Releasenyheter 2019-09-04

4 september 2019 Releasenyheter Tid/Bemanning/Lön Här kan du som använder modulen Personal läsa om de senaste funktionerna gällande Tidredovisning, Schema- och Bemanningsplanering samt Lönehantering. Nyheter i Attestera tid Nu finns möjlighet att flytta på kolumner i Attestera tid.  Du ställer markören på kolumnnamnet du önskar flytta och håller vänster musknapp intryckt och drar och släpper […]

4 september 2019

Releasenyheter

Tid/Bemanning/Lön

Här kan du som använder modulen Personal läsa om de senaste funktionerna gällande Tidredovisning, Schema- och Bemanningsplanering samt Lönehantering.
  • Nu finns möjlighet att flytta på kolumner i Attestera tid. 
    • Du ställer markören på kolumnnamnet du önskar flytta och håller vänster musknapp intryckt och drar och släpper där du önskar.

  • Grundschema, Schema och Närvaro visas tydligare med färg.
    • Du kan även flytta dessa fält men de håller ihop som grupp. Du kan flytta hela Grundschema eller hela Schema. Du kan även flytta internt i varje grupp.

  • Nya val under Urval
    • Nu har vi lagt till flera val under urval. Du kan välja dessa nya val:
      • Visa avslutade – ny grupp visas längst ner i trädet.
      • Visa tomma grupper – visar grupper om det inte finns anställda kopplade på gruppen.
      • Visa endast anställda med varningar – visar endast anställda som har varning i trädet.
      • Dölj anställda utan transaktioner – saknar den anställde transaktioner dvs om du har schema men inte några transaktioner så syns inte den anställde.

                     

  • Tidigare visades inte raster efter midnatt i schemavyn. Det gör det numera.

  • Kolumnen Arbetad som är godkänd arbetad tid har vi nu bytt namn på till Godkänd. Detta gäller även under Min tid och Lönearter.

Under Lön och Utbetalning så har vi nu lagt till en datumväljare där du hämtar upp det datum när du önskar publicera lönespecifikationen. Denna funktion finns endast i nya gränssnittet Angular.

 

Nu finns flera sätt att skriva in kommentarer som sedan skrivs ut på lönespecifikationen.

  • När du skapar en manuell transaktion så finns en ruta där du kan skriva en kommentar som alltid syns på specen.

  • Du kan skriva en kommentar under Perioduppsättning som skrivs ut på alla lönespecifikationer. Kan användas för t ex att önska alla God Jul osv.

Nu har vi ändrat så lönespecifikationen skrivs ut i timmar och minuter.

  • Stämplingsterminalen Timestamp
    • Uppdatering av stämpelterminalen Timestamp sker nu mer automatiserat och med färre varningar.
  • Panelen
    • Nu har vi gjort om funktionen Tillgänglighet under panelen Mitt schema. Om du lagt ett av valen en längre period och önskar byta ut en dag mitt i perioden så är det nu lättare att dela upp perioden.

  • Schemaplanering
    • Periodväljaren till höger om datum fick efter en uppdatering en orimlig sortering men nu är ordningen återställd.

  • Inställningar
    • Numera går det inte att radera en Orsak, ett Tidavtal eller en Tidkod om den är kopplad till någon funktion eller har använts tidigare.
  • Rapporter
    • Rapporter gällande Anställd så visade inte period Datum hela datumet som du valt. Detta är nu rättat.
  • Schemaplaneringen
    • Vi hade en differens mellan periodsammanställningen och schemaplaneringens uträkning. Detta är rättat.
    • Kunder med koncernuppsättning fick ett felmeddelande när man försökte öppna upp Tabeller. Detta är rättat.
    • Kunder med koncernuppsättning, nu fungerar det med minderåriga som inte får jobba ensam/med pengar per butik. Varningen sker per butik och inte på hela koncernen.
    • Om Planeringsperioder var aktiverat i schemat så blev det förskjutning av pass vid drag&drop. Detta är rättat.
    • Vid klipp av pass efter planerad frånvaro så delades passen inte upp korrekt till anställningsbilagan Kortare vikariat. Detta är rättat.
    • Problem med att skriva ut Anställningsbevis bilagan Kortare vikariat på flera anställda samtidigt, detta är nu löst.
    • Kopiera/Överta schema fungerar nu fast de anställda har olika löneavtal/tidavtal. Rasttypen ändras efter den anställdes tidavtal.
    • Periodsammanställning med startdatum mitt i en planeringsperiod blev fel men detta är nu löst.

  • Attestera tid
    • Attestant såg för många dagar på en anställd som inte längre tillhörde sin kategori. Detta är rättat.
    • Ett problem hos en kund att det stod ”Inget resultat” när attestant loggade in är löst. Nu dyker de anställda som tillhör attestanten upp utan att man behöver filtrera fram dem.

  • Filarkiv
    • Vi hade problem att öppna filer under filarkivet, rättning gick ut i release den 6 nov.

  • Anställd
    • Det var problem att anställda inte kunde se sig själva under anställd samt redigera sina kontaktuppgifter. Detta rättades och gick ut i release den 6 nov.
    • Anställningsbevisen skrevs ut som XML men detta är rättat så de kommer numera ut som PDF. 

  • Rapporter
    • Streckschema grupperad gick tidigare inte att skriva ut på gruppering Anställda, detta är nu löst.

Ekonomi

Du som använder modulen Ekonomi kan läsa om de senaste funktionerna som rör bl.a. Redovisning, Kundreskontra, Leverantörsreskontra eller Koncernredovisning här.

På sidan Leverantörsfakturor har vi lagt till en knapp högst upp för smidig utskrift av rapporten ”Fakturajournal leverantör”. Markera en eller flera fakturor och tryck sedan på knappen Fakturajournal. Nu skrivs rapporten ut med de valda fakturorna som underlag.

Ett exempel på användningsområde är om man önskar få ut en rapport med konterade, oattesterade leverantörsfakturor. Börja då med att göra din filtrering, markera alla fakturor som visas och tryck slutligen på knappen Fakturajournal.

Efter denna release sker hämtningen av fakturor under fliken ”Mina attesterade” i Attestöversikten mycket snabbare. Tidigare har det tagit lång tid att ladda en användares samtliga attesterade fakturor, men detta har nu optimerats.

I samband med att sidan Inventarier (Ekonomi > Inventarier > Register > Inventarier) har fått en ny listkomponent har två förbättringar utförts:

  • Möjlighet att filtrera i kolumnen ”Status”.
  • Summeringar för respektive beloppskolumn.

En nyhet på sidan Obetalda kundfakturor är möjligheten att skriva ut ränteberäkningar. För att komma igång med denna funktion behöver nedan inställningar utföras.

Inställningar

  1. Navigera till Ekonomi > Rapporter > Hantera > Rapporter.
  2. Tryck på pluset för att lägga till en ny rapport.
  3. Välj ”Ränteberäkning” eller ”Ränteberäkning komprimerad” i rullgardinsmenyn för system. Den enda skillnaden mellan de två rapporterna är med eller utan sidbrytning per kund.
  4. Navigera nu till Ekonomi > Inställningar > Kundreskontra > Inställningar kundreskontra > rubriken Utskrift.
  5. Ange den ränteberäkningsrapport som ska vara standard.

Utskrift

  1. Navigera till Ekonomi > Kund > Hantera > Obetalda kundfakturor > fliken Ränta.
  2. Markera de fakturor som du önskar skriva ut en ränteberäkning för.
  3. Välj sedan alternativet Skriv ut ränteberäkningar.
  4. Utfallet:
  • Verifikat
    • Vid sparning av ett verifikat återfick inte datumfältet fokus för att enkelt kunna fortsätta med nästa verifikatregistrering. Nu hamnar man automatiskt i datumfältet oavsett om man sparar genom att trycka på knappen eller om man använder snabbkommandot Ctrl+S.
  • Avskrivningar
    • Nu visas samtliga avskrivningar när man trycker på knappen Hämta underlag, oavsett startdatum.
  • Inställningar
    • Nu är fältet ”Namn” tvingande vid upplägg av en ny momskod. Anledningen till detta är att det tidigare gick att spara en momskod utan namn och då benämndes koden ”null” när man skulle välja momskod på en artikel:
  • Rapporter
    • Åtgärdat att summeringarna försvunnit från rapporten ”Betalningsjournal leverantör”.

Försäljning

Nedan hittar du som arbetar i modulen Försäljning ny funktionalitet som berör Order, Projekt, Fakturering, Prishantering och Lager.

I Silverlight-versionen fanns det möjlighet att expandera artikelraderna på en order med syftet att få en bättre överblick. Efter inkomna önskemål från flertalet kunder har vi nu även implementerat detta i det nya gränssnittet. För att använda funktionen bockar man i kryssrutan ”Visa alla rader”, varpå höjden på artikellistan anpassas utifrån antal artikelrader.

I samband med utvecklingen av funktionen Jag är klar la vi till kolumnen ”Klar” i ordergridden som visar om alla deltagare är klara eller ej. Tidigare visades detta med hjälp av en kryssruta, men framöver kommer istället tre nivåer användas för att indikera på antalet klara deltagare. Se nivåerna nedan:

 Alla deltagare är klara
 Några deltagare är klara
Inga deltagare är klara


Om man för muspekaren över någon av dessa ikoner ser man hur många som är klara med ordern (antal klara deltagare/totalt antal deltagare).

Kundimporten i GO har utökats med två nya fält: LeveransadressNamn och BetalandeKund. Dessa fält återfinns som kolumner i mallen för import av kunder (Försäljning > Import > Excel > Excelimport > Filmall för kundimport). Nedan ser ni exempel på vilka fält som avses.

  • Namnet som avser en leveransadress:
  • Inställningen för ”Betalande kund”:

Efter kundönskemål är det nu möjligt att importera nettoprislistor från de finska grossisterna Rexel och Ahlsell. För att utföra importen krävs två filer: en produktfil samt filen som avser själva prislistan. Båda filerna måste vara i det finska standardformatet OVT. Produktfilerna kan hämtas från prislisteservern som tillhandahålls av LVISNet.


Rexel

Ladda ned produktfilen ETUOTE.zip från https://hinnastot.lvisnet.fi och extrahera zip-filen på någon lämplig plats.


Ahlsell

Ahlsell har separata produktfiler för respektive bransch. Ladda ned produktfilen för den bransch som din prislista avser på https://hinnastot.lvisnet.fi och extrahera zip-filen på någon lämplig plats.

  • AITUOTE.zip = luftkonditionering
  • AKTUOTE.zip = kylning
  • ALTUOTE.zip =  värme och ventilation
  • APTUOTE.zip = industri
  • ASTUOTE.zip = el


Import

Följ nedan instruktioner för att importera din prislista:

  1. Navigera till Försäljning > Import > Hantera > Prislista.
  2. Välj tillhandahållare AhlsellFINetto eller RexelFINetto. Nu visas ett extra fält för filuppladdning.
  3. Välj produktfilen i det övre fältet.
  4. Välj filen för prislistan i det nedre fältet.
  5. Tryck på Importera.
  6. Kontrollera priserna via Försäljning > Artikel > Register > Artiklar. Tryck på Sök extern artikel och sök fram en artikel för grossisten för att säkerställa att det blir rätt pris.

Vi har lagt till en ny rapport benämnd ”Följesedel med restnoterat”. Skillnaden mellan de två följesedlarna är att den nya visar en kolumn för ”Restnoterat”. Eftersom att detta endast är relevant att se om man arbetar med lagermodulen har kolumnen i fråga dolts från den vanliga följesedeln.

  • Order
    • Rättat att ändring av TB på en order gav en felaktig, negativ TG.
    • Om en kund saknar aktuellt redovisningsår går det inte att skapa en ny order. Vi har nu lagt till ett felmeddelande som ger användaren info om vad som behöver åtgärdas, dvs. lägga upp ett nytt redovisningsår.
    • Åtgärdat att spårning på en order inte laddades om när man växlade till nästa eller föregående order med hjälp av pilarna högst upp.
    • Vid samfakturering av ordrar sorterades inte dessa utifrån ordernr utan hamnade i oordning. Nu sorteras ordrarna på fakturan stigande utifrån ordernr.
    • Problem med att en tidrad lades till vid ändring av debiteringstyp på en befintlig tidrad är åtgärdat.
    • Datumfältet på checklistor har gjorts bredare för att synliggöra hela datumet.
  • Orderplanering
    • Nu går det att minska ned antal timmar på en bokning i Orderplaneringen. Tidigare visades en varning om att rasten låg utanför sitt rastfönster.
  • Kundfakturor
    • Rättat att konteringen på en kundfaktura inte uppdaterades om man ändrade fakturatyp (ex. från Debet till Kredit) på en sparad faktura.
    • Åtgärdat att ROT-dialogen visades vid redigering av en artikel på en kundfaktura.
  • Import
    • Efter releasen fungerar Excel-import av kundkategorier återigen.
  • EDI
    • Rättat att ordernumret på EDI-fakturor från Elektroskandia inte mappades med fältet ”Ordernr” på lev.fakturorna i GO.

Allmänt

Här har vi samlat generella uppdateringar som rör olika delar av systemet.

Den 5 september kommer ytterligare förändringar ske gällande migreringen från Silverlight till Angular.

Angular finns numera tillgängligt för dessa sidor:

  • Utbetalningar
  • Automatattestregler
  • Frånvaroregler
  • Uppdatera löner
  • Exporterade PG filer
  • Exporterade SOP filer
  • Exporterade DI Regnskap filer
  • Exporterade Uni Micro filer
  • Exporterade Dnb NOR Finans filer

Hur växlar jag från Angular till Silverlight?

Tryck på den markerade ikonen i toppmenyn för att växla mellan gränssnitten.

Arkiv

Här hittar du tidigare releasenyheter.

Vi hjälper dig att hitta rätt