12 december 2020

Releasenyheter

Allmänt

Denna funktion är under utveckling men går att använda som BETA-version redan nu.

Tanken är att det ska vara möjligt att använda anställningsmallar vid skapande av ny anställning på personer. Som tidigare klickar du på Nytt avtal för att lägga till en ny anställning på en person. Där kan du sedan välja att använda det gamla sättet (Använd avancerat anställningsflöde) eller att använda dig utav en anställningsmall.

När du använder en mall för att skapa ett nytt avtal så döljs alla fält som finns i mallen som inte är nödvändiga för detta ändamål.

Läs mer om hur du skapar anställningsmallar i releasenyheterna 2022-09-26 under fliken Allmänt.

SoftOne Akademi – din kunskapsbank för SoftOne® GO

I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.

App

OBS! Den nya app-versionen finns tillgänglig måndagen efter webb-releasen

Numera finns det möjlighet att visa ledighetsansökan direkt från meddelandet i appen.
I meddelandet för ledighetsansökan finns nu en knapp för Visa ansökan som leder direkt till ledighetsansökan.

Attestöversikt

  • Felaktiga varningar visades
    Felaktiga varningar visades i attestöversikten i appen, detta är nu åtgärdat.
  • Frånvarostreck visades felaktigt
    Strecken som indikerar att frånvaro finns visades felaktigt och visades ibland även fast det inte fanns frånvaro. Detta är åtgärdat.

Order

  • Optimering har skett vid användning av Sök extern artikel på order.
  • Vid skapande av en order anges numera GLN-numret från kundkortet korrekt.

Tid/Bemanning

Numera finns det en genväg till en ledighetsansökan direkt från meddelandet. Detta finns både i web och app. Läs avsnittet under app för att se hur det ser ut i appen.

Numera finns möjlighet att göra inställning så att förändring på anställds utfall går i ett meddelande till en anställd.
I nuläget är detta en funktion som endast går att applicera på avvikelserapporterare.

Inställningar finns under Anställd > Register > Tidavtal.
Välj vilket tidavtal som använda sig av detta

Gå sedan in under fliken ”Inställningar för tid”

Meddelandet som går till anställd kommer att se ut enligt följande.

Vid förändring av längre intervall kommer endast ett meddelande att skickas med samtliga datum som har berörts.

Följande funktioner skickar meddelande:
  • Återställ till schema
  • Återställ till grundschema
  • Spara pass (om något på schemat är förändrat)
  • Ta bort pass
  • Klippa pass
  • Flytta/kopiera pass
  • Rapportera frånvaro
  • Godkänn ledighet
  • Återställ ledighetsansökan
  • Spara avvikelser på dag (attestera tid)
  • Rensa dag (attestera tid)
  • Vända transaktioner (lönberäkning)

Numera finns det möjlighet att ställa in att förändringar ska skickas i meddelande till en anställd vid förändring på atteststatus, t ex från status Registrerad till Attesterad.

Inställningen finns under Administrera > Attest > Tid > Övergångar

Välj vilken/vilka övergångar som ska generera meddelande

Ett meddelande kommer därefter att skickas ut till den anställde om det i detta fall har gått från status Registrerad till Attesterad:
Attesteras flera dagar eller en period, kommer endast ett meddelande att skickas med samtliga förändringar.

Numera finns det möjlighet att få en varning innan långtidsfrånvaro löper ut.
Inställningar finns under Administrera > Inställningar > Systeminfoinställningar.

Vid planerad frånvaro där ett start och slutdatum lagts i det aktiva schemat kan du välja att få varning om detta när frånvaron är på väg att löpa ut.

Administrera > Inställningar > Systeminfoinställningar.

Varningarna kommer därefter att visas under Paneler > Översiktspanel under ”Varningar och händelser”.

Prestandaförbättringar har gjorts avseende laddning av anställda i Attestera tid. Det ska numera gå snabbare att ladda anställda i trädet till vänster.

 

Numera finns det möjlighet godkänna ledighetsansökan eller planera frånvaro på anställd som är utlånad till annan avdelning/butik, dvs en anställd som har pass på en annan avdelning. I releasen 26/11 gjordes en liknande utveckling men avseende attestering av tider.

Den anställde har tillhörighet till mig som chef, men är utlånad till en annan avdelning/butik. Den anställde är schemalagd på en annan avdelning/butik och med inställningen kommer jag som chef att kunna godkänna och lägga in frånvaro på den anställde trots att den anställde är utlånad.

Inställningar finns under Administrerar > Attest > Roller.
Välj sedan vilken Attestroll ska använda denna inställning.

Inställningen i Attestera tid som visar inlånade kommer att ta över företagsinställningen.
Är företagsinställningen ”Visa inlånade i Attestera tid” i bockad kommer den default att vara i bockad första gången man går in i Attestera tid.

Förändringen som nu har gjorts är att inställningen följer den som användaren själv väljer. Om användaren väljare att bocka ur ”Visa inlånade” i Attestera tid och går in i Attestera tid igen kommer bocken fortfarande att vara ur bockad. Tidigare var bocken alltid i bockad om företagsinställningen var satt.

  • Justering tidbank tar lång tid
    Justering av tidbank under Resa/Utlägg tog tidigare lång tid att ladda. Detta är nu åtgärdat.
  • Visningsfel i grundschemavyn vid filtrering på avdelning
    Vid filtrering på avdelning i grundschemavyn, visades frånvaro som var lagt i aktivt schema även i grundschemat till dess att man uppdaterade sidan. Detta är nu åtgärdat.
  • Fel tidavtal visas i schemaplanering
    Vid byte av tidavtal på anställd visades tidigare det gamla tidavtalet i schemaplaneringen. Detta är nu åtgärdat.

Lön

Vi har gjort stor utveckling gällande bokföring av semesterskuld där förändring på semesterskulden kommer att kunna bokföras om så önskas.
Funktionen bygger på en semesterskuld som skapas direkt i SoftOne GO, där semesterskulden jämför tidigare uttagen semesterskuld för att kunna jämföra en förändring. Ni kommer att ha möjlighet att se semesterskulden på detaljnivå och inte endast via en rapportutskrift.

Vi kommer att skapa en servicetjänst där ni har möjlighet att kontakta oss för hjälp med uppsättning.

För att veta mer om detta – Vänligen maila till support@softone.se

  • Dubbla rader i arbetsgivarintyg
    Vi hade tidigare ett fel där visa rader i arbetsgivarintyget visades dubbelt. Detta är nu åtgärdat.
  • Företagsstöd på skattedeklaration
    Om företag hade företagsstöd visades detta tidigare inte på skattedeklarationen. Detta är nu åtgärdat.

Ekonomi

I releasenyheterna från 2020-11-26 presenterade vi den nya sidan Kostnadsuppföljning. Under de två gångna veckorna har sidan endast varit tillgänglig för de kunder som använder Projektmodulen och koppling av lev.fakturor mot projekt, men från och med denna release kommer även de kunder som vidarefakturerar lev.fakturor nå fliken Kostnadsuppföljning.

  • Ny behörighet
    • Vi har skapat en ny behörighet benämnd Vidarefakturering [1028]
    • Behörigheten är placerad under Ekonomi > Leverantör > Leverantörsreskontra i behörighetsträdet
  • Kostnadsuppföljning
    • Fliken visas på sidan för Lev.fakturor om användaren har någon av dessa behörigheter:
      • Koppla lev.faktura mot projekt [684]
      • Vidarefakturering [1028]
  • Övrigt
    • Längre fram kommer den nya behörigheten även kunna användas för att dölja expandern Vidarefakturering i redigeringsläget av en lev.faktura för de kunder som inte arbetar med detta

En välkommen nyhet i denna release är en förenklad och uppdaterad hantering av allt som rör ett årsskifte i GO. Tidigare har sidorna för att hantera upplägg av år och perioder, koppling av verifikatserier, redigering av ingående balanser osv. varit utspridda på olika platser i systemet. Numera finns alla huvudsakliga delar som behöver hanteras i samband med ett nytt år under ett och samma menyalternativ!



 
Nedan beskrivs de förändringar som har gjorts kring menyalternativen och längre ned följer information om respektive sida under det nya menyalternativet Årsskifte.
  • År och perioder
    • Återfinns numera som en flik, benämnd Redovisningsår, under menyalternativet Årsskifte
  • Ingående balanser
    • Återfinns numera som en flik under menyalternativet Årsskifte
  • Verifikatserier
    • Återfinns numera som en flik under menyalternativet Årsskifte
  • Årsskifte
    • Menyalternativet och dess sida har tagits bort helt och hållet och funktionerna på sidan har istället implementerats på olika sidor under menyalternativet Årsskifte
 

Redovisningsår

 

Listan över befintliga år
  • Samtliga upplagda år visas i en lista med information om årets datumintervall, status i klartext och status i form av en ikon i olika färger.
  • För att synliggöra perioderna som ingår i ett år och periodernas statusar används pilen längst till vänster på respektive rad.
  • För att öppna redigeringsläget av ett år dubbelklickar användaren på en rad eller klickar på pennan längst till höger.


Redigeringsläget av ett år

Nedan beskrivs de olika expandrarna i redigeringsläget av ett år.

  • Redovisningsår
    • Här visas årets datumintervall och dess status.
    • Vid registrering av ett nytt år föreslås datumintervallet automatiskt utifrån till-datumet för föregående år.
  • Perioder
    • Här visas årets perioder och det är även här som periodernas status justeras.
    • Vid registrering av ett nytt år skapas perioderna upp automatiskt utifrån valt datumintervall för året.
  • Verifikatserier
    • Här visas de verifikatserier som är kopplade till året.
    • Vid registrering av ett nytt år kopieras verifikatserierna från föregående år för att minska den manuella hanteringen.
    • Om någon ny verifikatserie har lagts till och ska börja användas i det nya året kan denna läggas till. Välj serien i rullgardinsmenyn och klicka sedan på plus-knappen.
    • Precis som tidigare går det bra att ändra en series senaste nr om det behövs av någon anledning.
  • Verifikatmallar
    • Här visas de verifikatmallar som är kopplade till året.
    • För att kopiera mallar från föregående år används knappen ’Kopiera mallar’. Då skapas mallar upp för aktuellt år på sidan Verifikatmallar.
    • Kopieringen kan utföras flera gånger, men endast nytillkomna mallar på föregående är skapas upp på det nya året.
    • Expandern visas endast om användaren har behörigheten ’Verifikatregistrering [9]’.
  • Bruttovinstkoder
    • Här visas de bruttovinstkoder som är kopplade till året.
    • För att kopiera koder från föregående år används knappen ’Kopiera koder’. Då skapas koder upp för aktuellt år på sidan Bruttovinstkoder. En skillnad från tidigare kopiering är att procentenheterna nollställs på de nya koderna.
    • Kopieringen kan utföras flera gånger, men endast nytillkomna koder på föregående år skapas upp på det nya året.
    • Expandern visas endast om användaren har behörigheten ’Skapa bruttovinstkoder [728]’.

Skapa ett nytt år
Följ stegen nedan för att skapa ett nytt redovisningsår.
  1. Navigera till Ekonomi > Årsskifte > fliken Redovisningsår.
  2. Klicka på knappen ’Skapa redovisningsår’.
  3. Nu öppnas en ny flik för det nya året.
  4. Årets datumintervall föreslås utifrån föregående års sista datum. Kontrollera att datumet stämmer.
  5. Öppna expandern Perioder och kryssa i den eller de perioder som ska användas. Välj sedan status Öppen och klicka därefter på play-knappen.
  6. Öppna expandern Verifikatserier och lägg till/ta bort serier eller lämna det orört om samma serier som användes föregående år ska användas även detta år.
  7. Vid spara-knappen finns inställningen ’Behåll nummerserie på verifikatserier’. Som standard är inställningen urbockad, men om företaget önskar att nummerserien för respektive serie ska fortsätta istället för att börja om från början kryssas inställningen i före sparning av året.
  8. Spara.
  9. Öppna ev. expandrarna Verifikatmallar och Bruttovinstkoder och utför kopiering från föregående år.

Dialog om redovisningsår för nuvarande datum saknas
Vid inloggning visas nedan dialog om företaget saknar redovisningsår för det nuvarande datumet.

  • Svar Ja
    • Användaren dirigeras till den nya sidan Årsskifte och en flik med ett nytt redovisningsår öppnas automatiskt, dvs. samma beteende som när man trycker på knappen Skapa redovisningsår (se avsnitt högre upp)
  • Svar Nej
    • Dialogen stängs ned och inget nytt år skapas

 
 

Ingående balanser

 
I releasenyheterna från 2020-11-12 informerade vi om hur den nya sidan för Ingående balanser ser ut och fungerar. Nu har vi utökat sidan med en funktionsknapp för överföring av balanser.

Överföring av balanser till nytt redovisningsår
Följ stegen nedan för att föra över de utgående balanserna från föregående år till ingående balanser i  det nya året.
  1. Navigera till Ekonomi > Årsskifte > fliken Ingående balanser.
  2. Välj det nya redovisningsåret i rullgardinsmenyn.
  3. Klicka på knappen ’Överför IB från fg år’.
  4. Vid en ev. differens mellan debet och kredit för balanserna visas nu nedan dialog. Ange önskat konto där differensen ska placeras och tryck sedan OK. Differensen avser årets preliminära resultat, vilket vanligtvis placeras på konto 2099.
  5. Nu skapas en rad upp för differensen samt alla ingående balanser.
  6. Spara.
  7. Om det finns dubblettrader med samma kontokombination visas nu nedan dialog. Svara Ja för att slå ihop ev. dubbletter och svara Nej för att rensa bort huvudkontot från dessa dubbletter.

Överföringen kan upprepas så många gånger som önskas, till dess att året har status Stängd eller Låst.


Verifikatserier

 
På denna sida har inga förändringar utförts, vilket innebär att den enda skillnaden är att sidan numera hittas under menyalternativet Årsskifte.
  • Attest
    • Vi har optimerat laddtiden vid växling mellan fakturor på sidan Attest.
  • Kundinbetalningar
    • Nu styrs inte längre antalet poster som visas på sidan för Kundinbetalningar av kryssrutan ’Visa mina’ på sidan för Kundfakturor.
  • Lev.betalningar
    • Rättat att fel belopp visades i kolumnen ’Belopp ex. moms’ för momsfria kreditfakturor.
    • Vid skapande av en manuell över- eller underbetalning går det numera att ändra värde i kryssrutan ’Slutbetald’ för att möjliggöra användning av restkoder.
  • Rapporter
    • Åtgärdat att budgetsiffror inte visades vid utskrift av rapportpaket innehållandes resultatrapporter med budget.
    • Nu visas bruttovinsten på resultatrapporter om ett intervall av kostnadsställe anges vid utskrift av resultatrapporter.
    • Rapporten ’Saldolista Kund’ hanterar nu matchade fakturor korrekt.
    • Ett problem med fakturakopian vid urskrift av rapporten ’Krav med fakturakopia’ har åtgärdats.

Försäljning

På sidan Försäljningsstatistik har tre nya kolumner lagts till:

  • Produktgrupp
  • Materialkod
  • Huvudartikelkategori
  • För de kunder som använder Lagermodulen i GO har vi utvecklat en ny inställning för om verifikat ska skapas automatiskt för lagertransaktioner
  • Inställningen är benämnd ’Skapa verifikat för lagertransaktioner’ och återfinns via Ekonomi > Inställningar > Redovisning > Inställningar
  • Som standard är inställningen aktiverad för att behålla det nuvarande beteendet

Skatteverket har presenterat ett beslut om en ny skattereduktion för s.k. Grön teknik. Detta innebär att man kan få skattereduktion för kostnaden för arbete och material vid installation av grön teknik. Skattereduktionen ska ersätta det statliga bidrag som privatpersoner har kunnat ansöka om i samband med installation av solceller, installation av lagring av egenproducerad elenergi samt installation av laddstationer till elfordon.

Vi håller på att analysera en lösning för Grön teknik i SoftOne GO och arbetet är planerat att vara klart i samband med den ordinarie releasen 14 januari 2021.

  • Artiklar
    • Åtgärdat att vissa användare upplevde problem med att spara artiklar om materialkod var blank.
  • Kundfakturor
    • Från och med denna release tillåts borttag av artikelrader genererade från tidboken på kundfakturor. Spärren kvarstår dock på Order.
    • Nu justeras lagersaldot vid skapande av kreditfakturor.
  • Order
    • Rättat att svar på flersvarsfrågor i en checklistan inte sparades.
    • Vid ändring av avtalstyp till Fastpris nollar nu både arbetsartiklar och material.
    • Förvald text i fältet ’Er referens’ går nu att ta bort.
    • Åtgärdat att statusen för artikelrader som avser vidarefakturerade kreditfakturor inte återställdes vid borttag av en preliminär faktura.
    • Rättat att TB/TG beräknades för ROT- och RUT-avdrag.
    • Utfört ändringar för att förebygga uppkomst av konteringsdiffar på ordrar.
  • Order/Avtal
    • Vid samfakturering av ordrar/avtal följer internkonton fortsatt med till konteringsraderna, men anges inte längre på huvudet på fakturan.
  • Order till lön
    • Nu går det inte längre att spara frånvarotider med 0 timmar i arbetad tid.
  • Orderplanering
    • Rättat ett problem som uppstod vid användning av funktionen ’Fyll ut schema tills återstående tid är noll’.
  • Projektöversikt
    • Vi har implementerat datumurval för utlägg på sidan Projektöversikt. Tidigare togs ingen hänsyn till utläggens datum om användaren gjorde ett datumurval i huvudet på sidan.
  • Rapporter
    • Rapporten ’Faktura utan anbud och artnr’ innehåller numera text för omvänd betalningsskyldighet.
    • Åtgärdat att rapporten ’Ordersammanställning’ visade fel belopp i kolumnerna Upparbetat och Fakturerat vid a conto-fakturering.

Arkiv

Vi hjälper dig att hitta rätt