Releasenyheter 2025-10-07
26 september, 2025ATF: Ny funktion för arbetstidsförkortning enligt kollektivavtal. Handböcker: Ny handbok för anställd för Webb och App i Akademin. Thermotech: Ny…
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 40 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Läs mer under respektive rubrik nedan
Inga nyheter inom området Allmänt i denna release.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig samma dag som webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
Order – ROT: Vid skapande av ROT-avdrag på en order så la sig tangentbordet över fälten vilket gjorde att man inte kunde se fälten som låg längst ner i listan. Detta är nu rättat.
Order – Artiklar: Behörighet som styr att man inte får se priser på artiklar slog inte alltid igenom. Detta är nu rättat och behörighet respekteras.
Order – Momstyp: Felaktig momstyp kan i vissa fall ha visats i appen när man använt en ordermall. Nu fungerar det så här: Momstyp hämtas i första hand från ordermall – om ingen mall är vald kommer momstypen hämtas från kunden.
Tidrapportering: När man registrerar tid via tidrapporten och klickar på ett datum så blir det numera det datumet och inte dagens datum som tidigare.
Nu finns funktionen arbetstidsförkortning i SoftOne.
Arbetstidsförkortning är ett system som syftar till att förkorta arbetstiden för de anställda. Det är kollektivavtalen som reglerar arbetstidsförkortningen.
Förkortningen kan antingen schemaläggas, eller tjänas in som ledighet att ta ut när det passar.
Kollektivavtalet definierar hur många minuter per vecka som en heltidsarbetande anställd kan tjäna in. Dessa samlas i ett saldo, ”ATF-tidbank”.
Saldot kan avstämmas mot ett tröskelvärde, vanligtvis årsvis.
Den tid i saldot som överskrider tröskelvärdet kan betalas ut i pengar eller avsättas till pension.
Funktionen för avstämning är fortfarande under utveckling och kommer levereras senare under hösten.
Under SoftOne Akademin hittar du en handbok om hur du sätter upp arbetstidsförkortning på ditt företag.
Länk till dokumentationen finner du under nästa rubrik.
På vår Akademi har vi publicerat dokumentation för den nya funktionen Arbetstidsförkortning – ATF.
Ett tillägg: För tidkunder som ska exportera tid till externt system behövs en ny löneart skapas upp och kopplas på närvarotidkoden ATF inarbetat.
Dokumentationen kommer uppdateras med ett avsnitt avseende detta samt uppdateras med avsnitt för Avstämning när denna släpps till release.
SoftOne GO – Arbetstidsförkortning
På vår Akademi finns nu nya dokument upplagda som vi tror ni kommer tycka vara till stor hjälp.
Titta gärna in!
Område: Personal > Inställningar > Planering > Schematyper
Under schematyper och inställningar fanns tidigare en text:
Denna text är ändrad till:
Vi har uppgraderat till senaste Angular-version; från 17 till 20.
Nu finns funktionen arbetstidsförkortning i SoftOne.
Arbetstidsförkortning är ett system som syftar till att förkorta arbetstiden för de anställda. Det är kollektivavtalen som reglerar arbetstidsförkortningen.
Förkortningen kan antingen schemaläggas, eller tjänas in som ledighet att ta ut när det passar.
Kollektivavtalet definierar hur många minuter per vecka som en heltidsarbetande anställd kan tjäna in. Dessa samlas i ett saldo, ”ATF-tidbank”.
Saldot kan avstämmas mot ett tröskelvärde, vanligtvis årsvis.
Den tid i saldot som överskrider tröskelvärdet kan betalas ut i pengar eller avsättas till pension.
Funktionen för avstämning är fortfarande under utveckling och kommer levereras senare under hösten.
Under SoftOne Akademin hittar du en handbok om hur du sätter upp arbetstidsförkortning på ditt företag.
Länk till dokumentationen hittar du under nästa rubrik.
På vår Akademi har vi publicerat dokumentation för den nya funktionen Arbetstidsförkortning – ATF.
Ett tillägg: För tidkunder som ska exportera tid till externt system behövs en ny löneart skapas upp och kopplas på närvarotidkoden ATF inarbetat.
Dokumentationen kommer uppdateras med ett avsnitt avseende detta samt uppdateras med avsnitt för Avstämning när denna släpps till release.
Område: Ekonomi/ Import/Connect
Tidigare:
Efter att en fil importerats låg fönstret ”Drag och släpp fil här” fortfarande kvar. Detta skapade ibland förvirring, eftersom det kunde uppfattas som att importen inte hade genomförts.
Nu:
Fönstret ”Drag och släpp fil här” tas automatiskt bort när filen har importerats.
Fördelar:
Område: Ekonomi/Rapporter & Analys/Huvudbok 2 Dim
Tidigare:
Användare kunde inte ange inaktiva kontonummer i sökförslaget. Om det inmatade värdet inte fanns som alternativ, rensades det automatiskt.
Nu:
Användare kan nu skriva in vilket kontointervall som helst – därmed även inaktiva konton som har ett utfall.
Det inmatade värdet används ändå för att filtrera data, vilket ger större flexibilitet och en smidigare arbetsprocess.
Fördelar:
Område: Ekonomi/Rapporter
Följande rapporter finns nu tillgängliga i engelsk version:
Fördelar:
Inventarier-Flera rättelser har gjorts i inventariehanteringen – bland annat kan avskrivna inventarier nu säljas, preliminära inventarier ändras till aktiva, och koppling till leverantörsfakturor fungerar som det ska.
Periodiseringar-Hämtning av underlag fungerar nu korrekt vid periodisering, och periodiseringar kan sparas utan problem.
Integrationer-Export av fakturor till Fortnox fungerar nu som det ska.
En ny och förbättrad importfunktion har utvecklats som gör det möjligt att importera artiklar direkt till order, faktura, offert eller avtal.
Med den nya funktionen blir det enklare och snabbare att hantera större mängder artiklar – du kan enkelt importera dem från en Excel-fil och få dem inlagda på rätt plats i systemet. Detta ger en smidigare arbetsprocess, minimerar manuellt arbete och säkerställer att rätt information följer med i varje steg.
Så här gör du
För att använda funktionen behöver du:
1. Gå till: Inställningar > Försäljning > Inställningar och bocka i Importera artikelrader
2. Ladda ner Excel-mallen “Artikelimport”. Det gör du via Försäljning > Import > Excel.
De fält som är gulmarkerade är tvingande och dessa ska vara ifyllda. De övriga kolumnerna lämnas orörda.
Viktigt:
Innan du importerar måste du ta bort den första raden i Excel-filen (rubrikraden).
Om den ligger kvar kommer importen inte att kunna genomföras korrekt.
Gå till det avsnittet du önskar importera dina artiklar och välj Funktion och Importera rader.
Område: Försäljning > Faktura > Fakturor
Vi nu lagt till möjligheten att skriva ut en Fakturajournal direkt i översikten.
Funktionaliteten och utseendet motsvarar den redan befintliga knappen för Leverantörsfakturajournal, vilket gör det enklare och mer konsekvent att arbeta med både kund- och leverantörsfakturor.
Vi är glada att kunna presentera ett nytt grossistsamarbete – Thermotech. Som första steg innebär detta att artiklar inom VVS nu finns tillgängliga i SoftOne GO.
Vi kommer även att automatiskt uppdatera deras prislistan i SoftOne GO och dessutom finns stöd för import av orderbekräftelser via EDI.
Thermotech blir valbar bland grossistprislistorna under: Försäljning > Inställningar > Grossister > Grossistprislistor.
Så här aktiverar du grossistprislistan:
När aktiveringen är klar kan du söka efter artiklar från Thermotech i den externa artikelsökningen i SoftOne GO.
För att få ett komplett pris i order- och fakturaregistreringen behöver du även importera ett rabattbrev från grossisten under Försäljning > Import > Rabattbrev/Nettopris.
I översiktsvyn för Order / Offert / Avtal / Faktura visas nu användare som är markerade både som deltagare och ansvarig i båda kolumnerna – Deltagare respektive Ansvarig.
Detta säkerställer att deltagare alltid syns i deltagarkolumnen, även om de samtidigt är markerade som ansvariga.
Förbättringen ger en tydligare översikt och minskar risken att missa viktiga deltagare i listvyn.
Många av er arbetar med fastprisorder som innehåller ett fast eller överenskommet pris, vilket kan faktureras i delsummor, så kallade dellyft.
När en faktura skrivs ut för ett dellyft visas även en ruta längst ner med en avräkning av dellyften mot en anbudssumma.
Tidigare har anbudssumman endast visats på fakturautskriften om ordern avsåg ett fastpris. Nu har vi gjort en förbättring som innebär att anbudssumman för ordern även visas på löpande order när dessa faktureras i dellyft.
Det finns nu en ny inställning för rapporten Inventeringsunderlag på högersidan under försäljningsrapporter (via rapportens kugghjul).
Med den nya inställningen kan du välja att undanta artiklar med lagerantal 0 vid utskrift. Detta görs enkelt genom att markera checkboxen och spara rapportens inställningar.
Det finns även en ny inställning för rapporterna Lagerlista, Lagersaldolista och Lagervärdelista.
Med denna funktion kan du välja att undanta artiklar utan lagersaldo per angivet t.o.m.-datum vid utskriften. Detta görs enkelt genom att markera checkboxen och spara rapportens inställningar.
I rapporten Ordersammanställning går det nu att välja att sortera på Projektnummer.
Sorteringen är numerisk och stigande, vilket gör det möjligt att enklare granska, jämföra och exportera rapporten baserat på projektnummer.
Denna förbättring ger ökad tydlighet och gör rapporten mer användarvänlig.
Område: Försäljning/Projekt/Översikt
Så här fungerar det:
Sök fram det aktuella projektet som önskas följa upp under försäljning > projekt > projektöversikt
Klicka på hämta data
Klicka på knappen för projektrapporter och välj ÄTA-logg.
Rapporten innehåller följande uppgifter från respektive order:
Vi fortsätter förbättringsarbetet i gränssnittet att flytta våra utskrifter från vänster till höger sida i Softone.
Den nya placeringen innebär inte bara en tydligare struktur – den gör det också enklare att hitta och arbeta vidare med dina utskrifter.
När du har gjort en utskrift ligger PDF-filen nu kvar på höger sida.
Du kan:
Den här förändringen har tidigare gjorts för våra rapportutskrifter.
Nu omfattar den även utskrifter som görs direkt i olika avsnitt, till exempel:
Utskrifterna når du via ikonen med arket för utskrifter på höger sida i menyerna.
Du kan också som tidigare öppna filen under “Uppladdade filer” högst upp till höger i webbläsaren – ett alternativ många användare uppskattar för att det går snabbt och smidigt
🐞 Buggfixar och förbättringar
Flera fel har rättats till för att förbättra användarupplevelsen och säkerställa korrekt funktion i systemet.
Korrigeringar
”Lägg till rad”-knappen har åtgärdats och fungerar nu som förväntat.
Offert: Delbeloppet i artikellistan räknas inte längre dubbelt i offertens totalbelopp.
Kundfakturor: Momsammanställningen visar nu korrekta värden.
Avtal: Betalningstjänst visas nu korrekt i avtalsöversikten.
Order: Fältet ”Återstår att fakturera” visar nu 0 efter att alla rader fakturerats.
ATF: Ny funktion för arbetstidsförkortning enligt kollektivavtal. Handböcker: Ny handbok för anställd för Webb och App i Akademin. Thermotech: Ny…
Justering av uppgifter i filen för skatteavdrag som ska skickas till Skatteverket, Nya inloggningssätt för lönespecifikationer, Bläddra bland bilder på…
Förbättrad hantering av mertid, arbetsgivaravgift på lönespecar och enklare massregistrering av anställningsdatum, attestflöde för leverantörsbetalningar, förbättrad fakturamatchning och ny rensa-funktion…
Arbetsbeskrivning synlig i appens orderlista, Tre färska guider för schema, Möjlighet att backa slutlön, Förbättrad funktion vid SIE import, Importera…
Registrering av 50% rot-avdrag i appen, Två nya analyser för Tid & Bemanning, Förbättrad fakturatolk för leverantörsfakturor, Stöd för Bygglösen…
Ange avvikande kontering i samband med attest av tid, Ny fil för varuinköp från ICA, Förbättrad tolkning av leverantörsfakturor på…
Höjt ROT-avdrag, Importera nettopriser från Ahlsells, Analys för inventarier, Räkna om kontering automatiskt vid byte av huvudtillhörighet. Klicka in för…
Uppdaterade anställningsmallar, ny analys för detaljerad dagavstämning, sätt eget värde på engångsskatt, Förbättrad SIE import, Importera nettopriser från Dahl, Solar…
Ladda upp filer och dok i appen, utbetala rörligt semestertillägg, förbättrad funktionalitet för SIE Export, systemprislista för Bevego, uppdaterade yrkeskoder…
Uppdaterade färger i periodsammanställning, schemaläggning och attest av tid, begränsa karensavdrag i tidavtal, automatiskt påslag vid vidarefakturering, förbättrad projektöversikt, ny…
Information om utgångna VVS-artiklar, ladda upp ZIP filer och automatisera dina importer, uppgifter angående sjuklön har tagits bort från rapporten…
Lansering av bankintegration, nya resultat- och balansrapporter för ICA, importförbättringar för ICA MinButik och automatisk avrundning på närvaro/-frånvarotidkoder till en…
Nu kan alla med behörighet sysadmin ta del av vår analysmodul.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…