Releasenyheter 2024-10-29
18 oktober, 2024Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
SoftOne GO är ett ledande, komplett och flexibelt affärssystem, utvecklat med kundens behov i fokus. Systemet är ett modulbaserat, vilket innebär att du bara köper de delar du behöver och företaget kan enkelt börja växa tillsammans med systemet.
Oavsett vilken bransch du verkar inom är vår mångsidiga affärsplattform skräddarsydd för att möta dina unika behov och driva din framgång. Från hälsovård till finans, tillverkning till e-handel, vår lösning ger företag inom olika sektorer möjlighet att frodas i dagens konkurrensutsatta landskap. Med mer än 2000 kunder och över 30 års erfarenhet har vi byggt en gedigen branscherfarenhet.
SoftOne Group erbjuder olika tjänster med syfte att ge bästa möjliga support till dig som kund, oavsett om du är ny kund eller har använt vår affärsmiljö under en längre tid. Våra konsulter har lång erfarenhet av affärsprocesser och IT-system. Tjänsterna omfattar implementering, utbildning, förlängning av licenser till omfattande konsultarbete.
Vi har nu lanserat den helt nya modulen! Med modulen Inblick och Nyckeltal kan SoftOne GO leverera värdefull fakta i diagramform vilket ger er data och analyser om er verksamhet på ett helt nytt sätt!
Modulen Inblick och Nyckeltal ger er helt nya förutsättningar för att både kartlägga och skapa beslutsunderlag baserat på värden och fakta från er verksamhet. Genom att använda SoftOne GO så har ni samlat in mycket värdefull information om er verksamhet på ett och samma ställe. Resultatet av denna rapportering kan nu kartläggas och presenteras på ett sätt som ger er en helt ny insyn och överblick för att både förstå nuläget och ta rätt beslut för att konkret utveckla er verksamhet och förstärka er position som företag och arbetsgivare.
Inblick och nyckeltal är en separat licens. Kontakta salj@softone.se för mer information.
Inblick och nyckeltal finns nu tillgängligt för de analyser som sedan innan levererats. Vi erhåller standardnyckeltal och möjlighet att skapa egna nyckeltal. För de användare som har tillgång till analysvyn men inte licens för inblick och nyckeltal finns ett nyckeltal tillgängligt per analysvy.
Som värde kan ni välja antal eller procent. Genom att högerklicka på diagrammet kan ni välja att spara eller kopiera bilden. Under diagrammet finns de värden som ingår. Det är möjligt att klicka i och ur dessa värden för att ange om ni vill ha med dem i diagrammet eller inte.
Exempel på diagram för information om era kunder och vilken ort kunden är lokaliserad på.
Exempel på diagram för information om hur många användare ni har per funktionsroll.
Inom ICA pågår ett projekt med en övergång från StoreOffice till Min Butik. ICA har meddelat SoftOne att övergången planerat ska ske mellan 3-31 maj 2022 för SoftOnes kunder. SoftOne GO är redan tekniskt förberett för att importera kunder, fakturaunderlag och verifikat i de nya filformaten. Analys pågår avseende utökade möjligheter för att även integrera fakturabokningar av de fakturor som ICA sänder till er butik.
Ni kunder som har gjort en intresseanmälan angående tjänsten för överföring av kunder och stöd vid övergång till Min Butik kan beställa tjänsten via denna länk: https://sv.surveymonkey.com/r/paket-ICA-MinButik
Separat information har skickats till era superusers via mail.
Via vår erbjudna tjänst så kommer ni att kunna välja om ni vill uppdatera ert kundregister i Min Butik från SoftOne GO. ICA informerar om att det även går att uppdatera kundregistret från StoreOffice till Min Butik.
Min Butik kommer därefter att vara master för kundregistret enligt ICAs nya rutiner. Det är där som alla ändringar på överförda kunder ska ske samt kommande upplägg av nya kunder. Organisationsnummer måste finnas på kunderna i det system som kundregistret ska hämtas ifrån. Det går även att uppdatera kundregistret helt manuellt i Min Butik. Vill ni kontrollera vilka kunder som har vilka organisationsnummer, eller vilka kunder som eventuellt saknar organisationsnummer, så kan ni se detta i listan med Kunder under Ekonomi > Kund > Register > Kunder
Arbete pågår hos ICA med att ha stöd för att läsa in den uppdaterade kund.dat filen för att sätta utnyttjad kredit för kreditkunder från SoftOne. När en faktura blir betald kommer man behöva uppdatera den utnyttjade krediten manuellt i Min Butik Ekonomi fram tills detta är på plats hos ICA. Stöd för filinläsning kommer planerat under maj månad enligt den information som vi har fått direkt från ICA. SoftOne GO har färdigställt den exportfil som kommer att läsas in i Min Butik.
Pilotkunder för övergången till Min Butik är planerat under slutet av april månad. Dessa kunder kommer att kontaktas separat av ICA för en utbildning och genomgång av övergången.
Tidplanen har uppdaterats avseende överföringen av dagskassa. Dagskassa kommer att kvarstå i StoreOffice enligt ICA’s egen tidplan tills hösten 2022.
Tänk på att:
SoftOne och ICA har en löpande dialog samt gemensamma tester gällande övergången till den nya plattformen Min Butik. Fortsätt att följa senaste nytt här i våra release-nyheter.
I SoftOne Akademi har vi samlat olika resurser så att du enkelt hittar den information du behöver för att få ut så mycket som möjligt av affärssystemet SoftOne® GO. Titta på instruktionsfilmer, läs handböcker eller använd vårt Kundcenter som ger tillgång till vanliga frågor och svar avseende systemet.
Den nya app-versionen finns vanligtvis tillgänglig måndagen efter webb-releasen. Det kan dock förekomma en fördröjning på någon dag från att vi släpper app-versionen till dess att den blir tillgänglig i App Store och Google Play.
Observera att uppdateringen behöver laddas ned manuellt om telefonen inte är inställd på automatisk uppdatering av nya app-versioner.
Vi har lagt till nya alternativ för att skapa nytt ledigt pass.
Det första är genom att klicka på de tre punkterna i högra hörnet. Där finns nu alternativet Nytt ledigt pass.
Du kan även klicka på en dag med befintligt pass. Då får du upp alternativen Nytt ledigt pass för att lägga till ett nytt ledigt pass. Eller så klickar du på alternativet Öppna dag för att se på eller redigera det befintliga passet som ligger på den dagen.
Om du klickar på en tom dag så har vi nu ändrat texten från Nytt pass till Nytt ledigt pass.
Vi har uppdaterat utseendet för våra vyer gällande schemaplanering. Nu återfinns här även arbetsuppgifter och leveranser.
Exempel:
Valen som finns i menyn varierar med vilken behörighet som användaren har liksom vilka funktioner som används i er verksamhet.
De olika valen för veckovy, dagvy och kalendervy väljs nu genom att klicka på nedan ikoner:
Arbetsuppgifter och leveranser finns nu inkluderat tillsammans med övriga schemafunktioner:
Vi har lagt till så man ser vilka datum som preliminära semesterdagar är uttagna.
Om du är en lönekund så ser du all semester som inte är låst fram till det datum du väljer frånvaro för. Om du inte är en lönekund räknas allt som preliminära dagar från det datum ni senast läst in nya semestervärden. Den letar då semesterdagar från det datumet till det datum ni valt i frånvarodialogen (eller dagens datum från anställdabilden).
Nu går det via Analys att visa löner och tillägg på anställda.
Välj vilka fält som ska tas med i analysen. Lönetypsnamn är det som visar vilken typ av lön det är, om det är ansvarstillägg, månadslön osv.
Analysen kommer sedan att visa vilken lön eller tillägg som den anställde har samt från vilket datum lönen eller tillägget gäller.
För att underlätta vid avstämning av värdet på inventarier så finns nu möjlighet att välja vilka inventarier som ska visas i listvyn.
Tidigare visades inventarier som blivit helt avskrivna och fått status Avskriven som Stängda, trots att de finns kvar i verksamheten och i bokföringen. Nu finns det möjlighet att välja bland flera olika statusar och vilka som ska visas. Man kan exempelvis välja att inventarier med status Avskriven ska visas tillsammans med Aktiva.
När man som användare har gjort ett val av t.ex. två statusar och klickar på Filtrera, så sparas det valet. Det betyder att programmet föreslår det sista valet som gjordes nästa gång som man startar listvyn med inventarier.
SoftOne erbjuder en tjänst för överföring av kunder och stöd vid övergången till ICA MinButik, som är ICA:s nya tekniska plattform, där kundregistret blir gemensamt mellan online-handeln och kassan.
Beställ tjänsten via denna länk: https://sv.surveymonkey.com/r/paket-ICA-MinButik
Separat information har skickats till era superusers via mail.
I praktiken är det så att kundregistret kan exporteras flera gånger ur SoftOne GO, men importen kan endast göras en gång i MinButik. Därför är det bra att förbereda kundregistret i SoftOne GO så mycket som möjligt. Man behöver också komplettera den exporterade filen i Excel, innan det är klart.
Exportera kundregistret i Affärssystemet:
Komplettera exportfilen i Excel:
Tänk på att följande krävs för att kunden ska kunna läsas in till MinButik:
Nu är det möjligt att ha GLN-nummer och fakturametod när du importerar kunder med Excel import. Fält för GLN-nummer och fakturametod är tillagda i slutet av Filmall för kundimport. Du kan ladda ner filmallen genom att gå till Försäljning > Import > Excel.
Fakturametoden angivs genom att använda en specifik kod, vilken du kan se i kommentaren i rubruken.
Nu har vi infört en funktion som innebär att man kan scrolla i alla pdf-dokument som finns i högermenyn.
Schemaplaneringen: Veckoarbetstid inkluderar sekundära anställningar. Nu räknas tiden på avtal från sekundära anställningar till veckoarbetstiden i schemaplaneringen.
Det är nu möjligt att registrera tillägg (resa/utlägg) direkt från närvaroterminalen vid instämpling eller byte av konteringsnivå. Du kan dels…
Förtydligade push-notiser. Nu visas ämnesraden som ligger i GO-meddelande även i Push-notisen, så det tydligare framgår vad GO-meddelandet handlar om.
Nu finns det möjlighet att välja vilka tillägg (schematyper) som ska följa utförd tid för den anställde.
Närvaroterminal: Viktig information om äldre terminaler
Nu finns en ny inställning på Resa/Utlägg för att dölja dessa för anställd. Det kan t. ex. vara utlägg som…
Ekonomisk tillhörighet: Endast en huvudtillhörighet per datum
Ny funktionalitet i Softone GO. Arbetstidskonto är ett konto där arbetsgivaren enligt kollektivavtal skall avsätta ett belopp varje år som…
Funktionen - Stopp och/eller varning om passförfrågan skickas för tidigt finns nu även i Appen
I releasenyheterna finns viktig information om äldre terminaler.
Vi har infört en ny inställning för de företag som vill kunna stämma av ofakturerade intäkter per datum i Projektöversikten…
Numera är det möjligt att ange startdatum för när rapportering av löner ska ske i Skandia.
App: Det är numera möjligt att byta pass med medarbetare som inte tillhör den primära (standard) kategorin.
Nu tar SoftOne ett första steg i att uppdatera designen i GO. Detta är en förändring som kommer att ske…
Det finns nu stöd för chef att tilldela ekonomisk tillhörighet för inlåning/utlåning utanför attestroll
Det är nu möjligt att få en påminnelse till extern e-post när ett sjukfall passerat t. ex. 14 dagar för…
En utav nyheterna i den här releasen är utrymningslistan i appen
Nu är det möjligt att i anställdalistan visa anställda med en anställning framåt i tiden. Markera rutan "Visa kommande" för…
Båda expandrarna ’Vidarefakturera’ och ’Koppla mot projekt’ avser fördelning av en leverantörsfakturas kostnader. Med anledning av detta har vi nu…
Det finns en ny analys för din organisation. Du kan nu få ut valda fält från organisationen till en analysvy.…
Vi har nu tagit fram ett stöd för att kunna beräkna när det ska genereras mertid/övertid med automatik. Om en…
Vi har tagit fram en funktion för att masshantera vidarefakturering av leverantörsfakturor till nya ordrar. Funktionen återfinns...
I samband med att vi har lanserat en ny hemsida har vi påbörjat en uppdatering av gränssnittet i SoftOne GO.…
I den här veckans release har vi bland annat lagt till fler inställningar gällande utseendet i dagvyn och du kan…
I dagens release har vi förenklat anställningsflödet, vilket många av våra kunder efterfrågat. Vi har också gjort det enklare att…
Numera är det möjligt att ändra inställningar på flera lönearter samtidigt. Det finns kollektivavtal där man kan definiera det lägsta…
Alla som använder sig utav Svensk Handels anställningsbevis i SoftOne GO kommer nu få ta del av ett förslag till…
Många spännande lanseringar i veckans release! Numera uppdateras närvarotablån direkt i närvaroterminalen även när stämplingarna ändras manuellt i Attestera Tid.
Missa inte veckans releasenyheter som består av bland annat den nya funktionen Anställningsmallar utvecklas vidare för att även kunna användas…