12 november 2020

Releasenyheter

Allmänt

Numera finns även de val som tidigare fanns om man ej körde Ekonomisk struktur under mottagargrupper.
Det som har tillkommit är Användare, Roll, och tidavtal.

Tidigare:

Nu:

Vid val av t ex Tidavtal går det även att visa vilka användare som finns under respektive tidavtal.
De som visas under användare är anställda som chefen har rätt att se.

 

Vad man kan välja är beroende av behörighet till behörighet Roll och Tidavtal. Har man inte dessa behörigheter kommer valet Roll och Tidavtal inte att finnas att välja.

Dubbla mottagarnamn
Fel där det i vissa fall tidigare blev dubbla mottagarnamn under mottagargrupper. Detta är nu åtgärdat.

SoftOne Akademi – din kunskapsbank för SoftOne® GO

I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.

App

OBS! Den nya app-versionen finns tillgänglig måndagen efter webb-releasen

För de kunder som använder Order till Lön har vi utvecklat en nyhet vid tidrapportering i appen – det är nu möjligt att ange barn för särskilda orsaker. Ett exempel när detta kan vara användbart är vid rapportering av föräldraledighet. Nedan följer en kort instruktion:

  1. Registrera en ny tid via Order eller Tidrapport.
  2. Välj en orsak som har inställningen ’Ange barn’ aktiverad.
  3. Nu synliggörs ett nytt fält benämnt Barn.
  4. Tryck på fältet för att visa en lista med den anställdes barn. Om endast ett barn har registrerats på anställdakortet så är detta barn förvalt när fältet synliggörs.
  5. Välj det barn som frånvaron avser och spara. Om användaren missar att ange barn går det inte att spara.
  • Order
    • Åtgärdat att ordrar som skapades i appen och innehöll checklistor inte fick något gem i orderlistan på webben.
    • Rättat att konteringsdimensioner på orderhuvudet försvann vid ändring av märkning på ordern i appen.
  • Öppna dokument Android
    • I Android var det tidigare problem med att öppna dokument av typerna xml, txt, docx, doc, xlsx och xls.
    • Detta kommer att åtgärdas nu när appen uppdateras.
  • Semester del av dag
    • Tidigare gick det att registrera semester del av dag även fast avvikelseorsaken var inställd på ”Hela dagar”. Det är nu åtgärdat.

Tid/Bemanning

Vi har gjort det tydligare för att se anställda som är utlånade till annan butik.

Om anställd är utlånad till butik som chef ej har rätt till blir det en kartpil med utropstecken Hovrar man över utropstecknet visas det ”Utlånad”).

Om anställd är i butik jag har rätt till men ej den butik som är vald som är vald för tillfället blir det en kartpil med frågetecken. Hovrar man över frågetecknet visas ”Ej aktuell tillhörighet”).

Tidigare gick det endast att ha en tillhörighet kopplad till en terminal. Nu går det att välja att flera tillhörigheter ska vara kopplade till terminalen och därmed också ha möjlighet att stämpla på terminalen.
Dessa inställningar finns under Inställningar > Tid > Terminaler

 

Vid schematyp kopplad till passtypen eller kopplad till passet så tog den stämplade passtypens schematyp över.

I detta fall ska båda schematyperna vara aktiva, och den stämplade schematypen ska inte ta över.

 

Vi har gjort det lite tydligare vid bortfiltrerade pass. Numera visas en ram runt det bortfiltrerade passet. Ramen har samma färg som originalfärgen på passet.

Det är nu möjligt att sätta datumintervall för försäljningsbudget.

Datumintervallet kan användas i syfta till att planera försäljningsbudget inför t ex kommande år.

  • Kostnadsrapport med schema och rast
    Om en rast låg med samma start och stop-tid som ett pass räknades rasten som schematid. Detta är nu åtgärdat
  • Filtrering i Attestera tid
    Den filtrering man tidigare gjorde i Attestera tid sparades inte korrekt och visades felaktigt nästa gång man gick in på sidan attestera tid. Det är nu åtgärdat.
  • Saldorapport röda dagar
    Saldot för röda dagar visades tidigare felaktigt, vid en dag där det skulle stå 1, visades tidigare 0:01. Detta är nu åtgärdat.
  • Värde på saldorapport
    Tidigare visades ett belopp i plus där saldot på rapporten var i minus.
  • Exportera tjänster till Excel
    Tidigare gick det inte att exportera tjänster till Excel, endast till csv. Det är nu åtgärdat.

Lön

  • AGI: Förmån och ej dragen skatt
    Vid förmån och ej dragen skatt kom tidigare ingen post med 0kr med i AGI-filen vilket gjorde att det blev fel vid inläsning till Skatteverket. Nu kommer alltid 0kr att läggas till i fältet för skatt.
  • Kontering
    Vid Sök kontering på företagsinställningar och/eller på löneartsinställningar hämtades fel kontering till lön. Detta åtgärdades i release 9/11.

Ekonomi

I denna release har sidan Ingående balanser migrerats till det nya gränssnittet. Detta innebär en stor förbättring av utseendet och användarvänligheten. Nedan visas ett exempel på hur sidan ser ut och längre ned är respektive funktion beskriven.


Val av redovisningsår

Precis som tidigare är det möjligt att se IB för respektive upplagt år genom att ange önskat år i rullgardinsmenyn. Skillnaden är att det numera endast går att redigera balanserna för år med status Öppet.


Lägg till rader

En rad kan läggas till på två sätt:

  • Genom att använda knappen Lägg till rad i toolbaren högst upp på sidan
  • Genom att använda Enter eller Tab till slutet av en rad så att det automatiskt skapas en ny rad (samma funktionalitet som finns vid redigering av konteringsrader)


Ta bort rader

För att ta bort en eller flera rader markeras dessa och sedan används knappen Ta bort längst ned vid Spara-knappen.


Summeringar

Längst ned på sidan visas summeringar för Debet och Kredit samt ev. Differens mellan dessa.

Begränsning av konton

Tillägg av konton är numera begränsat till balanskonton, dvs. konton med kontotyp Tillgång/Skuld


Rader med samma kontokombination

Vid tillägg av en rad med samma kombination som en befintlig rad visas numera en varning med en fråga om man vill slå ihop dessa


Indikering för ändrad rad

Vid ändring eller registrering av en rad visas en orange asterisk som en indikation


Info om skapad/ändrad

Längst ned till vänster på sidan visas datumstämplar för Skapad respektive Ändrad

  • Skapad = visas när första raden/raderna skapas och sparas, oavsett om det sker manuellt eller via sidan Årsskifte
  • Ändrad = uppdateras vid varje ändring som sparas, oavsett manuell eller automatisk ändring
  • Attest
    • Åtgärdat ett problem med markering av användare i dialogen Till attest.
  • Kundinbetalningar
    • Nu är det möjligt att skapa betalningar för nollfakturor.
    • Inställningen Visa summeringar inkl. moms fungerar nu korrekt.
  • Lev.betalningar
    • Listan över leverantörsbetalningar uppdateras nu korrekt vid ändring av inställningen Dölj autogirofakturor.
    • Inställningen Visa summeringar inkl. moms fungerar nu korrekt.
  • Rapporter
    • Justeringar har utförts för rapporten ’Periodkonteringar – Saldolista’ avseende kolumnerna Tot. belopp, Senast utförd och Kvar.
    • Rättat ett summeringsfel i kolumnen Fakturabelopp i rapporten ’Fakturajournal kund’.
    • Åtgärdat att inga siffror visades i kolumnerna för Bruttovinst i rapporten ’Månad kontonivå jmf budget med avvikelse’.
    • Nu fungerar återigen utskrift av resultatrapporter med urval på alla respektive konteringsdimensioner.
    • I rapporten ’Kravbrev med fakturakopia utan art’ anpassas texten Att betala/Att erhålla numera vid utskrift av kravbrev för både en debet och kredit.

Försäljning

En nyhet i artikelradslistan är att det numera anges ett datum på textrader om inställningen ’Automatisk datumsättning på artikelrader’ är aktiverad. Datumet som anges är samma som när raden skapades.

 

Vid registrering av en ny kund är numera inställningen ’Bifoga lev.fakturor vid digitalt utskick’ urbockad som standard, precis som inställningen ’Bifoga dokument vid digitalt utskick’.

Kundöversikten har fått ett uppdaterat utseende och vi har exempelvis justerat gruppering av information, placering av knappar och snabbåtkomst till kundens uppgifter.

  • När användaren har sökt fram en kund visas numera en hel del viktiga uppgifter högst upp, som t.ex. adresser, telefonnr och org.nr.
  • Öppna kundens uppgifter i en ny flik genom att klicka på det orange kundnamnet.
  • Både Faktura- och Leveransadressen kan öppnas i Google Maps genom att trycka på den blåa länken i huvudet på Översikten.
  • Synliggör alla summor avseende kunden genom att klicka på pilen på expandern Summor. Expandern är alltid stängd direkt efter sökning, men kan öppnas när uppgifterna behöver kontrolleras.

För de kunder som använder Order till Lön har vi utvecklat en nyhet i tidrapporteringsdialogen – det är nu möjligt att ange barn för särskilda orsaker. Ett exempel när detta kan vara användbart är vid rapportering av föräldraledighet. Nedan följer information om funktionen:

  • Ett fält benämnt ’Barn’ visas i dialogen om användaren anger en avvikelseorsak där inställningen ’Ange barn’ är aktiverad.
  • Om endast ett barn har registrerats på anställdakortet så är detta barn förvalt när fältet synliggörs.
  • Om användaren missar att ange barn går det inte att spara.
  • Samma funktionalitet finns tillgänglig i den nya app-versionen, se avsnittet App i releasenyheterna för mer information.

Många användare har efterfrågat en funktion för att kunna flytta befintliga tidrader till ett nytt datum. Det är t.ex. vanligt att en användare råkar registrera sin tid på fel datum och tidigare har det endast kunnat åtgärdas genom att ta bort tidraden och lägga till en ny.

I denna release släpper vi därför en smidig funktion som möjliggör att ändra datum på befintliga tider. Observera att denna funktionalitet endast gäller de kunder som använder Order till Lön.

Instruktion

  1. Markera en eller flera rader.
  2. Välj funktionen Ändra datum.
  3. Ange önskat datum att flytta tiden till och tryck OK.
  4. Nu har raden/raderna uppdaterats med det valda datumet.
  • Artikelrader
    • Om ROT-typen på en artikelrad är blank eller Övrigt så tas denna inte med i beräkningen av ROT-avdrag.
    • Ett problem med ändring av antal på artikelrader har korrigerats.
  • Basartiklar
    • Vi har begränsat basartikeln för fastpris så att användare endast kan ange artiklar med artikeltyp Fastpris i denna inställning.
  • Kundfakturor
    • Rättat att leverans- och fakturaadress inte angavs automatiskt efter byte av kund på en faktura.
  • Order
    • Nu går det att registrera/redigera artikelrader på en kopia av en stängd order.
    • Artikelrader som inkommer via EDI får nu samma ROT-typ som artikeln som skapas upp.
    • Åtgärdat ett problem med att priser inte nollades ut på order med fastprisartikel som ej var basartikel.
    • Vid borttag av en artikelrad som avser vidarefakturering tas nu även ev. dokument och kopplingen under expandern Leverantörsfakturor på ordern bort.
    • I dialogen ’Sök efter och välj ett befintligt projekt’ på order visas återigen de projekt som avser den kund som registrerats på ordern.
    • Rättat att ROT-avdraget nollades vid justering av dess belopp på ordrar med annan fastprisartikel än basartikeln för fastpris.
    • Vid användning av funktionen för att flytta tidrader till en befintlig artikelrad går det numera även bra att flytta till artikelrader med klockikon.
    • Åtgärdat att statusbollarna för Fakturerbar tid inte visades i expandern Tid- och projektredovisning för de som använder tidrapportering utan Lönemodulen.
  • Order/Offert/Avtal/Kundfaktura
    • Nu fungerar inställningen Visa summeringar inkl. moms korrekt.
  • Order till lön
    • Beräkning av karensavdrag fungerar numera även om frånvaro registreras i fel datumordning.
  • Periodfakturering
    • Flytt av flera tidrader till nya artikelrader kan nu användas på sidan Periodfakturering.
  • Projekt
    • Rättat att huvudprojektet doldes från redigeringsläget av ett underprojekt om användaren ändrade status till Avslutat på huvudprojektet.
  • Projektöversikt
    • Nu visas korrekt värden för Intäkter ofakturerat i Projektöversikten för ordrar med fler än en fastprisrad.
  • Rapporter
    • Åtgärdat att dubbletter visades i tidboksrapporten som medföljer order/faktura i vissa lägen.
    • Nu är fakturerade rader återigen dolda i rapporten ’Order dölj överförda rader’.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt