Gå till: Inställningar > Försäljning > Inställningar och bocka i Importera artikelrader

Excel inställning

2. Ladda ner Excel-mallen “Artikelimport”. Det gör du via Försäljning > Import > Excel. 
De fält som är gulmarkerade är tvingande och dessa ska vara ifyllda. De övriga kolumnerna lämnas orörda.

Excel första

Viktigt:
Innan du importerar måste du ta bort den första raden i Excel-filen (rubrikraden).
Om den ligger kvar kommer importen inte att kunna genomföras korrekt.

Artikelimport andra

Gå till det avsnittet du önskar importera dina artiklar och välj Funktion och Importera rader. Excel 2

Område: Försäljning > Faktura > Fakturor

Vi nu lagt till möjligheten att skriva ut en Fakturajournal direkt i översikten.

Funktionaliteten och utseendet motsvarar den redan befintliga knappen för Leverantörsfakturajournal, vilket gör det enklare och mer konsekvent att arbeta med både kund- och leverantörsfakturor.Kundfakturajournal

Vi är glada att kunna presentera ett nytt grossistsamarbete – Thermotech. Som första steg innebär detta att artiklar inom VVS nu finns tillgängliga i SoftOne GO.

Vi kommer även att automatiskt uppdatera deras prislistan i SoftOne GO och  dessutom finns stöd för import av orderbekräftelser via EDI.

Thermotech blir valbar bland grossistprislistorna under: Försäljning > Inställningar > Grossister > Grossistprislistor.

Så här aktiverar du grossistprislistan:

  1. Avmarkera checkboxen Aktiv längst till vänster i rubriken för grossistprislistor för att visa även inaktiva grossister.
  2. Välj önskad grossist under tratten vid grossistprislista.
  3. Markera Aktiv på raden till vänster.
  4. Spara genom att klicka på diskettknappen uppe till höger i rubriken.

Thermotec prislista

När aktiveringen är klar kan du söka efter artiklar från Thermotech i den externa artikelsökningen i SoftOne GO.

För att få ett komplett pris i order- och fakturaregistreringen behöver du även importera ett rabattbrev från grossisten under Försäljning > Import > Rabattbrev/Nettopris.

Thermotech rabattbrev 1

Thermotech rabattbrev 2

I översiktsvyn för Order / Offert / Avtal / Faktura visas nu användare som är markerade både som deltagare och ansvarig i båda kolumnerna – Deltagare respektive Ansvarig.

Detta säkerställer att deltagare alltid syns i deltagarkolumnen, även om de samtidigt är markerade som ansvariga.

Förbättringen ger en tydligare översikt och minskar risken att missa viktiga deltagare i listvyn.

Deltagare visas i deltagarkolumnen

Många av er arbetar med fastprisorder som innehåller ett fast eller överenskommet pris, vilket kan faktureras i delsummor, så kallade dellyft.

När en faktura skrivs ut för ett dellyft visas även en ruta längst ner med en avräkning av dellyften mot en anbudssumma.

Tidigare har anbudssumman endast visats på fakturautskriften om ordern avsåg ett fastpris. Nu har vi gjort en förbättring som innebär att anbudssumman för ordern även visas på löpande order när dessa faktureras i dellyft.

Anbudssumma på faktura utan fastpris

Det finns nu en ny inställning för rapporten Inventeringsunderlag på högersidan under försäljningsrapporter (via rapportens kugghjul).

Med den nya inställningen kan du välja att undanta artiklar med lagerantal 0 vid utskrift. Detta görs enkelt genom att markera checkboxen och spara rapportens inställningar.

Lagerartiklar med 0

Det finns även en ny inställning för rapporterna Lagerlista, Lagersaldolista och Lagervärdelista.

Med denna funktion kan du välja att undanta artiklar utan lagersaldo per angivet t.o.m.-datum vid utskriften. Detta görs enkelt genom att markera checkboxen och spara rapportens inställningar.

Undanta artiklar utan saldo

I rapporten Ordersammanställning går det nu att välja att sortera på  Projektnummer.

Sorteringen är numerisk och stigande, vilket gör det möjligt att enklare granska, jämföra och exportera rapporten baserat på projektnummer.

Denna förbättring ger ökad tydlighet och gör rapporten mer användarvänlig.

Sortering projektnummer      Sortering projektnummer utfall

Område: Försäljning/Projekt/Översikt

De ordrar som registreras med ordertypen ÄTA kan nu skrivas ut i en egen rapportsammanställning för projektet och används för att få fram alla tilläggs arbeten som har utförts på projektet.
 
För att få tillgång till rapporten så måste du spara ner den i din rapportpaket om du inte tidigare har gjort det. 
 
Så här gör du:
  1. Gå till rapporter på höger sida och välj fliken Rapporter
  2. Bocka i Visa även ej upplagda rapporter
  3. Skriv ordet ÄTA i sökfältet 
  4. Klicka på rapporten och och ett redigerar-fönster öppnas
  5. Ge rapporten ett valfritt nummer
  6. Välj roller som ska få tillgång till denna rapport
  7. Spara
 
Äta
 
 

Så här fungerar det:

    • Sök fram det aktuella projektet som önskas följa upp under försäljning > projekt > projektöversikt 

    • Klicka på hämta data

    • Klicka på knappen för projektrapporter och välj ÄTA-logg.

    Projektrapporter

    Äta log

    • Utskriften av ÄTA-loggen visar en sammanställning över projektets alla tilläggs arbeten.
    • Det är de ordrar som har registrerats på projektet med ordertypen ÄTA.

    Äta ordrar

    Rapporten innehåller följande uppgifter från respektive order:

  • ordernummer
  • orderdatum
  • beställningsdatum
  • beskrivningen av arbetet i fältet märkning
  • totala försäljningsbeloppet
  • info om ordern fakturerats till kund

Äta log rapport

Vi fortsätter förbättringsarbetet i gränssnittet att flytta våra utskrifter från vänster till höger sida i Softone.
Den nya placeringen innebär inte bara en tydligare struktur – den gör det också enklare att hitta och arbeta vidare med dina utskrifter.

Tillgängliga även efter utskriftstillfället

När du har gjort en utskrift ligger PDF-filen nu kvar på höger sida.
Du kan:

  • Öppna PDF-filen på nytt.
  • Högerklicka på PDF-symbolen för att till exempel öppna urvalet igen, ändra period eller skriva ut samma rapport på nytt – även efter att du gjort justeringar, exempelvis ändrat en verifikation.

Utskrift 1

Den här förändringen har tidigare gjorts för våra rapportutskrifter.
Nu omfattar den även utskrifter som görs direkt i olika avsnitt, till exempel:

Utskrift 2

    • Avtal
    • Offert
    • Order
    • Fakturor

 

 

Här hittar du utskrifterna

Utskrifterna når du via ikonen med arket för utskrifter på höger sida i menyerna.
Du kan också som tidigare öppna filen under “Uppladdade filer” högst upp till höger i webbläsaren – ett alternativ många användare uppskattar för att det går snabbt och smidigt

Utskrift 3

Utskrift 4

🐞 Buggfixar och förbättringar

Flera fel har rättats till för att förbättra användarupplevelsen och säkerställa korrekt funktion i systemet.

Korrigeringar

  • ”Lägg till rad”-knappen har åtgärdats och fungerar nu som förväntat.

  • Offert: Delbeloppet i artikellistan räknas inte längre dubbelt i offertens totalbelopp.

  • Kundfakturor: Momsammanställningen visar nu korrekta värden.

  • Avtal: Betalningstjänst visas nu korrekt i avtalsöversikten.

  • Order: Fältet ”Återstår att fakturera” visar nu 0 efter att alla rader fakturerats.

Arkiv

Blue object
Red object

Vi hjälper dig att hitta rätt