1 oktober 2020

Releasenyheter

Allmänt

Nyckeltal för anställda

Vi fortsätter att utöka nyckeltalen under anställda. Denna gång har vi utökat med fördelning på män, kvinnor och ålder.

För att få fram dessa kolumner trycker ni till höger i hamburgermenyn i anställdalistan.
Bocka i Kön och Ålder.

Gå sedan till fliken Nyckeltal för att se de olika nyckeltalen.

Sortering av dokument
Vid sortering av dokument åkte man tidigare högst upp på sidan, detta är nu åtgärdat.

SoftOne Akademi – din kunskapsbank för SoftOne® GO

I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.

App

Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.

Antalet timmar som anges i fältet ’Estimerad tidsåtgång’ föreslås numera automatiskt i fältet ’Återstående tid’. Detta sker endast när båda fälten är noll, d.v.s. endast vid första planeringen och inte vid justering i efterhand.

 

Visa alla anställda
Det är nu möjligt att visa alla anställda under Schema där även anställda utan schema kommer att visas. En nytt val har tillkommit under filtreringsknappen med ”Visa alla anställda”. Detta går redan på web men har nu tillkommit i appen. Uppdatering av denna funktion kommer tidigast måndagen 5/10.

Frånvaroorsak
Det är nu möjligt som chef att se vilken frånvaro som är inlagd på anställd, så som på web. För att se vilken frånvaroorsak det är trycker man på frånvaropasset.

Nu visas frånvaro som registrerats i Personalmodulen, t.ex. via Attestera tid eller Min tid, visas numera på sidan Tidrapport i appen. Denna nyhet är endast aktuell för de kunder som använder både Order och Lön.

  • Textfält
    Framöver kommer texter som anges i fritextfält automatiskt inledas med en versal. Några exempel på fält som justerats är Märkning, Interntext och Extern notering på order.
  • Schematyp i app
    Numera faller schematyp ut automatiskt om det finns kopplat på passtypen vid nytt pass i appen.Det är även möjligt att lägga till en schematyp på nytt pass från appen.
  • Önska pass i dagvy iOS
    Rättning gjord gällande problem med att önska pass i dagvy. Detta kommer att fungera tidigast måndagen 5 oktober

Tid/Bemanning

  • Kommentar på frånvaro
    Det är nu möjligt att skriva en kommentar på frånvaro, som även kommer att visas i attestera tid.

     

  • Antal tillfällen och dagar i Kalendarium
    Det är nu möjligt att även se hur många tillfällen, samt antal dagar en anställd varit frånvarande under en period. I exemplet visas en person som har ett sjuktillfälle som varar i fem dagar.

    För att få fram vald frånvaro används ”Typ av lön” där man väljer vilken frånvaro som ska visas.

    Funktionen är väldigt användbar för att t ex få fram hur många frånvarotillfällen en anställd har haft under en vald period.

  • Tidavtal i schemaplaneringen
    Det är nu möjligt att i schemaplaneringen se vilket tidavtal en anställd tillhör. För att göra detta, tryck på ”Välj vad du vill se”


    Markera sedan tidavtal för att tidavtal ska visas på anställd.


    När Tidavtal är markerad visas sedan vilket tidavtal anställd tillhör.

  •  
    • Återställa frånvaro till schema på schemafri dag
      Vid ekonomisk struktur var det tidigare problem att återställa frånvaro på schemafri dag, det är nu åtgärdat.
    • Bryt isär pass
      Om man ville bryta isär ett pass för att dela upp passen i två delar, försvann tidigare rasten som var inlagd från passet. Det är nu åtgärdat.
    • Rapportera tid efter anställning
      Det gick tidigare inte att rapportera tid efter avslutad anställning under Min tid. Detta är nu åtgärdas så att det går att registrera tider under sin avslutsmånad.
    • Semestersummering i frånvarodialog
      Semestersummering i frånvarodialogen visades ej när man la in frånvaro på anställd. Detta är nu åtgärdat.
    • Rast visades ej i dagschema
      Om passbyte skedde under en rast visades inte rasten i utskriften av schemat. Detta är nu åtgärdat.
    • Rast försvann vid bryt pass
      Vid bryt pass på ledigt pass försvann rasterna från passet. Detta är nu åtgärdat.

Lön

Vi satsar på att bygga ut våra integrationer från SoftOne GO Lön till våra myndigheter och andra externa mottagare. Först ut är till Sveriges A-kassor via arbetsgivarintyg.nu. Dagens rapportfunktion kan nu ersättas med denna integration. Ett alternativ för ”Skicka till Arbetsgivarintyg.nu” kommer att finnas att bocka i under standardrapporten för arbetsgivarintyg. I samband med att utskriften görs skickas den anställdes uppgifter om lön, arbetstid, och eventuella förmåner direkt till Arbetsgivarintyg.nu där arbetsgivaren sedan har möjlighet att kontrollera och signera intyget.

Under analys är för närvarande även en integration av utmätning till Kronofogden. Häng med och använd våra nya integrationer genom att utöka er licens med modulen ”Löneintegrationstjänst Plus”. Läs mer om den nya tjänsten på https://www.softone.se/softones-serviceerbjudande/. Vilka andra löneintegrationer är viktiga för dig? Hör av dig till oss via support@softone.se!

Förändringar i löneberäkningen

Vi har gjort en del förändringar i löneberäkningen för att förenkla flödet.

Vi har flyttat upp funktioner/ikoner för att man inte ska behöva scrolla ner för att utföra funktionerna.

Vi har gjort en genväg för Lås period som nu har en egen knapp. Genvägen syns bara under anställd, för flera anställda används fortfarande funktioner.

Ikonen förändras när perioden är låst och visas då med ett öppet lås

 

Vi har också bytt namn på knappen Räkna om till Beräkna, och samtidigt gjort en egen knapp för detta.
Om man trycker på denna knapp kommer personen, eller valda personer att räknas om.

Vi har flyttat upp knappen Attestnivå som fungerar på samma sätt som tidigare, det vill säga att den ändrar atteststatus på transaktionerna.

Lägg till transaktion har ändrat utseende och visas nu med ett plustecken

 

Lönekostnader i löneberäkningen

Vi har lagt till lönekostnader i löneberäkningen, som är beräknande på den bild man ser.
På anställd går det att se lönekostnader för den anställde över 13 månader.
Bilden finns under expandern ”Diagram” och visas längst ner i löneberäkningen på en anställd.

Vi planerar att i även ett nästa läge kunna visa summeringen för flera anställda.

Markerar vi gruppen ute till vänster visas Lönekostnad för personerna för den specifika utbetalningsperioden.

Detta kommer att visas högst upp i bilden.

  • Vi har i lönespecifikationerna nu slagit ihop semester över helger och schemafria dagar till en rad för att inte lönespecifikationen ska bli så lång.

Ekonomi

  • Rapporter
    • Rättat att budgetsiffrorna blev nollade i resultatrapporter om urvalet innehöll ett intervall på kostnadsställe.
    • Nu fungerar namnändringar i rapporterna ’Kravbrev’ och ’Kravbrev med fakturakopia’. Detta är användbart om rubriken på nämnda rapporter önskas ändras till den lite mildare benämningen Påminnelse.
    • Åtgärdat tillfälligt förekommande problem med att skriva ut rapporter med typerna ’Fakturajournal leverantör’, ’Betaljournal leverantör’ och ’Saldolista leverantör’.

Försäljning

I denna release släpper vi en efterlängtad nyhet för de som jobbar med artikelrader – möjligheten att fördela kontering för flera rader på en och samma gång! Tidigare har användare varit tvungna att gå in i redigeringsläget för varje artikelrad, trycka på knappen Fördela kontering och därefter justera konteringen. Nu går det att med några få klick kontera om en hel eller delar av exempelvis en order.


Instruktion

Nedan följer en kort instruktion.

  1. Markera en eller flera artikelrader.
  2. Högerklicka på artikelraderna och välj ’Fördela kontering’.
  3. Nu visas dialogen med samma namn. Ange den kontering som önskas för valda rader och tryck OK.


Övrig information

  1. Det nya alternativet nås både genom att högerklicka på artikelraderna (som synes i beskrivningen ovan) och via knappen Funktioner.
  2. Om alternativet används för en enda artikelrad är båda typerna Belopp och Procent valbara, precis som när funktionen används i redigeringsläget av en artikelrad.
  3. Om alternativet används för flera artikelrader är endast typen Procent valbar.
  4. Alternativet är inaktiverat i listan som visas vid högerklick och under knappen Funktioner om:
    • Radstatusen är högre än Reg
    • Raden avser en textrad, delsumma eller sidbrytning
    • Raden avser en lyftartikel på en order

Dialogen ’Välj kund’ på sidan Kundöversikt har fått sig ett lyft i form av:

  • Ny listkomponent
    • Innebär bättre prestanda om många kunder ska laddas och medför ett snyggare gränssnitt
  • Minimering av klick
    • När dialogen öppnas står textmarkören i filtret för ’Nummer’, vilket gör att användaren kan skriva i filterfälten direkt och tabba sig vidare till övriga filter
    • Första raden i dialogen markeras automatiskt och det är möjligt att välja den raden genom att trycka Enter

I releasenyheterna från 20 augusti informerade vi om att avtalstypen på en order numera ändras automatiskt från ‘Löpande’ till ‘Fastpris’ om en fastprisartikel registreras. Vissa kunder har råkat ange artikeltyp ’Fastpris’ på en eller flera artiklar som egentligen inte avser fastpris och användning av dessa har orsakat att ordrar som i själva verket ska vara ’Löpande’ har ändrats till ’Fastpris’ och har således nollat ut befintliga artiklars priser.

Nu har vi lagt till en varning som visas när en användare lägger till en fastprisartikel på en order som har avtalstyp ’Löpande’ samt redan innehåller artikelrader. Om ordern ska ändras till fastpris – svara Ja. Om ordern ska kvarstå som löpande – svara Nej och fundera över om artikeltypen på vald artikel behöver ändras.

 

På ett Tidavtal (Personal > Anställd > Register > Tidavtal) finns avsnittet ’Tidavtal är kopplad till följande orsaker’, vars inställningar avgör om en orsak ska vara möjlig att använda för de anställdes räkning.

Bredvid respektive fält finns en kryssruta som numera styr om orsaken ska visas eller döljas vid registrering av tid på order eller via sidan Tidrapport. Det kan t.ex. handla om en avvikelseorsak som endast löneadministratörer ska ha tillgång till och inte anställda. Värt att veta är att systemet tar hänsyn till dessa inställningar både på webben och i appen.

 
  • I nedan exempel har orsaken ’Restid’ kryssats ur på Tidavtalet…
  • …vilket gör att denna orsak inte visas vid registrering av tid för en anställd med samma Tidavtal:

Listan på sidan Prislistor (Försäljning > Artiklar > Register > Prislistor) innehåller nu en hamburgermeny, vilket bland annat möjliggör export till Excel.

I redigeringsläget av ett projekt har konteringsinställningarna utökats med intäktskonton för momsfri försäljning samt försäljning avseende omvänd byggmoms. Denna nyhet är exempelvis användbar om artikelkonteringen i systemet är inställd på att i första hand hämta avvikande konton från projekt.

 

  • Artikelrader
    • Vid filtrering i artikellistan på exempelvis en order kommer endast de filtrerade raderna att påverkas när användaren ändrar radstatus. Tidigare ändrade samtliga rader, både filtrerade och ofiltrerade, radstatus.
  • Kundfakturor
    • Åtgärdat att det uppstod en konteringsdiff vid kreditering av fakturor med en försäljningsprislista inställd på inklusive moms.
  • Order
    • Tidigare var behörigheten ’Visa övriga anställda’ endast implementerad för tidraderna på sidan Tidrapport. Nu används behörigheten även för expandern Tid- och projektredovisning på order. Detta innebär att de roller som saknar behörigheten endast ser sina egna tider på en order.
  • Order till lön
    • På sidan Tidrapport visas nu frånvaro som registrerats i Personalmodulen på en rad istället för att delas upp i block utifrån schemats raster.
    • Rättat ett problem där flytt av en bokning på sidan Orderplanering tog med sig rasten till den nya dagen, vilket orsakade dubbletter av raster i det aktiva schemat.
  • Orderplanering
    • Nu sätts återigen deltagare automatiskt vid utplanering av en order.
  • Projektöversikt
    • Åtgärdat att fel belopp visades i utfallet för Intäkter ofakturerat om en löpande order innehöll lyft.
    • Nu utesluts stängda och dolda artikelrader från utfallet för ’Intäkter ofakturerat’ i Projektöversikten.
  • Rapporter
    • Rättat att användare fick ut en tom utskrift vid urval på kostnadsställe för rapporter med typen ’Projekttransaktioner’.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt